ΕΝΤΟΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Έντονος προβληματισμός επικρατεί στο μεγαλύτερο μέρος της τοπικής αγοράς ως προς το οικονομικό αποτύπωμα που αφήνει η φετινή τουριστική περίοδος που βαίνει προς τον τελευταίο μήνα της.
Οι αφίξεις και κατ’ επέκταση οι διανυκτερεύσεις ήταν περισσότερες από πέρσι. Οι αριθμοί των επισκεπτών ευημερούν. Όχι, όμως, και τα κέρδη. Ο τομέας των ξενοδόχων και της εστίασης και αναψυχής μετρούν απώλειες ενώ στην εμπορική αγορά άλλοι δούλεψαν σχετικά καλά και άλλοι καθόλου.
Μεγάλος κερδισμένος της φετινής τουριστικής περιόδου είναι τα Σούπερ Μάρκετ. Με δεδομένο πως ήταν μεγάλος ο αριθμός που επέλεξε να μείνει σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, πολυτελείς κατοικίες και AIRBNB, οι περισσότεροι τουρίστες του Ρεθύμνου επέλεξαν να ψωνίζουν από τα Σούπερ Μάρκετ και να εξοικονομήσουν χρήματα σε σχέση με την διατροφή τους.
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που εξάγονται μέσα από μια πρώτη συζήτηση με τους βασικούς εκπροσώπους των ανθρώπων που εκπροσωπούν το τουριστικό επιχειρείν στο Ρέθυμνο.
ΜΕΓΑΛΟΣ ΧΑΜΕΝΟΣ Η ΕΣΤΙΑΣΗ
Η εστίαση φαίνεται πως είναι ο μεγάλος χαμένος της φετινής τουριστικής χρονιάς. Ο Πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Αναψυχής κ. Μιχάλης Χάσικος, μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος», τόνισε, ότι όχι μόνο δεν δούλεψαν κατά το αναμενόμενο φέτος αλλά ένα μήνα πριν το κλείσιμο της σεζόν, στον τομέας τους μετρά απώλειες που κυμαίνονται γύρω στο 15% σε σχέση με πέρσι.
Όπως είπε «φέτος τα λεφτά πήγαν στα σούπερ μάρκετ. Εμείς χάσαμε αισθητά σε σχέση με την περσινή τουριστική χρονιά. Δεν δουλέψαμε όπως περιμέναμε και κυρίως δεν είχαμε την ανάλογη κίνηση με τον κόσμο που ήρθε φέτος στο Ρέθυμνο».
Δεν είναι καλύτερα τα δεδομένα, όμως, και για τους ξενοδόχους. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου κ. Μανώλης Τσακαλάκης ερωτηθείς για το πως φαίνεται να ολοκληρώνεται η χρονιά σε οικονομικό επίπεδο ήταν με λακωνικός αλλά απολύτως σαφής, λέγοντας στην εφημερίδα μας: «Είχαμε περισσότερες αφίξεις και διανυκτερεύσεις από πέρσι. Είχαμε πολύ υψηλότερους τζίρους σε σχέση με πέρσι. Είχαμε πολύ λιγότερα κέρδη σε σχέση με πέρσι».
Η ακρίβεια και η οικονομική πίεση που νιώθουν οι Ευρωπαίοι αποτυπώνεται εύγλωττα και στον τρόπο που κάνουν πια διακοπές, επισημαίνουν οι γνώστες του τουριστικού γίγνεσθαι που αισθάνονται έντονα προβληματισμένοι για το πως μπορούν να αντιμετωπίσουν την όλη κατάσταση.
Στο επίκεντρο του προβληματισμού είναι προφανώς η ανεξέλεγκτη ακρίβεια σε όλα τα επίπεδα καθώς ουδένα μέτρο έχει ληφθεί στην χώρα μας αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία ζει μια άνευ προηγούμενου κατάσταση κερδοσκοπίας σε βάρος όλων μας.
Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Σύμφωνα με την Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, η τοπική αγορά κινήθηκε μάλλον προς τα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρσι. Ωστόσο, καταγράφονται μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με την δουλειά που είχαν κάποια καταστήματα σε σχέση με άλλα. Δηλαδή, κάποια καταστήματα δούλεψαν καλά και κάποια καθόλου.
Αυτό είναι ένα από τα περίεργα που έχουν διαπιστώσει οι έμποροι. «Οι απόψεις διίστανται αν ρωτήσεις τους συναδέλφους πώς δούλεψαν. Κάποιοι θα σου πουν καλά και κάποιοι πως δεν δούλεψαν καθόλου» είπε στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Αθηνά Τσικιντίκου.
Όπως είπε, «Το καλοκαίρι έφερε κάποιους τουρίστες που έδωσαν δουλειά αλλά υπήρξαν φαινόμενα να επιλέγονται καταστήματα με ακριβά προϊόντα που δούλεψαν καλά και από δίπλα ένα τουριστικό μαγαζί με μαγνητάκια και αναμνηστικά να μην δουλέψει καθόλου. Είδαμε, δηλαδή, πως αν ένας πελάτης έβλεπε πως εύρισκε αυτό που ήθελε, το αγόραζε. Οι πλούσιοι πελάτες υπήρξαν και ψώνισαν. Αλλά δεν υπήρξαν οι μαζικοί πελάτες που θα μπορούσαν να δώσουν πολλά σε πολλούς».
Οι πρώτες εκτιμήσεις, σύμφωνα πάντα με την κ. Τσικιντίκου, είναι πως τα αμιγώς τουριστικά καταστήματα δεν δούλεψαν καλά. Πήγαν καλύτερα και με καλύτερα κέρδη τα καταστήματα που δουλεύουν όλο το χρόνο και είχαν εμπόρευμα που κέντριζαν το ενδιαφέρον των πελατών που είχα χρήματα για να διαθέσουν.
«Η εξυπηρέτηση ήταν εξαιρετική από πλευράς της αγοράς του Ρεθύμνου» είπε η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου που σημείωσε πως «δεν βοήθησε η οικονομική κατάσταση των τουριστών και κυρίως τα μαγαζιά που δεν διαφοροποιούνταν ως προς το είδος που εμπορεύονται τα καταστήματα».
Η ίδια σημείωσε πως οικονομικά φαίνεται να κινήθηκε η αγορά στα ίδια επίπεδα με πέρσι ενώ τόνισε πως όλο το υπόλοιπο που χαρακτηρίζει ένα καλοκαίρι, όπως εκδηλώσεις, πανηγύρια και γενικά κοσμοπολίτικα γεγονότα της πόλης και των χωριών, «βοηθήθηκαν μόνο οι διοργανωτές και όχι οι έμποροι» όπως τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Τσικιντίκου.
Την ίδια ώρα εκφράζει τον προβληματισμό της όχι μόνο για τον χειμώνα που έρχεται αλλά γενικότερα για το οικονομικό τοπικό γίγνεσθαι καθώς οι εξελίξεις «στην γειτονιά της Ελλάδας», δεν προκαλούν καμιά αισιοδοξία για αλλαγή των δεδομένων στο προσεχές χρονικό διάστημα.

