ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΣΥΠΑ Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Αντιδράσεις για τη νέα γραμμή μεταφοράς Χανίων – Δαμάστας

0

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΕΔ ΓΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΜΕΤΣΟΒΙΟΥ

Την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) έλαβε πρόσφατα η νέα Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV Χανίων – Δαμάστας από τον ΑΔΜΗΕ, έργο στρατηγικής σημασίας για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής. Η γραμμή, μήκους 101,3 χιλιομέτρων, διέρχεται από επτά δήμους και τρεις Περιφερειακές Ενότητες της Κρήτης και περιλαμβάνει 267 νέους πυλώνες, υπόγεια καλώδια υψηλής τάσης και τερματικά σημεία εναέριας-υπόγειας σύνδεσης.

Πρόκειται για έργο συνοδευτικό της μεγάλης διασύνδεσης, με την πλειοψηφία της διαδρομής να υλοποιείται ως εναέρια γραμμή διπλού κυκλώματος βαρέως τύπου, ενώ τα υπόγεια τμήματα εξασφαλίζουν τη μετάβαση από και προς τους υποσταθμούς Χανίων και Δαμάστας. Η ισχύς μεταφοράς φτάνει τα 200 MVA ανά κύκλωμα.

Παρά τη σημασία του έργου για τη σταθερότητα και την ενεργειακή ενσωμάτωση της Κρήτης, η είδηση της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων προκάλεσε αντιδράσεις από τοπικούς φορείς.

Για το θέμα αυτό μίλησε στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» ο πρόεδρος της ΠΕΔ και δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Γιώργης Μαρινάκης, τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι να βρεθεί ο καταλληλότερος και με το λιγότερο επιβαρυντικό κόστος, τρόπος για να γίνει το συγκεκριμένο έργο. «Το θέμα προφανώς δεν είναι ούτε μονοσήμαντο ούτε χωρίς ιδιαιτερότητες. Διότι αυτό που είναι γεγονός και το αποδέχεται όλη η αυτοδιοίκηση της Κρήτης, είναι ότι το νησί πρέπει να έχει ενέργεια κι η ευστάθεια. Το ζητούμενο είναι ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος που θα γίνει το συγκεκριμένο έργο, με το λιγότερο επιβαρυντικό κόστος.»

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη «σπουδή» της πολιτείας, να προχωρήσει υπογραμμίζοντας: «Την ίδια στιγμή που βρισκόμαστε σε αυτή τη συζήτηση η πολιτεία έσπευσε και έχουμε ήδη έγκριση ΜΠΕ ξεπερνώντας το «εμπόδιο» της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας,στην οποία χρεώθηκε «καθυστέρηση», χωρίς φυσικά αυτό να είναι πραγματικό γεγονός, αφού η συγκεκριμένη επιτροπή έκανε ουσιαστική διαβούλευση, ουσιαστική διερεύνηση του θέματος, άκουσε όλες τις προτάσεις και διατύπωσε συγκεκριμένα ερωτήματα των οποίων η απάντηση θα είναι καταλυτική για να μπορέσουμε να πάρουμε όλοι οι φορείς συγκεκριμένη θέση.»

Ο δήμαρχος Ρεθύμνου αναφερόμενος στις περιοχές που θα δεχτούν το μεγαλύτερο βάρος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σημείωσε: «Είναι βέβαια αλήθεια, ότι την ίδια στιγμή που εμείς διαφωνούμε για το πως πρέπει να γίνει το έργο, κάποιες περιοχές δέχονται τρομακτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις όπως είναι η περιοχή των Λινοπεραμάτων για της Ξηροκαμάρας. Επίσης, είναι δεδομένο ότι το έργο δεν αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόποαπό όλους τους δήμους που διέπει, γιατί υπάρχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που ενδεχομένως,ο συγκεκριμένος τρόπος εκτέλεσης του έργου,να προσιδιάζει σε κάποια περιοχή, αλλά να δημιουργεί την ίδια στιγμή πολύ σοβαρά προβλήματα σε άλλες περιοχές.»

Για τη σύσκεψη των δημάρχων που πραγματοποιήθηκε στις 13 Μαΐου στο Ρέθυμνο, ανέφερε ότι εισηγήθηκε τη δημιουργία μιας μελέτης από αξιόπιστο πανεπιστημιακό φορέα η οποία θα δώσει υπεύθυνες απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν τεθεί: «Είχα την ευκαιρία την προηγούμενη εβδομάδα ως πρόεδρος της ΠΕΔ να συγκαλέσω στο Ρέθυμνο, μία σύσκεψη δημάρχων όπου παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι: Χανίων, Αποκορώνου, Μυλοποτάμου Μαλεβιζίου και προφανώς και εγώ και συζητήσαμε το θέμα.Για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κάνουμε το σωστό για τις κοινωνίες μας, τους ανθρώπους και για το περιβάλλον σαν πρόεδρος της ΠΕΔ, ανέλαβα την ευθύνη να εισηγηθώ στο συμβούλιο να χρηματοδοτηθεί μία μελέτη από ένα αξιόπιστο πανεπιστημιακό φορέα, ο οποίος να απαντήσει στα συγκεκριμένα ερωτήματα, τα οποία έχουν τεθεί ιδιαίτερα από την πλευρά του Δήμου Αποκορώνου. Δηλαδή, αν μπορεί αυτό το δίκτυο να γίνει υποθαλάσσιο, σημειώνω ότι αυτή την περίπτωση την αντικρούουν όχι μόνο με οικονομικά αλλά κυρίως με επιστημονικά κριτήρια συγκεκριμένοι επιστήμονες. Επίσης αν μπορεί να γίνει υπογειοποίησησε όλο το δίκτυο και αν μπορεί να γίνει μια καλύτερη χάραξη της διαδρομής των πυλώνων ακολουθώντας το μεικτό σύστημα.Δηλαδή, όπου δημιουργούνται περισσότερες επιβαρύνσεις να υπογειώνεταικαι το άλλο να μείνει ελεύθερο. Θεωρώ ότι σε αυτό το θέμα, θα μπορεί ένα αξιόπιστο ίδρυμα όπως είναι το Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο οποίο απ’ ότι πληροφορήθηκα έχει ήδη απευθυνθεί -μετά από δικιά μας εισήγηση- ο δήμαρχος Αποκορώνου, καθώς θεωρούμε πως η ποιότητα των επιστημόνων του, εγγυάται μια σωστή κατεύθυνση των πραγμάτων.»

Ο δήμαρχος αφού ανέφερε ότι γνωρίζει ότι ο δήμος Αποκορώνου σκοπεύει ούτως ή άλλως να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά του έργου αυτού, σημειώνει: «Ο δήμος Ρεθύμνης ότι κάνει, θα το κάνει μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Προσωπικά είμαι πολύ επιφυλακτικός, γιατί δεν έχουμε ακόμα εκείνα τα δεδομένα που θα με πείσουν ότι μία τέτοια επιλογή θα ήταν για το καλό μας και δεν θα δημιουργούσε μια τρομακτική ενεργειακή ανασφάλεια στο νησί, ενώ επιπλέον θα συνεχίσουμε να καταδικάζουμε δύο περιοχές να δέχονται άμετρες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Εκτιμώ ότι με θεσμικότητα και υπευθυνότητα θα αντιμετωπίσουμε το θέμα και πιστεύω να έχουμε γρήγορα μια σωστή τεκμηρίωση ούτως ώστε και οι φορείς να κάνουμε το σωστό, αλλά και οι κοινωνίες να αντιληφθούν πως ότι γίνεται, γίνεται με γνώση και υπευθυνότητα».

Κλείνοντας ο δήμαρχος αναφέρεται στην λύση που θεωρεί καλύτερη για το Ρέθυμνο: «Για το Ρέθυμνο θεωρώ την καλύτερη δυνατή λύση, ένα συνδυασμό πυλώνων και υπογειοποίησης του δικτύου μερικώς, στα σημεία εκείνα που είμαστε πολύ κοντά σε οικισμούς. Η λεγόμενη υπογειοποίηση δεν είναι άμοιρη επιπτώσεων. Το να είναι ένας τουριστικός δήμος σκαμμένος επί μήνες ή επί χρόνια και μάλιστα κατά μήκος του δικτύου του δεν είναι κάτι το εύκολο. Όπως επίσης, επειδή εμείς έχουμε την ατυχία ο νέος ΒΟΑΚ να διέρχεται δίπλα από την πόλη και πάνω από τεράστιες κοιλαδογέφυρες είναι πάρα πολύ δύσκολη στα σημεία αυτά η υπογειοποίηση του δικτύου. Όλα αυτά θα πρέπει να τα συνεκτιμήσουν οι επιστήμονες και να βγάλουν προφανώς πόρισμα για την δυνατότητα και την βιωσιμότητα του έργου, γιατί όλα αυτά τα έργα τα πληρώνουν οι φορολογούμενοι.»

Περιγραφή του έργου

Το έργο σύνδεσης του προβλεπόμενου Υ/Σ Δαμάστας με τον υφιστάμενο Υ/Σ Χανίων περιλαμβάνει κατασκευή νέας εναέριας Γραμμής Μεταφοράς 150 kV διπλού κυκλώματος βαρέως τύπου Β, μήκους 96,8 km. Η νέα εναέρια γραμμή αποτελείται από 267 νέους πυλώνες Σειράς 4 και από 2 τερματικούς χώρους (πυλώνες ζεύξης εναέριου-υπόγειου καλωδίου τύπου ΤΖ4), ο ένας εκ των οποίων χωροθετείται εντός του Υ/Σ Δαμάστας. Επίσης το έργο περιλαμβάνει 2 τριφασικά κυκλώματα υπόγειων μονοπολικών καλωδίων 150kV, για ικανότητα μεταφοράς ισχύος 200MVA ανά κύκλωμα από τον Υ/Σ Χανίων έως τον πυλώνα Κ1/1 τύπου ΤΖ4, μήκους 4,5 km περίπου, και από τον πυλώνα Κ89/269 τύπου ΤΖ4 εντός του Υ/Σ Δαμάστας έως το ακροκιβώτιο.

Το έργο χωροθετείται στο Βόρειο τμήμα της νήσου Κρήτης. Το μελετώμενο τμήμα διέρχεται από τις Περιφερειακές Ενότητες (ΠΕ) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου της Περιφέρειας Κρήτης.

Η Γραμμή Μεταφοράς διέρχεται από τις Τοπικές κοινότητες Σούδας, Τσικαλαριών, Μαλάξας, Κοντοπούλων, Κάμπων, Νεροκούρου, Φρε, Τζιτζιφέ, Πεμονίων, Μελιδονίου, Εμπροσνέρου, Βαφέ, Αλικάμπου, Φυλακής, Κουρνά, Καστέλλου, Γεωργιουπόλεως, Ραμνής, Αποκορρώνου, Καρών, Ρουσσοσπιτίου, Χρομοναστηρίου, Σελλίου, Πρασιών, Όρους, Καστέλλου, Καρές, Αρμένων, Ρουστίκων, Κάτω Βαλσαμονέρου, Καλονύκτου, Ζουριδίου, Γωνιάς, Άνω Βαλσαμονέρου, Αγ. Κωνσταντίνου, Επισκοπής, Αργυρουπόλεως, Χαρκίων, Ελευθέρνης, Αρχαίας Ελεύθερνας, Αμνάτου, Καλύβου, Χώνου, Αλοιδών, Αιμονά, Θεοδώρας, Κρυονερίου, Δοξάρου, Επισκοπής, Γαράζου, Απλαδιανών, Μυλοποτάμου, Αγ. Ιωάννου, Βένιου, Χουμερίου, Ορθέ, Μελισσουργακίου, Μαργαριτών, Καλανδαρές, Αγ. Μάμαντος, Βωλεώνων, Αποστόλων, Δαμάστας.

Το έργο χωροθετείται εντός των ορίων των Δημοτικών Ενοτήτων (ΔΕ) Ελ. Βενιζέλου, Κεραμίων, Σούδας (Δήμου Χανίων), στις ΔΕ Αρμένων, Γεωργιούπολης, Κρυονερίδας, Φρε (Δήμου Αποκορώνου), στις ΔΕ Αρκαδίου, Λαππαίων, Ν.Φωκά, Ρεθύμνης (Δήμου Ρεθύμνης), στην ΔΕ Σιβρίτου (Δήμου Αμαρίου), ΔΕ Γεροποτάμου, Κουλούκωνα (Δήμου Μυλοποτάμου) και ΔΕ Τυλισσού (Δήμου Μαλεβιζίου).

Όδευση και θέσεις εγκατάστασης πυλώνων του έργου

Η αρχή της εναέριας όδευσης κινείται ανατολικά του οικισμού Τσικαλαριάς και οδεύει νότια μέχρι θέση Αλιγύγου μετά στρέφεται ΝΑ διέρχεται απ’ το ύψωμα Χωραφάκια μέχρι το ποταμό Κοιλάρη και στην συνέχεια κινείται νότια απ’ τα υψώματα Κεφάλα, Ασφεντού. Στην συνέχεια στρέφεται ΝΑ και Α διέρχεται από τα υψώματα ΜάσηςΛακκούδα, Μεσσοκεφάλα μέχρι τον οικισμό Μαθές. Από το σημείο αυτό η όδευση κινείται βόρεια απ’ την λίμνη Κουρνά, και μετά ΝΑ μέχρι τον ποταμό Μουσελά. Στην συνέχεια οδεύει ανατολικά και διέρχεται από τα υψώματα Αγκαθοκεφάλα, Καλογράδες, Κεφάλι, Ακαροθές, Αγκάλη, μέχρι το ποταμό Σφακορύακο όπου διέρχεται για μικρό μήκος βόρεια και στην συνέχεια κινείται πάλι ανατολικά απ’ τα υψώματα Γκαργκάνη, Σωρός, Μουτσοκέλα, Ροδιανός, Καλάρας. Μετά το ύψωμα Καλάρας οδεύει βόρεια απ το Βρωμονερό και από τα υψώματα Αγ. Ιωάννης, ΟμαλιανάΣάποτα, Κούλες, Αγ. Παρασκευή Μακρυγιάννης και νότια του οικισμού Αλοίδων. Μετά το οικισμό Αλοίδες στρέφεται βόρεια μέσω των υψωμάτων Αλλέτρια πρόποδες Μαυροκεφάλι και καταλήγει στον σταθμό Δαμάστας.

Σύμφωνα με την κατατεθείσα ΜΠΕ:

Κάθε πλατεία εγκατάστασης (πλάτωμα) διαμορφώνεται κατάλληλα για τις ανάγκες κατασκευής κάθε πυλώνα και έχει διάσταση περί τα 20x20m, μεταβαλλόμενη ανάλογα με το ανάγλυφο στη θέση έδρασης του πυλώνα. Η πλατεία εγκατάστασης χρησιμοποιείται μόνο κατά τη φάση κατασκευής της θεμελίωσης και της ανέγερσης των πυλώνων για την προσωρινή τοποθέτηση των υλικών και των εργαλείων κατασκευής, καθώς επίσης και για την ασφαλή λειτουργία των μηχανημάτων κατασκευής (μικρός γερανός για την ανέγερση των πυλώνων, μικρά φορτηγά κ.λπ.).

Κάθε τετράγωνο έδρασης πυλώνα οριοθετείται από το τετράπλευρο που σχηματίζεται επί του εδάφους από τα τέσσερα σκέλη (ποδαρικά) κάθε πυλώνα. Η επιφάνεια κατάληψης των τετραγώνων έδρασης θεωρείται μόνιμη καθόλη τη διάρκεια λειτουργίας της ΓΜ 150kV, καθώς η ύπαρξη του πυλώνα επ’ αυτής δεν επιτρέπει οποιαδήποτε άλλη χρήση. Η μέγιστη επιφάνεια τετραγώνου έδρασης είναι 100m2 και ουσιαστικά είναι η τελική έκταση κατάληψης κάθε πυλώνα κατά τη φάση λειτουργίας του έργου.

Κάθε ζώνη πρόσβασης (πολύγωνο) ορίζει την περιοχή όπου θα πραγματοποιηθεί επιφανειακός καθαρισμός της βλάστησης, για την πρόσβαση των κατασκευαστικών μηχανημάτων στις θέσεις έδρασης των πυλώνων της ΓΜ και μπορεί να εξυπηρετούν περισσότερους από έναν πυλώνα.

Σημειώνεται πως λόγω της εγγύτητας των θέσεων έδρασης των πυλώνων με υφιστάμενες αγροτικές και δασικές οδούς δεν απαιτείται η διάνοιξη ζωνών πρόσβασης σε όλους τους πύργους.

Η συνολικά καταλαμβανόμενη έκταση από τους πυλώνες των εναέριων ΓΜ με το πέρας της φάσης κατασκευής του υποέργου ανέρχεται σε περίπου 137 στρ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΡΕΘΥΜΝΟ

Αντιδράσεις για τη νέα γραμμή μεταφοράς Χανίων – Δαμάστας

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ