ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΠΟΨΕΙΣ

Όταν ρέει το χρήμα...

0

Από τη δημοσιογραφική εμπειρία μας καταλαβαίνουμε (επειδή έχουμε δει πολλά στην πιάτσα...) πως όταν σε καιρούς δύσκολους ρέει τόσο χρήμα από τον κρατικό κορβανά στα ταμεία των ΜΜΕ, επιλεκτικά, κάτι συμβαίνει...

Και δεν μόνο δική μας σκέψη αυτή... Εδώ και 90 μέρες, η εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ρωτούσε κάθε μέρα «γιατί δεν έχει ανέβει στη "Δι@ύγεια" η λίστα των 20.000.000 ευρώ». Και απάντηση δεν έπαιρνε.

Τι έγινε λοιπόν και ξαφνικά την περασμένη Δευτέρα το μεσημέρι δόθηκε στη δημοσιότητα αυτή η περίφημη λίστα σχετικά με το πώς μοιράστηκαν τα χρήματα στα media για τις καμπάνιες "Μένουμε Σπίτι" και "Μένουμε Ασφαλείς" για τον κορονοϊό Covid-19;

Και τώρα με κοινή επιστολή τους όλες οι Ενώσεις Συντακτών από όλη τη χώρα, ζητούν να ενημερωθούν από τον υφυπουργό παρά τον πρωθυπουργό κ. Στέλιο Πέτσα με τι κριτήρια έγινε αυτή η μοιρασιά.

Ζητάνε συγκεκριμένα:

Να ενημερωθούν για τα κριτήρια τα οποία ίσχυσαν για τα ΜΜΕ, σε ότι αφορά την συμμετοχή ή τον αποκλεισμό από τις καμπάνιες.

Να ενημερωθούν ποιος φορέας (δημόσιος ή ιδιωτικός) αποφάσισε για την επιλογή ή τον αποκλεισμό τους.

Να ενημερωθούν για τα κριτήρια κατανομής των ποσών που αποφασίστηκε να δοθούν.

Να δοθούν στην δημοσιότητα οι εντολές καταχωρήσεων προς τα ΜΜΕ.

Να γνωστοποιηθεί με την κατάθεση στοιχείων, εάν τηρήθηκε ο ισχύων νόμος, περί κατανομής του 30% της κρατικής διαφήμισης στα ΜΜΕ της Περιφέρειας.

Να γνωστοποιηθεί εάν στα κριτήρια επιλογής των ΜΜΕ έλαβαν υπ’ όψιν τους το ουσιαστικό περιεχόμενο του νόμου περί ενίσχυσης των εντύπων μέσων, ο οποίος μεταξύ άλλων προβλέπει για την ενίσχυση κάθε μέσου, την διασύνδεση με τις μόνιμες θέσεις εργασίας.

Να απαντηθεί εάν, σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, τηρήθηκε η προϋπόθεση εγγραφής τους στο Μητρώο Ηλεκτρονικών Μέσων, ώστε αυτά να  δικαιούνται οιασδήποτε κρατικής ενίσχυσης.

Να ενημερωθούν άμεσα εάν τα μέτρα ενίσχυσης του εντύπου τύπου θα εφαρμοστούν και πότε».

Πολύ πιστεύουν πως αυτή η λίστα που δόθηκε στη δημοσιότητα είναι «μαγειρεμένη». Στη γλώσσα της δημοσιογραφία «μαγείρεμα» σημαίνει κάνω έτσι τα πράγματα ώστε να φαίνονται αληθινά, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Μας κάνει εντύπωση που την αρχή η κυβέρνηση μίλησε για μια η ιδιωτική εταιρία Initiative στην οποία ανέθεσε να μοιράσει τα χρήματα στα ΜΜΕ (με κάποια κριτήρια, φαντάζομαι…) μετά είπε ότι η ίδια τα μοίρασε. Και τότε εγείρετε το ερώτημα, αφού είναι τόσο απλά τα πράγματα, γιατί δεν δίνουν τα τιμολόγια πληρωμής.

Ή μήπως, όπως αφήνουν άλλοι να εννοηθεί, δεν έχουν ακόμα πληρωθεί (σε κάποιες περιπτώσεις…) τα ποσά που αναφέρει η 18σέλιδη λίστα; Και μερικά ακόμα συμπεράσματα: η μερίδα του λέοντος της διαφημιστικής δαπάνης κατευθύνθηκε κυρίως σε μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα, εφημερίδες και ραδιόφωνα του λεκανοπεδίου. Ως ένα βαθμό λογικό, καθώς αυτά συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, αναγνωσιμότητα και ακροαματικότητα. Ωστόσο, τα ποσά που εισέπραξαν, υπερβαίνουν το μερίδιό τους στην αγορά.

Σε πλείστες περιπτώσεις δεν πρυτάνευσαν αξιολογικά κριτήρια, αλλά επικράτησαν λογικές “ημετέρων” και “αντιπάλων”. Αναφέρομαι σε ΜΜΕ τα οποία έχουν ελάχιστη απήχηση, μικρό αριθμό εργαζομένων, ωστόσο φιγουράρουν στις πρώτες σειρές του καταλόγου Πέτσα, την ίδια ώρα που αντίστοιχων επιδόσεων Μέσα αποκλείστηκαν επειδή αντιπολιτεύονται.

Τα ΜΜΕ της “υπόλοιπης Ελλάδας”, πλην Λεκανοπεδίου, αποδείχθηκαν και πάλι “φτωχός συγγενής”. Εισέπραξαν πολύ λιγότερα απ' όσα αξιολογικά τούς αναλογούσε, παραβαίνοντας και τον ισχύοντα νόμο που προνοεί το 30% της εκάστοτε κρατικής διαφήμισης να κατευθύνεται σε ΜΜΕ εκτός Αθηνών.

Θα μου πείτε: Εξαγοράζονται οι δημοσιογράφοι; Δεν είναι αυτοί άνθρωποι με αδυναμίες και νομίζετε ότι όλοι εκτιμούν τη δουλειά τους ως λειτούργημα; Αλλά και πριν από αυτούς, που είναι ο τελευταίος τροχός της άμαξας, προφανώς υπάρχουν άλλοι, οι εκδότες, τα αφεντικά των επιχειρήσεων που εργάζονται. Και ελάχιστοί πια είναι από το χώρο του Τύπου, όπως ήταν κάποτε, οι παραδοσιακοί εκδότες.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ