ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Χρόνια προβλήματα των τοπικών σχολικών κοινοτήτων ζητούν λύσεις

0

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΒΟΥΝΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΖΑΝΟΣ ΚΡΑΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΟΥΣ ΑΝΟΙΧΤΗ

Το πιο «ανώδυνο» σχολικό κουδούνι των τελευταίων δεκαετιών, ήχησε την περασμένη Δευτέρα. Και ήταν πιο ευοίωνη η φετινή έναρξη του σχολικού έτους, διότι, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ήταν στις θέσεις τους, με αποτέλεσμα, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, να μπουν κατευθείαν σε τροχιά κανονικής λειτουργίας με ελάχιστα κενά.

Ωστόσο, πολλά και σοβαρά προβλήματα απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα και φέτος, με πρώτο αυτό της αντιμετώπισης του κινδύνου εύκολης διασποράς του κορωνοϊού, γεγονός, που προκαλεί εφιαλτικά σενάρια για το πώς θα κυλήσει η χρονιά. Την ίδια στιγμή η καθαριότητα των σχολείων - κυρίως στην πόλη και τα χωριά του δήμου Ρεθύμνου - η ανάγκη εκσυγχρονισμού των κτιριακών εγκαταστάσεων και της υλικοτεχνικής υποδομής αλλά και οι μεταφορές με τα σχολικά λεωφορεία, τονίζονται ιδιαίτερα από τους Διευθυντές εκπαίδευσης του Ρεθύμνου.

Μιλώντας στην εφημερίδα μας, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ρεθύμνου κ. Λάμπρος Καρβούνης και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ρεθύμνου κ. Γιάννης Γαζανός, παρουσιάζουν την υφιστάμενη κατάσταση σε ολόκληρο το νομό και καταδεικνύουν τους τομείς, στους οποίους πρέπει να υπάρξει παρέμβαση για την βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των δημόσιων σχολείων του τόπου μας.

ΟΙ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

 «Η νέα σχολική χρονιά μας βρίσκει με πολύ καλή οργάνωση στο ξεκίνημά της» τονίζει, μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ. Καρβούνης, ο οποίος παράλληλα με τις ευχές τους σε μαθητές, γονείς και διοικητικό προσωπικό, επισημαίνει, ότι  «Έτσι μπορούμε να πούμε ότι ξεκινάμε με όλα τα σχολεία μας επαρκώς στελεχωμένα με εκπαιδευτικό προσωπικό και ότι όλα τα τμήματα των σχολείων μας ξεκίνησαν κανονικά τη λειτουργία τους στις 13-9-2021. Αυτό έγινε χάρη στους 155 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών στη Γενική Αγωγή που έγιναν εφέτος στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, με την πρόσληψη μέχρι τώρα 360 αναπληρωτών για τη σχολική χρονιά που μόλις ξεκίνησε και μαζί με τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή που είχαν γίνει από πέρυσι.»

Ο ίδιος, ωστόσο, τονίζει, ότι «Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμη κενά προς συμπλήρωση. Κενά που στη γενική αγωγή αφορούν κυρίως στη στελέχωση ολοήμερων τμημάτων με εκπαιδευτικό προσωπικό 14 (δεκατεσσάρων)  δασκάλων, μόλις 3 (τριών) νηπιαγωγών και περίπου 20 (είκοσι) εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν πλήρως όλα τα σχολεία με πλήρη ανάπτηξη και του ολοήμερου προγράμματος. Στην ειδική αγωγή έχουμε τα περισσότερα κενά, λιγότερα ωστόσο από κάθε άλλη χρονιά. Εκεί έχουν  καλυφθεί τα 2/3 των κενών, κάτι που δεν το είχαμε στο ξεκίνημα άλλης χρονιάς και μένει ακόμη να καλυφθούν και τα υπόλοιπα κενά, τόσο στην παράλληλη στήριξη με εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και με ΕΒΠ (Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό) και Σχολικούς Νοσηλευτές.   Ήδη σήμερα δίνονται τα κενά στο ΥΠΑΙΘ μέσω του ΟΠΣΥΔ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό ΣΎστημα Διαχείρισης) προσωπικού για να γίνει η πρόσληψη άμεσα και του υπόλοιπου Εκπαιδευτικού Προσωπικού, ΕΒΠ και Σχολικών Νοσηλευτών.»

Από την πλευρά του, ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας κ. Γιάννης Γαζανός, τονίζει, ότι «Το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι λιγότερο οξύ φέτος, εξαιτίας των μόνιμων διορισμών 11.700 εκπαιδευτικών μετά από 12 χρόνια. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν κενά,(έλλειψη διορισμών για πολλά χρονιά & συνταξιοδοτήσεις) που δυσκολεύουν τη λειτουργία των σχολείων, την ομαλή ένταξη των μαθητών και την κάλυψη της διδακτέας ύλης . Η μακροχρόνια έλλειψη διορισμών είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει στα σχολεία γερασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.»

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Οι τρέχουσες απαιτήσεις για καθαριότητα στους σχολικού χώρους δεν ελήφθησαν υπόψη από τον αρμόδιο υπουργό εσωτερικών, ο οποίος μείωσε ωράρια και αποδοχές τπθ αντίστοιχου προσωπικού. Στον Δήμο Ρεθύμνου το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο και αυτό απασχολεί σε μεγάλο βαθμό την εκπαιδευτική κοινότητα. Ο κ. Γαζανός, είπε σχετικά, ότι «Το εργασιακό καθεστώς των σχολικών καθαριστριών δεν επιτρέπει τη συγκρότηση ενός μόνιμου και πλήρους απασχόλησης προσωπικού, που θα εξασφαλίζει την υψηλών λόγω Covid απαιτήσεων καθαριότητα που απαιτείται» αφήνοντας έτσι να εννοηθεί πως πρέπει επιτέλους να διοριστεί μόνιμο προσωπικό καθαριότητας για τα σχολεία.

Από την πλευρά του ο κ. Καρβούνης, δήλωσε για το ίδιο θέμα, ότι «Σημαντικό πρόβλημα εμφανίζεται αυτή τη χρονική στιγμή να είναι η καθαριότητα των σχολικών χώρων καθώς έχει επέλθει σημαντική μείωση των κονδυλίων για την  καθαριότητα με συνέπεια τη μείωση των ωρών εργασίας του προσωπικού καθαριότητας. Εκφράζω την ελπίδα ότι οι αρμόδιοι ήδη αναγνωρίζουν το πρόβλημα και θα κάνουν ότι είναι δυνατόν για την άμβλυνση και την επίλυσή του.»

Ωστόσο, το μείζων ζήτημα είναι αυτό της αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού και ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν παρέλειψε να τονίσει, ότι «Το μεγάλο πρόβλημα της παρούσας χρονικής στιγμής στα σχολεία μας είναι η πανδημία και οι συνέπειές της. Είναι γεγονός ότι το πρόβλημα της πανδημίας απασχολεί όλη την κοινωνία μας άρα δεν θα μπορούσε να μην απασχολεί και την εκπαίδευση. Η εικόνα που παρουσιάζει αυτή τη στιγμή η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ελπιδοφόρα, καθώς έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών εμβολιασμένων που μαζί με όσους έχουν βεβαίωση νόσησης τελευταίου εξαμήνου πλησιάζουν το 90% των εκπαιδευτικών. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί προσέρχονται στα σχολεία με δύο (2) rapid test την εβδομάδα. Οι μαθητές μας προσέρχονται με δύο (2) self test την εβδομάδα στις σχολικές μονάδες. Χρειάζεται να επιδείξουμε μεγάλη προσοχή μέσα και έξω από τα σχολεία μας με τη χρήση της μάσκας, την αποφυγή συγχρωτισμού, τήρηση αποστάσεων. Ζητάμε από τους γονείς των παιδιών να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων για την τήρηση των μέτρων και την ασφαλή προσέλευση και παραμονή των μαθητών μας στο σχολείο. Θα πρέπει να τονιστεί εδώ ότι υπάρχει μέρος των συμπολιτών μας που διαφωνούν με τα μέτρα όπως έχουν ληφθεί άλλα και όλον τον τρόπο διαχείρισης της πανδημίας. Μπορούμε να καταλάβουμε τη διαφορετική άποψη που έχουν αλλά δεν μπορούμε με τίποτε να δεχτούμε την εχθρική στάση απέναντι στους εκπαιδευτικούς των σχολικών μας  μονάδων, που δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να εκτελούν τα καθήκοντά τους και να εφαρμόζουν τις οδηγίες και τις εγκυκλίους που έρχονται από την πολιτεία, καθώς αυτό είναι το χρέος τους.»

ΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Για ακόμα μία φορά το ζήτημα των μεταφορών των μαθητών είναι στο πρώτο πλάνο της σχολικής επικαιρότητας. Η μεταφορά είναι ευθύνη της Περιφέρειας και της αναδόχου εταιρείας, που όλα τα χρόνια είναι τα τοπικά ΚΤΕΛ.

Σχετικά ο κ. Γαζανός δήλωσε: «Διαχρονικά τα μαθητικά δρομολόγια με το  ΚΤΕΛ ήταν πάντα προβληματική υπόθεση. Εκπαιδευτικοί χωρίς δικό τους μεταφορικό μέσο δυσκολεύονται να μεταβούν στο σχολείο τους αφού δεν υπάρχει τακτική συγκοινωνία προς τα απομακρυσμένα σχολεία ενώ πολλοί μαθητές αποθαρρύνονται να συνεχίσουν το σχολείο, όταν είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται πολλές ώρες στην αναμονή και στις μετακινήσεις. Αυτό συμβαίνει κυρίως στα σχολεία της επαρχίας».

Από την πλευρά του ο κ. Καρβούνης είπε: «Μια ακόμη δύσκολη κατάσταση που καλείται να διαχειριστεί η εκπαιδευτική κοινότητα της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου είναι η μεταφορά των μαθητών. Η μεταφορά, όπου είναι αναγκαία, γίνεται με λεωφορεία του ΚΤΕΛ και σε κάποιες περιπτώσεις με μισθωμένα οχήματα (κυρίων ταξί). Το ΚΤΕΛ Χανίων Ρεθύμνου εκτελεί το έργο της μεταφοράς σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και με σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ τους. Τα χρήματα που δαπανώνται είναι πάρα πολλά και το έργο της μεταφοράς πολύ μεγάλο. Ωστόσο δεν είναι πάντα εφικτή η λύση όλων των προβλημάτων που ανακύπτουν διότι πρέπει να εκτελεστεί όλο αυτό το έργο σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, από τον τόπο κατοικίας των μαθητών προς τις σχολικές μονάδες το πρωί και επιστροφή το μεσημέρι. Χρειάζεται οι μαθητές μας να αποκτήσουν σωστή συμπεριφορά επιβάτη με τη βοήθεια των συνοδών στα σχολικά μέσα μεταφοράς αλλά και με την βοήθεια της οικογένειας. Χρειάζεται να είναι συνεπείς και στην ώρα τους στις στάσεις επιβίβασης και αποβίβασης κοντά στον τόπο κατοικίας των μαθητών και να μην έχουν παράλογες απαιτήσεις για στάση κάθε λίγα ως ελάχιστα μέτρα για την προσωπική εξυπηρέτηση κάθε μαθητή και κάθε οικογένειας. Είναι αυτονόητο πως κάθε μαθητής και μαθήτρια θα χρειαστεί να περπατήσει και μέχρι τη στάση του λεωφορείου και δεν μπορεί να απαιτεί στάση «έξω από την πόρτα του» όπως δεν γίνεται και με τα μέσα μαζικής μεταφοράς με τα οποία κινείται κάποιος τις υπόλοιπες ώρες εκτός των σχολικών ωρών.»

ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΤΙΡΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΗ

Το χρόνιο ζήτημα της σχολικής στέγης δεν ήταν δυνατόν να απουσιάζει από την ατζέντα της σχολικής χρονιάς. Αντίστοιχα βέβαια και της υλικοτεχνικής υποδομής.

Σχετικά ο κ. Γαζανός, επισήμανε, ότι «Το στεγαστικό ζήτημα της Π.Ε. Ρεθύμνου έχει να κάνει τόσο με απουσία σχολικών μονάδων, όπου χρειάζεται, αλλά και με έλλειψη σχολικών αιθουσών σε υπάρχοντα σχολεία. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα οξύ και μακροχρόνιο στην Ειδική Αγωγή, στο Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο και την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Πολλά παιδιά αναγκάζονται να ακολουθήσουν διαφορετικό τύπο σχολείου και συγκεκριμένα στην επαγγελματική εκπαίδευση διαφορετική ειδικότητα από αυτήν που επιθυμούν.»

Ο ίδιος σημείωσε, ότι «Πολλά κτίρια είναι παλιά και παρουσιάζουν προβλήματα στατικά, μονωτικά κ.ά, ενώ από τα περισσότερα σχολεία λείπουν σταθερά τεχνολογικά μέσα (προτζέκτορες, διαδραστικοί πίνακες κλπ), με αποτέλεσμα η κάλυψη αυτών των αναγκών να βασίζεται αποκλειστικά στον επαγγελματισμό και τις δαπάνες των εκπαιδευτικών.»

Ο κ. Καρβούνης από την πλευρά του, δεν κρύβει την ανησυχία του και για τον μη σεβασμό των κτιρίων και της υποδομής από τους ίδιους τους μαθητές. Σχετικά δήλωσε, ότι «Ένα ακόμη θέμα που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι ο σεβασμός των σχολικών κτιρίων από τους μαθητές. Τα κτίρια των σχολείων μας είναι σε αρκετά καλή κατάσταση και γίνεται ιδιαίτερη προσπάθεια από τις υπηρεσίες των Δήμων για τη σωστή συντήρησή τους. Δεν μπορεί όμως η προσπάθεια αυτή να έχει αποτέλεσμα αν δεν υπάρχει φροντίδα και από πλευράς των μαθητών αλλά και από όλους όσοι επισκέπτονται τους χώρους των σχολείων ακόμη και τις ώρες της μη λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Αυτή την προσοχή χρειάζεται να δείχνουμε όλοι και να διατηρούμε τους σχολικούς χώρους καθαρούς και χωρίς καταστροφές. Είναι δείγμα πολιτισμού και σωστής αγωγής η φροντίδα των σχολικών χώρων όχι μόνο από τους Δήμους ή τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τους μαθητές και τους επισκέπτες.»

Η ΧΑΜΗΛΗ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

Το ζήτημα της χαμηλής μοριοδότησης των σχολικών μονάδων είναι ένα ζήτημα που απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα, κυρίως των ορεινών περιοχών. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο στο Αμάρι αλλά και στον Δήμο Μυλοποτάμου, οι εκπρόσωποι του οποίου από την εποχή του Υπουργού Γαβρόγλου, ο οποίος διαμόρφωσε το σημερινό σύστημα μοριοδότησης, διαμαρτύρονται για την άνιση αντιμετώπιση των σχολείων της υπαίθρου σε σχέση με αυτά της πόλης και γενικότερα των πεδινών περιοχών. Ο Δήμος Μυλοποτάμου ζητά τον χαρακτηρισμό ως δυσπρόσιτων όλων των σχολείων των Δ.Ε. Κουλούκωνα και Ζωνιανών.

Το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται έντονα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και ο προϊστάμενος τους κ. Γαζανός, δήλωσε, ότι «Η χαμηλή μοριοδότηση των σχολείων της Π.Ε. Ρεθύμνου και τα ελάχιστα χαρακτηρισμένα ως "δυσπρόσιτα", δεν καθιστούν τον νομό ελκυστικό για προτίμηση από τους αναπληρωτές, σε συνδυασμό βέβαια με το γεγονός ότι δεν καλύπτονται από νωρίς όλα τα κενά. Αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που πρέπει να το λύσει η πολιτεία και το θέτουμε και φέτος ως ζήτημα που υφίσταται και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί κατάλληλα».

«Ο κατάλογος με ανάγκες και προβλήματα στην εκπαίδευση θα μπορούσε να συνεχιστεί καθώς γίνονται πολλά από την πολιτεία και την τοπική αυτοδιοίκηση, ωστόσο ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο» συμπλήρωσε ο κ. Καρβούνης στην δική του τοποθέτηση, για να καταλήξει λέγοντας: «Αναφέρθηκαν κάποιες σημαντικά στοιχεία που έχουν γίνει προς την βελτίωση της  εκπαίδευσης στον τόπο μας  αλλά και άλλα που χρειάζεται να γίνουν. Με την πεποίθηση πως θα έχουμε μια καλή σχολική χρονιά με την ελπίδα πως θα λειτουργούν τα σχολεία  προσφέροντας Δια Ζώσης Εκπαίδευση στους μαθητές μας εύχομαι να περάσουμε μια καλή δημιουργική και εποικοδομητική χρονιά.»

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ