ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΣΥΠΑ Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Νέος ΒΟΑΚ: Στο επίκεντρο οι οδικοί κόμβοι, οι παρακάμψεις και τα διόδια

0

 ΤΙ ΔΗΛΩΝΕΙ Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ Ν.Ε. ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΑΝΩΛΙΤΣΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Ν. ΤΑΧΙΑΟ

Η διασύνδεση του Ρεθύμνου με τις μεγάλες πύλες εισόδου και εξόδου της Κρήτης αποτέλεσε το κυρίαρχο αίτημα προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών. Η προώθηση των έργων κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ φέρνει και πάλι στο προσκήνιο το μείζον αναπτυξιακό ζήτημα παράλληλα με την σωστή μελέτη των κόμβων της πόλης και γενικότερα των κεντρικών κόμβων του νομού αλλά και των παρακαμπτηρίων οδών που προβλέπεται να κατασκευαστούν.

Στο πλαίσιο αυτό την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου  ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Τμήματος Δυτικής Κρήτης κ. Βασίλειος Κοντεζάκης, συνοδευόμενος από την Πρόεδρο της Νομαρχιακής Επιτροπής Ρεθύμνου του ΤΕΕ  κ. Γεωργία Μανωλίτση, επισκέφθηκαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα τον Υφυπουργό για θέματα Υποδομών κ. Νικόλαο Ταχιάο, με αντικείμενο τα εν εξελίξει έργα υποδομών που αφορούν τις Π.Ε. Χανίων & Ρεθύμνου. Παρούσα στην συνάντηση ήταν και η Διευθύντρια του Γραφείου του Υφυπουργού Υποδομών κ. Έλενα Σαββοπούλου.

Επί τάπητος τέθηκαν όλα τα θέματα των δύο νομών που αφορούν την λειτουργικότητα του νέου ΒΟΑΚ. Εξιδεικευμένα για το Ρέθυμνο συζητήσαμε με την Γεωργία Μανωλίτση, η οποία έκανε λόγο για κρίσιμε παρεμβάσεις που έγιναν από την πλευρά της ως προς τις οδικές παρακάμψεις και τους κόμβους που αφορούν την Π.Ε. Ρεθύμνου.

Η ΑΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

«Κατά την επίσκεψη μας την στον Υφυπουργό Υποδομών κύριο Ταχιάο , θέλαμε λόγο αρμοδιότητας του, και αναφορικά με την επερχόμενη έναρξη των εργασιών του Νέου ΒΟΑΚ στον Νομό μας  να του γνωστοποιήσουμε κάποιες παρεμβάσεις τις οποίες θεωρούμε απαραίτητο να μελετηθούν και να ληφθούν υπόψιν τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση του εμβληματικού αυτού έργου για το νησί μας» είπε μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» η Πρόεδρος της Ν.Ε. Ρεθύμνου Τ.Ε.Ε. Γεωργία Μανωλίτση, η οποία συνέχισε λέγοντας: «Πέρα από τις παραλήψεις, τις αστοχίες και τις τροποποιήσεις της σύμβασης παραχώρησης οι οποίες σαφώς είναι απαιτητές,  θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι με την συμβασιοποίηση του έργου αυτού ξεκινάει μία νέα εποχή ανάπτυξης για την Κρήτης. Ιδιαίτερα για τον νομό μας που λόγω έλλειψης αεροδρομίου και λιμένος υπάρχει συνεχώς η ανάγκη μετακίνησης προς τους όμορους νομούς προκειμένου να μεταβούμε εκτός νησιού και το οποίο μας  στοιχίζει σε χρόνο, σε χρήμα και σε ζωές  το εν λόγω έργο κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο».

Η ίδια έμεινε ικανοποιημένη από την συζήτηση που διεξήχθη στο υπουργείο και τόνισε πως το ΤΕΕ θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις αφού οι σχεδιαζόμενες υποδομές αποτελούν κυρίαρχα αιτήματα της Κρήτης.

Συγκεκριμένα δήλωσε:  «Το ΤΕΕ υπηρετώντας το ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας οφείλει όχι να παρακολουθεί αλλά να μετέχει και να διασφαλίζει ότι το έργο πρόκειται να προχωρήσει σύμφωνα με τις μελέτες και το χρονοδιάγραμμα σχεδιασμού.

Ήταν μια επί της ουσίας συζήτηση όπου  ενημερωθήκαμε ότι δρομολογούνται θετικες εξελίξεις για το εμβληματικό έργο του Νεου Βορειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Ευχαριστούμε θερμά για την συνεργασία τον Υφυπουργό Υποδομων κύριο Ταχιάο, ο οποίος άκουσε με προσοχή τα θέματα που θέσαμε ως ΤΕΕ - Τμήμα Δυτικής Κρήτης και μας διαβεβαίωσε ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες βελτιώσεις προκειμένου να υλοποιηθεί το εμβληματικό αυτό έργο το οποίο, πέραν της ασφάλεια και της ταχύτητας των μεταφορών, θα δώσει μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στον τόπο μας. Το Τεχνικό Επιμελητήριο πρέπει και οφείλει να βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με κυβερνητικούς και αυτοδιοικητικούς έτσι ώστε να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος και να υλοποιηθούν όλα εκείνα τα έργα που οφείλει η Πολιτεία στην κοινωνία».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στις οδικές παρακάμψεις, ειδικά της πόλης του Ρεθύμνου με το βεβαρυμμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Για το μείζον αυτό θέμα, η κ. Μανωλίτση δήλωσε στην εφημερίδα μας: «Όσο σίγουρη είναι η καταλυτικά θετική αλλαγή του νέου ΒΟΑΚ στην αναπτυξιακή τροχιά του νομού Ρεθύμνης, εξίσου δεδομένη είναι η δραματικά αρνητική επίδραση που θα έχει στην κυκλοφοριακή λειτουργία του αστικού ιστού της πόλης του Ρεθύμνου. Σήμερα η παράκαμψη του ΒΟΑΚ της πόλης του Ρεθύμνου λειτουργεί (μερικώς αφού δεν έχει αρκετούς, ούτε πλήρως λειτουργικούς κόμβους) σαν παρακαμπτήριος του κέντρου του. Πάγια θέση του ΤΕΕ ήταν η νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 6.8χλμ να λειτουργήσει ως περιφερειακός της πόλης. Από τη στιγμή που αυτό, οριστικά πλέον, δεν κρίθηκε (οικονομικά) εφικτό από τον κεντρικό σχεδιασμό και για να μην οδηγηθεί η, ήδη προβληματική συγκοινωνιακά αλλά βραβευμένη ως προς την βιώσιμη κινητικότητα, πόλη μας σε κυκλοφοριακό έμφραγμα είναι πλέον απολύτως αναγκαία τα παρακάτω:

Α) Η προώθηση της ταυτόχρονης υλοποίησης του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του.

Β) Ουσιαστική αναβάθμιση υφιστάμενης παράκαμψης ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης (ΚΟΜΒΟΣ ΑΤΣΙΠΟΠΟΠΟΥΛΟΥ - ΑΜΑΡΙΟΥ μήκους 6,8χλμ).

   Είχαμε τονίσει επανειλημμένα ότι πρέπει απαραιτήτως, εκτός από τις βελτιώσεις του κυρίως καταστρώματος (ασφαλτικά, όμβρια και στηθαία) να περιλαμβάνονται στις παρεμβάσεις και τα εξής:

- νέος βοηθητικός κυκλικός κόμβος (roundabout) στην παλαιά εθνική οδό βόρεια του κόμβου ΒΟΑΚ Αμαρίου.

- νέοι βοηθητικοί κυκλικοί κόμβοι (roundabout) στους άλλους 2 υφιστάμενους επικίνδυνους κόμβους Ατσιποπούλου και Αγίου Βασιλείου (Τυμπακίου

Νέος ημικόμβος περιοχή Θεοτοκοπούλου. Το ανάγλυφο του Ρεθύμνου καθιστά δύσκολη την ομαλή σύνδεση του κεντρικού ιστού της πόλης με τους υφιστάμενους κόμβους. Ένας νέος ημικόμβος που θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς Χανιά στη θέση αυτή που μοιράζει την τωρινή απόσταση των 4,7χλμ μεταξύ των υφισταμένων κόμβων θα ανακουφίσει σοβαρά συγκοινωνιακά θέματα της πόλης.

Γ) τροποποίηση του κόμβου της επισκοπής και μεταφορά της χάραξης  νοτιότερα».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΩΝ ΜΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ

Αναφορικά με την διασύνδεση της πολυπληθούς περιοχής του Μυλοποτάμου, η Πρόεδρος της Ν.Ε. Ρεθύμνου του ΤΕΕ προέβη στις εξής παρατηρήσεις προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών:

«Α) Αξιοποίηση του υφιστάμενου κόμβου του Πανόρμου  και αναβάθμιση του σε ότι αφορά την κίνηση από Ρέθυμνου προς Δήμο Μυλοποτάμου και από Δήμο Μυλοποτάμου προς Ηράκλειο καθώς και πρόβλεψη δημιουργίας παράπλευρής οδού κυκλοφορίας  βόρεια του ΒΟΑΚ στην περιοχή του Πανόρμου.

Β) Δημιουργία κόμβου εισόδου από και προς Ρεθυμνο στην περιοχή του Μπαλίου στα πρότυπα της συναρμογής του Νότιου κλάδου των Σισσών.

Πέραν των παραπάνω:

Πρώτιστης σημασίας και απαίτηση μας είναι  να ενσωματωθεί ως συνοδό έργο του ΒΟΑΚ  η  «Οδική Σύνδεση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων Ιωάννης Δασκαλογιάννης»  το οποίο έχει χαρακτηριστεί σύμφωνα με την 2993/8-9-2020 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ως Έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικό και Σημαντικό και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η νέα αυτή οδός χαρακτηρίζεται ως υψίστης σημασίας για το νομό μας μίας και θα αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου και εξόδου από το νησί μας μίας και πύλη του Ηρακλείου λόγω της μετατόπισης του αεροδρομίου στο Καστέλι απομακρύνεται. Δυστυχώς όπως ενημερωθήκαμε από τον Υφυπουργό το έργο αύτο δεν έχει προχωρήσει λόγω του ότι στην περιοχή βρίσκονται στρατιωτικές εγκαταστάσεις και θα πρέπει να  καθοριστέι εκ νέου η χάραξη έτσι ώστε να μην δημιουργεί επιπλέον προβλήματα.

Άλλο σημείο στο όποιο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι οι απαλλοτριώσεις οι οποίες έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά  και υπάρχει κίνδυνος ο εργολάβος να μην μπορέσει να ξεκινήσει το έργο στις προκαθορισμένες ημερομηνίες.

Στην μελέτη των παρακάμψεων του Ρεθύμνου και ειδικά στον κόμβο Ατσιποπούλου θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η σύνδεση με τον υπό μελέτη περιφερειακό δρόμο και την σύνδεση με το Πανεπιστήμιο».

ΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Το θέμα το διοδίων μπήκε και σε αυτή την συζήτηση. Σε ότι αφορά τα όσα αναφέρονται στην σύμβαση παραχώρησης η κ. Μανωλίτση δήλωσε στο «Ρέθεμνος» τα εξής:

«Σχετικά με τα διόδια που πρόκειται να επιβληθούν κατά την χρήση, επισημάναμε, ότι με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου, με χρονικό ορίζοντα τα 5 έτη, και η οποία αφορά την ολοκλήρωση των παρακάμψεων των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου, τους κόμβους περιμετρικά των αστικών κέντρων καθώς και τα τμήματα Βρύσες-Ατσιπόπουλο, Αμάρι-Σκαλέτα και Φόεδελε-Λινοπεράματα, την ολοκλήρωση των μελέτων και έργων  που αφορούν τις επεμβάσεις οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο δίκτυο των τμημάτων Σούδα-Γεωργιούπολη και Σκαλέτα-Φόδελε, με ορίζοντα 12 μηνών, ο ανάδοχος θα εγκαταστήσει στα σημεία αυτά τους προσωρινούς σταθμούς διοδίων τα οποία μάλιστα η Σύμβαση περιγράφει ατυχώς ως «διόδια εξοικείωσης» των χρηστών. Θα μπορούσε η επιλογή αυτή να είχε αποφευχθεί και να βρεθεί άλλος τρόπος βιωσιμότητάς του έργου.

Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των έργων  θα εγκατασταθούν τα ηλεκτρονικά συστήματα των μόνιμων διοδίων. Σε αυτή την μελλοντική συνθήκη, προβλέπονται περιμετρικά των αστικών κέντρων απαλλαγές από τα διόδια για τα μικρά οχήματα.

Σε ότι αφορά τα λεγόμενα ως σκιώδη διόδια, τα οποία θα επιβληθούν μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, πέραν της εισφοράς του πολίτη πρόκειται ουσιαστικά για ένα έμμεσο τρόπο πληρωμής του Δημοσίου προς τον ανάδοχο προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της επένδυσης.

Είναι απόλυτα λογικό η κοινωνία να αντιδρά στην επιβολή των διοδίων, μίας και όλοι μας έχουμε μάθει να κινούμαστε ελευθέρα στο οδικό δίκτυο του νησιού μας. Θα πρέπει όμως να εστιάσουμε στο αντιστάθμισμα αυτής της δαπάνης, το οποίο θα είναι ένα ασφαλές και γρήγορο οδικό δίκτυο που θα μας επιτρέπει να κινούμαστε με ασφάλεια, θα φέρει τους νομούς κοντά και θα δώσει μια πραγματική αναπτυξιακή ώθηση στο νησί μας».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

KPRINT Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Νέος ΒΟΑΚ: Στο επίκεντρο οι οδικοί κόμβοι, οι παρακάμψεις και τα διόδια

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ