ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΣΥΠΑ Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Διαμαρτυρίες για την νέα γέφυρα του Σίμα

0

ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Η ΕΠΙΒΛΕΠΟΥΣΑ ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ

Η ανέγερση της νέας γέφυρας του Σίμα έξω από τις Πρασές στον Αμαριώτικο δρόμο προκαλεί αντιδράσεις και διαμαρτυρίες.

Έτσι όπως εξελίσσεται το έργο, διαφαίνεται πως η ιστορική και χαρακτηρισμένη ως διατηρητέο μνημείο, πετρόκτιστη γέφυρα, θα είναι στο εξής «αόρατη» για τους διερχόμενους καθώς η νέα κατασκευή μοιάζει να αποκρύπτει την παλιά.

Κάτοικοι του Αμαρίου που επικοινώνησαν με την εφημερίδα μας και απέστειλαν σχετικό φωτογραφικό υλικό θέτουν σαφή ερωτηματικά προς την Περιφέρεια Κρήτης για το έργο αυτό, τονίζοντας πως είναι τεράστιο λάθος να «εξαφανιστεί» για τους διερχόμενους η ορατότητα του μνημείου, εκφράζοντας την άποψη πως είναι αδιανόητο να δόθηκε άδεια για μια νέα γέφυρα που θα καλύπτει την θέαση προς την παλιά.

Οι πιο «θερμοί» σε αντιδράσεις Αμαριώτες, θεωρούν πως το έργο πρέπει να σταματήσει, να κατεδαφιστεί η νέα υπό ανέγερση κατασκευή και να γίνει νέα μελέτη που δεν θα παρεμβαίνει με τέτοιο τρόπο στο φυσικό αλλά και στο δομημένο τοπίο, όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα.

«Οι πατεράδες μας δούλεψαν τζάμπα για να χτιστεί αυτό το μνημείο» μας είπε διαμαρτυρόμενη μια Αμαριώτισσα για να συμπληρώσει «βεβαίως και χρειάζεται νέα, ασφαλής και λειτουργική γέφυρα. Να μην κυκλοφορείται η παλιά. Αλλά είναι δυνατόν να την κρύψουν και να μην φαίνεται ένα τέτοιο μνημείο»;

Το βασικό ερώτημα αυτό, το οποίο τίθεται από την τοπική κοινωνία με πολλές διαμαρτυρίες, θέσαμε στην Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, που επιβλέπει την κατασκευή της νέας γέφυρας του Σίμα.

ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Η ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Σύμφωνα με την Διευθύντρια των Τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε.Ρ. κ. Ελένη Ρανουτσάκη, δεν τίθεται θέμα απόκρυψης της παλιάς γέφυρας του Σίμα.

Όπως εξήγησε στην εφημερίδα μας, τηρούνται όλες οι απαιτούμενες προδιαγραφές για την προστασία της παλιάς αλλά και την αξιοποίηση της ως διατηρητέο μνημείο.

Συγκεκριμένα, η κ. Ρανουτσάκη τόνισε, ότι έχουν ληφθεί όλες οι άδειες που ήταν απαραίτητο για να προχωρήσει το έργο. Έχουν συναινέσει με αδειοδοτήσεις τόσο η Υπηρεσία Τεχνικών Έργων και Νεοτέρων Μνημείων Κρήτης όσο και η Εφορεία Αρχαιοτήτων.

«Δεν πρόκειται να κρυφτεί η παλιά γέφυρα από την νέα» απαντά η κ. Ρανουτσάκη και εξηγεί: «Όχι μόνο έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της παλιάς αλλά προβλέπονται παράλληλα με την νέα γέφυρα να κατασκευαστούν ειδικά σημεία, από τα οποία οι επισκέπτες θα μπορούν να βλέπουν την ιστορική κατασκευή και το αρχιτεκτονικό μεγαλείο της παλιάς, να την περπατούν και να την θαυμάζουν ως μνημείο».

Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε.Ρ. είναι καθησυχαστική προς όλους όσοι διαμαρτύρονται και τα αρμόδια στελέχη της είναι στην διάθεση κάθε πολίτη για να εξηγήσει την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ασφαλούς οδικού περιβάλλοντος με την κατασκευή της νέας γέφυρας αλλά και το ότι η παλιά όχι μόνο δεν καταστρέφεται αλλά ως διατηρητέο μνημείο θα συνεχίσει να αποτελεί αξιοθέατος της περιοχής.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ*

Η γέφυρα του Σίμα στις Πρασές Ρεθύμνου είναι η ψηλότερη κτιστή γέφυρα στην Κρήτη και αποτελεί ένα κατασκευαστικό θαύμα για την εποχή που κτίστηκε. Βρίσκεται στη νότια μεριά του Βρύσινα, πάνω στο δρόμο που ενώνει το Ρέθυμνο με την περιοχή του φράγματος Αμαρίου, γεφυρώνοντας τις δύο βραχώδεις πλευρές του άγριου φαραγγιού Καμινόλακος.

Η Καμάρα του Σίμα ολοκληρώθηκε μετά το 1912, παρόλο που δημοπρατήθηκε το 1910, μετά από πολλά χρόνια προγραμματισμού της οδικής σύνδεσης του Ρεθύμνου με το Αμάρι.

Επίσημα λέγεται γέφυρα των Ποταμών.

Η γέφυρα κατασκευάστηκε από την νεοσύστατη Κρητική Πολιτεία και μελετήθηκε από τον Ιταλό μηχανικό Figari, ο οποίος την περίοδο αυτή διατελούσε διευθυντής τεχνικών έργων της Κρητικής Πολιτείας. Ο μηχανικός Figari έφερε την τεχνογνωσία που υπήρχε στην πατρίδα του, συνεπώς η γέφυρα του Σίμα ακολουθεί την τεχνοτροπία εκατοντάδων παρόμοιων τοξωτών λίθινων γεφυρών που κατασκευάστηκαν εκείνη την περίοδο στην Ιταλία και σε όλη την Ευρώπη (aqueduct bridge).

Η γέφυρα του Σίμα είναι τοξωτή με τρία ανοίγματα, δυο ακροβάθρα θεμελιωμένα σε βραχώδες έδαφος, και δύο μεσοβάθρα θεμελιωμένα μέσα στην βραχώδη επίσης κοίτη του χειμάρρου. Τα τοξωτά ανοίγματα φτάνουν τα 9.80 μ. μήκος και 4.20 μ. ύψος τόξου. Τα μεσοβάθρα έχουν ύψος, από την στάθμη εδάφους μέχρι την βάση των τοξοτών θόλων, το οποίο φτάνει τα 21.28 μ, προσδίδοντας στην γέφυρα το συνολικό (εντυπωσιακό) ύψος των 29.08 μ.

*Ιστορικές Πηγές: Ιστοσελίδες Ταξιδιωτικός Οδηγός Κρήτης & Αρχείο Γεφυριών Πελοποννήσου

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

KPRINT Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Διαμαρτυρίες για την νέα γέφυρα του Σίμα

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ