ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γιάννης Κεφαλογιάννης: «Εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα μεγάλα έργα του νομού Ρεθύμνου

0

 Συνέντευξη: Σταύρος Ρακιντζής

Έχετε αναλάβει τον τελευταίο καιρό μία σειρά πρωτοβουλιών προκειμένου να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που υπάρχουν. Πώς καταγράφετε εσείς το πολιτικό και οικονομικό τοπίο το οποίο διαμορφώνεται;

Τα τελευταία δύο χρόνια, ως χώρα, αλλά νομίζω και παγκοσμίως ζήσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις που  προηγουμένως δεν τις είχαμε βιώσει. Αυτό το οποίο ζούμε τα τελευταία δύο χρόνια, αν κάποιος το περιέγραφε το 2009 θα νομίζαμε ότι αναφέρεται σε σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Παρόλα αυτά, οφείλουμε να πούμε ότι έχουν γίνει πολύ συγκεκριμένες ενέργειες, από την παρούσα κυβέρνηση. Πρώτον να αντιμετωπιστεί με όσο το δυνατόν καλό τρόπο αυτό το «τσίμπημα» σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο, αλλά και σε ένα δεύτερο επίπεδο να μπορέσουμε να τρέξουμε το πρόγραμμα το οποίο είχαμε σχεδιάσει προ των εκλογών σε μία σειρά από ζητήματα.

Όπως για παράδειγμα το ζήτημα των υποδομών που είχα την τύχη και την ευκαιρία να μου ανατεθεί από τον πρωθυπουργό, με υπουργό τον Κώστα Καραμανλή, μία σειρά από ζητήματα στις μεταφορές, αλλά και σε επίπεδο υποδομών Κρήτης πού υπάρχει και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είδατε ότι το τελευταίο καιρό έγιναν πράγματα και αναφέρομαι κυρίως στο ΒΟΑΚ, τα οποία δεν είχαν γίνει τα τελευταία 40 χρόνια. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή συζητάμε, αν θα περάσει από το τάδε ή από κάποιο άλλο σημείο ο δρόμος, ενώ πριν από μερικά χρόνια συζητούσαμε αν θα γίνει δρόμος. Άρα καταλαβαίνετε ότι έχουμε φτάσει σε ένα σημείο ωριμότητας τέτοιο, όπου τον επόμενο χρόνο για παράδειγμα, το τμήμα χερσόνησος Νεάπολη θα ξεκινήσει τις εργασίες. Και στο μεγάλο τμήμα που αφορά Κίσσαμο - Χερσόνησο σταδιακά από τα τέλη 2022 αρχές 2023 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια.

Τί θα πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα και πώς συμβάλετε εσείς στην παρούσα φάση;

Θα πω για μία ακόμα φορά, αυτό που λέγεται για τα δημόσια έργα. Προκειμένου να έχουμε ένα ώριμο έργο χρειαζόμαστε τα τρία Χ. Δηλαδή συγκεκριμένη χάραξη, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση καταφέραμε ως Ελληνική Κυβέρνηση και ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, να χρησιμοποιήσουμε την κρίση ως ευκαιρία. Αναφέρομαι για παράδειγμα σε ποσά τα οποία έχουμε δεσμεύσει και στο Ταμείο Ανάκαμψης και κάποια από τα πόσα θα μπουν και στο νέο ΕΣΠΑ, που αφορά κυρίως στα τμήματα του νομού Λασιθίου. Υπάρχει πλέον η χάραξη, με την έννοια ότι έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, πού είναι το πολύ σημαντικό βήμα προκειμένου να πάρουμε περιβαλλοντικούς όρους, έτσι ώστε να πάμε μετά σε μία δημοπράτηση του έργου. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε διαβούλευση και περιμένουμε από τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές να καταθέσουν τις προτάσεις τους επί της διαβούλευσης, επί κάποιων διορθώσεων έτσι ώστε το υπουργείο να ενσωματώσει και αυτές τις παρατηρήσεις ή διορθώσεις που μπορεί να υπάρξουν, ώστε να συμπληρωθεί ο φάκελος και να πάρουμε τους περιβαλλοντικούς όρους. Στόχος είναι, το πρώτο εξάμηνο του 2022 το τμήμα που αφορά από την Κίσσαμο μέχρι τη Χερσόνησο, να έχει δημοπρατηθεί. Να πω στο σημείο αυτό, ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι με το σχεδιασμό του υπουργείου υπάρχει και το τμήμα Κίσσαμος - Χανιά που δεν υπήρχε στον προηγούμενο σχεδιασμό. Όπως επίσης και κάτι που αφορά το Ρέθυμνο και εργάστηκα κι εγώ προσωπικά σε αυτή την κατεύθυνση. Τη σύνδεση του αερολιμένα Χανίων και του λιμένα Σούδας με τον ΒΟΑΚ.

Όλα αυτά προχωράνε με βάση το χρονοδιάγραμμα, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση της πανδημίας.

Ο στόχος είναι εντός του 2023 και σταδιακά μέχρι αρχές του 2024 να έχουν στηθεί όλα τα εργοτάξια σε όλο το μήκος του δρόμου, έτσι ώστε πριν το τέλος αυτής της δεκαετίας δηλαδή το 2029, να μιλάμε για ένα πλήρως παραδομένο έργο από την Κίσσαμο μέχρι και τη Σητεία.

Θα το πω ακόμα μία φορά, ο σχεδιασμός στην Κρήτη είναι ολιστικός. Δεν αφορά μόνο ένα συγκεκριμένο νόμο ή ένα συγκεκριμένο μέρος, αφορά το σύνολο της Κρήτης και βεβαίως αφορά και τις συνδέσεις των βασικών πυλών εισόδου που είναι τα δύο βασικά αεροδρόμια δηλαδή τα Χανιά και το Καστέλι, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι σε φάση κατασκευής. Υπολογίζουμε ότι το 2025 με 2026 θα έχει παραδοθεί και θα μιλάμε για ένα διεθνές αεροδρόμιο πανευρωπαϊκής εμβέλειας το οποίο πραγματικά θα δώσει άλλη διάσταση στο νησί.

Πώς σχολιάζετε τις διαφορές ενστάσεις που έχουν γίνει και θα κατατεθούν το επόμενο διάστημα για τη χάραξη του Οδικού Άξονα Κρήτης;

Μιλάμε για ένα έργο πανευρωπαϊκού χαρακτήρα, με την έννοια ότι πραγματικά όταν θα κατασκευάζεται θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος μεγάλου μήκους, σε επίπεδο Ευρώπης. Θα είναι μια παρέμβαση η οποία πρώτα από όλα, θα βοηθήσει στο να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, ενώ θα δώσει μία τεράστια ανάπτυξη στο σύνολό του νησιού.

Ένας δρόμος περίπου 300 χλμ. είναι λογικό να δημιουργεί και κάποιες ενστάσεις - αντιρρήσεις, ή ακόμα και διαφορετικές απόψεις σε σχέση με συγκεκριμένα σημεία χάραξης. Έχω πει κατ’ επανάληψη, ότι προφανώς δεν είναι οι πλάκες του Μωυσή, σε κάποια ζητήματα όπως η χάραξη. Όπου μπορούν να υπάρχουν παρεμβάσεις, διορθώσεις ή ακόμα και καλύτερες λύσεις, βεβαίως και πρόκειται να γίνουνε. Κάποιες άλλες προτάσεις, που έχουν ακουστεί όλο αυτό το διάστημα είναι οι τοπικές. Δηλαδή, όταν υπάρχει ένας συγκεκριμένος συνδυασμός και μιλάμε για χαράξεις που πρέπει να πάμε νοτιότερα 10 και 20  χιλιόμετρα, αυτό αντιλαμβάνεστε ότι μπορεί να κοστίσει σε χρόνο, σε χρήμα σε σχεδιασμό. Μην ξεχνάτε ότι για να κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουμε πάρει ήδη τις άδειες από κάποιες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την Αρχαιολογία. Άρα σε καμία περίπτωση, κάνεις δεν θα πρέπει να βάλει σε κίνδυνο αυτό το μεγάλο έργο. Επίσης, έχω πει πολλές φορές και στο παρελθόν, ότι πέρα από τη βασική χάραξη, από κει δηλαδή που θα περάσει ο δρόμος είναι και μία σειρά από συνοδά έργα, όπως για παράδειγμα οι συνδέσεις των περιουσιών και των επιχειρήσεων με τον κεντρικό δρόμο και αυτά, χρήζουν επομένως κάποιων παρεμβάσεων – διορθώσεων. Επομένως και εκεί θα ληφθεί υπόψη, η άποψή της κοινωνίας ή συγκεκριμένων πολιτών. Σε καμία περίπτωση και θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, δεν μπορεί να ενσωματωθεί το 100% των παρεμβάσεων. Είναι λογικό ο καθένας να έχει μία δική του άποψη, από κει και πέρα όμως νομίζω ότι θα γίνει το καλύτερο δυνατό, έτσι ώστε αυτό το εμβληματικό έργο -όχι μόνο σε επίπεδο Κρήτης αλλά σε επίπεδο Ελλάδας-  να προχωρήσει και να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές κάτι το οποίο έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλές δεκαετίες.

Δώστε μας κάποιες πληροφορίες για τα διόδια…

Ένας από τους δύο ή τρεις βασικούς λόγους που δυστυχώς αυτό το έργο δεν είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, ήταν η στείρα άρνηση προηγούμενων διοικήσεων στο να μην υπάρχουν διόδια. Από τη μια, κατανοητή ως ένα βαθμό η αντίρρηση, από την άλλη μην ξεχνάτε ότι οποιοδήποτε έργο έχει κατασκευαστεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, είναι μέσω παραχώρησης, είναι μέσω διοδίων. Δεν μπορούμε να κρατούμε σε ομηρία την Κρήτη εμμένοντας σε μία επιχειρηματολογία, η οποία ενδεχομένως είναι προηγούμενης δεκαετίας, μην πω και προηγούμενου αιώνα.

Στα μεγάλα έργα περιλαμβάνεται και το φράγμα του Πλατύ Ποταμού, το οποίο είναι ένα από τα θέματα που έχετε βάλει στην ατζέντα σας. Είναι ένα πολύ μεγαλύτερο έργο σε έκταση και χρηματοδότηση από το Φράγμα των Ποταμών. Πού φτάνει αυτό το έργο;

Το φράγμα Πλατύ θα δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Έχουν μείνει οι τελευταίες ενέργειες που απαιτούνται. Ανατέθηκαν ήδη και οι τελευταίες μελέτες ωρίμανσης που αφορούν κυρίως τις λιμνοδεξαμενές στην περιοχή Γερακαρίου – Ελενών, ώστε να υπάρχει μία ενότητα έργου μαζί με το μεγάλο φράγμα, προκειμένου να πάμε στη δημοπράτηση. Αυτό μεγάλο έργο αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ δεν θα αφορά μόνο την περιοχή του Αμαρίου, αλλά στην ουσία όλη τη νότια Κρήτη. Ένα μεγάλο μέρος της αξιοποίησης του συγκεκριμένου φράγματος, θα κατευθύνεται προς την περιοχή της Μεσσαράς, άρα αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας. Ήταν και αυτό ένα «στοιχειωμένο έργο», το οποίο «ξεκόλλησε». Η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί και θα είναι μέσω ΕΣΠΑ. Επομένως αυτό το έργο θα μπορεί να προχωρήσει κανονικά, με βάση το σχεδιασμό που σας έχω πει.

Και εκεί ίσως θα πρέπει να υπάρξει μία συζήτηση με την κοινωνία, αφού έχουμε ακούσει ότι υπάρχουν διάφορες ενστάσεις, είτε για το ίδιο το φράγμα είτε για το σχεδιασμό του.

Να πω σε αυτό το σημείο το εξής: Οι μελέτες είχαν ωριμάσει τα προηγούμενα χρόνια. Τώρα μιλάμε για τις μελέτες που αφορούν τις λιμνοδεξαμενές. Είχε προηγηθεί μία διαβούλευση συμμετείχε και η τοπική κοινωνία - τα χωριά που βρίσκονται πέριξ του φράγματος. Παρόλα αυτά, είμαι ανοιχτός στο διάλογο και κατά τις πρόσφατες επισκέψεις μου στην περιοχή συζητήσαμε τη Δημοτική Αρχή, προκειμένου να δούμε τι παραπάνω μπορούμε να κερδίσουμε μέσα από αυτή την κατασκευή. Δηλαδή, κάποια ανταποδοτικά που αφορούν τις ευρύτερες περιοχές. Όσον αφορά το σχεδιασμό του κυρίως φράγματος, αυτή τη στιγμή προκειμένου να προχωρήσει αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να γίνει αλλαγή της θέσης, γιατί είχε τεθεί κι αυτό το ζήτημα στις τελευταίες συζητήσεις. Από κει και πέρα, κοιτάμε τι μπορεί να κερδίσουν οι τοπικές κοινωνίες, μέσα από αυτή την κατασκευή δηλαδή κάποια συνοδά έργα, τα οποία θα είναι μαζί με το φράγμα ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ανταπόδοση προς τις τοπικές κοινωνίες.

Γνωρίζουμε όλοι, ότι είναι απολύτως απαραίτητη η μεταστέγαση της Αστυνομίας. Τί ενέργειες έχουν γίνει και που φτάνει σήμερα το Αστυνομικό Μέγαρο Ρεθύμνου;

Με αφορμή αυτή την ερώτηση θα ήθελα να πω ότι ένας βασικός πυλώνας των προσπαθειών μας που αφορά το νομό Ρεθύμνης, είναι μία ολική αναβάθμιση των δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών. Το Αστυνομικό Μέγαρο Ρεθύμνου πράγματι ήταν μέσα στις βασικές μας προτεραιότητες. Ένας από τους βασικούς λόγους που δεν είχε γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια, ήταν ότι ενώ υπήρχε πράγματι ένα όραμα και της τοπικής κοινωνίας και των φορέων, δυστυχώς δεν υπήρχε καμία εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, κάτι το οποίο εμείς το καταφέραμε. Θυμίζω ότι το εντάξαμε στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Άρα, αυτή τη στιγμή υπάρχουν τα χρήματα προκειμένου να προχωρήσει αυτό το έργο. Βρίσκομαι σε μία αγαστή συνεργασία με το δήμαρχο Ρεθύμνης, τις υπηρεσίες και βεβαίως και με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να διευθετηθούν κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες, όσον αφορά το ζήτημα του φακέλου ώστε να πάμε για δημοπράτηση. Θα τολμήσω να πω, ότι είναι υπόθεση ολίγων εβδομάδων προκειμένου να διευθετηθεί αυτό και να πάμε για δημοπράτηση. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Θυμίζω για παράδειγμα ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχωρήσαμε στην απόφαση για τη διεξαγωγή εργασιών ανακαίνισης τεχνικής διαχείρισης και βαριάς συντήρησης για το Δικαστικό Μέγαρο Ρεθύμνου, το οποίο εντάσσεται σε ένα πακέτο ΣΔΥΤ, που θα αφορά και τα δικαστικά Μέγαρα Χανίων και Ηρακλείου. Άρα και αυτή η υποδομή δημόσιας υπηρεσίας στο Ρέθυμνο έχει ήδη δρομολογηθεί. Και βεβαίως και για το Υδατοδρόμιο έχω μια αγαστή συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνης. Προχωρήσαμε στην άδεια ίδρυσης και πολύ σύντομα και στην άδεια λειτουργίας, αλλά και στην κατασκευή του συγκεκριμένου χώρου.

Όταν είχα την ευθύνη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο κομμάτι των Μεταφορών, είχα εντάξει στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου ένα κονδύλι για το ζήτημα της κατασκευής υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα. Αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε μία διαδικασία έγκρισης, αναθεώρησης στην ουσία του προϋπολογισμού. Μόλις οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, θα μπορεί να είναι επιλέξιμη δαπάνη προκειμένου να μπορεί και το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου, να απευθυνθεί και να λάβει χρηματοδότηση.

Οι σημερινές συνθήκες και οι σύγχρονες ανάγκες, επιβάλλουν κάθε πόλη να έχει ένα σύγχρονο μουσείο. Πώς τα βλέπετε τα πράγματα, θα αποκτήσει κάποια στιγμή το Ρέθυμνο το δικό του Σύγχρονο Μουσείο;

Βούληση της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου πολιτισμού είναι να προχωρήσουν τάχιστα οι διαδικασίες σε αυτό το ζήτημα. Υπάρχουν κάποια ζητήματα χωροταξικής φύσεως τα οποία μάλιστα αποτέλεσαν και το αντικείμενο της πρόσφατης συνάντησης που είχε ο δήμαρχος και η αντιπεριφερειάρχης στην Αθήνα με την υπουργό. Το παρακολουθώ και εγώ το ζήτημα και σε κάθε περίπτωση θεωρώ, ότι θα το ξεπεράσουμε σχετικά ανώδυνα. Είναι πολύ σωστό αυτό το οποίο αναφέρατε καθώς το Ρέθυμνο αποτελεί ίσως τη μοναδική πρωτεύουσα σε επίπεδο νόμου Κρήτης και από τις λίγες πανελλαδικά, που δεν διαθέτει ένα σύγχρονο Αρχαιολογικό Μουσείο, προκειμένου να αναδείξει τον τεράστιο πολιτιστικό πλούτο που έχει περιοχή. Σε αυτό το ζήτημα υπάρχει ομοθυμία από πλευράς φορέων, υπάρχει και η βούληση του υπουργείου πολιτισμού να τρέξουν οι διαδικασίες και θεωρώ ότι πολύ γρήγορα θα έχουμε εξελίξεις και σε αυτό το ζήτημα.

Αποκτήσαμε σχολή ξεναγών που το Ρέθυμνο περιμένει θα λειτουργήσει, αλλά το μεγάλο στοίχημα είναι αν το Ρέθυμνο καταφέρει να αποκτήσει Σχολή Τουρισμού. Υπάρχουν προοπτικές αυτό να προχωρήσει;

Ένα από τα βασικά οράματα και βασική μου προτεραιότητα είναι να καταστεί το Ρέθυμνο πρότυπο ερευνητικό και εκπαιδευτικό κέντρο. Καταφέραμε με συντονισμένες προσπάθειες να ιδρυθεί σχολή ξεναγών στο Ρέθυμνο το οποίο δεν ήταν αυτονόητο. Είναι γνωστό ότι τη διεκδικούσαν και άλλες πόλεις εντός της Κρήτης. Τότε είχαμε μία εξαιρετική συνεργασία με το συνάδελφό μου, τότε υφυπουργό τουρισμού κ. Κόνσολα. Ήταν η πρώτη φορά που ιδρύθηκε σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μετά από αρκετά χρόνια στο Ρέθυμνο και νομίζω ότι μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό λιθαράκι προκειμένου μόλις προχωρήσουμε και στο ζήτημα της ίδρυσης της Σχολής Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στην έδρα του στο Ρέθυμνο, να αποτελέσει μία διασύνδεση τέτοια, ώστε το Ρέθυμνο να καταστεί πρωτεύουσα της Τουριστικής Εκπαίδευσης στην Κρήτη. Θυμίζω ότι ήδη από το 2014 υπάρχει σε ΦΕΚ -κατοχυρώθηκε ίδρυση- μεταξύ αλλού και  αγγλόφωνου προπτυχιακού τμήματος που αφορά το ζήτημα της Σχολής Τουρισμού. Αυτή τη στιγμή και αφού είχαμε περάσει δυστυχώς ένα διάστημα όπου η προηγούμενη κυβέρνηση από κακό χειρισμό, δυστυχώς, δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια όσον αφορά στην ίδρυση της Σχολής Τουρισμού, πλέον υπάρχει μία επιτροπή στο υπουργείο Παιδείας που εξετάζει την ίδρυση των νέων τμημάτων και θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε μία θετική κατάληξη. Μην ξεχνάτε όμως ότι πέρα από αυτά τα δύο ζητήματα, πρόσφατα ξεμπλοκάραμε και το ζήτημα που αφορούσε το κτίριο που στεγάζεται το Hiper στα Τρία Μοναστήρια. Είχαμε περάσει μία νομοθετική πρωτοβουλία με τον καλό συνάδελφο τον κ. Διγαλάκη, προκειμένου να «ξεκολλήσει». Άρα, άλλο ένα πολύ σημαντικό ερευνητικό ίδρυμα της χώρας, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, πλέον έχει αποκτήσει τη στέγη που του αξίζει. Ένα κτίριο διαμάντι.

Με την πανδημία πώς τα βλέπετε τα πράγματα;

Μπορεί να ακουστώ κοινότοπος, αλλά πραγματικά πρέπει να πειστούν και οι τελευταίοι συμπολίτες μας, οι οποίοι αυτή τη στιγμή είναι διστακτικοί όσον αφορά στο εμβόλιο. Βλέπετε ότι έχουμε φτάσει σε ένα πρωτοφανή αριθμό κρουσμάτων 7 και 8 χιλιάδες ανά ημέρα. Οι απώλειες είναι πολύ μεγάλες, αλλά αν κάνει κανείς στην αντιστοιχία των απωλειών ακόμα και των διασωληνωμένων συμπολιτών μας, σε σχέση με τα κρούσματα θα δει ότι ενώ έχουμε πολύ περισσότερα κρούσματα, σε σχέση με προηγούμενα κύματα πανδημίας, τόσο η διασωλήνωση όσο και οι απώλειες δεν είναι σε τέτοιο βαθμό όπως είχαμε στα προηγούμενα κύματα. Για αυτό θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στην πρώτη δόση και όσοι έχουν κάνει τις δύο δόσεις να περάσουν στη δόση υπενθύμισης. Πραγματικά το εμβόλιο σώζει ζωές και είναι πολύ σημαντικό ότι όλα τα πολιτικά κόμματα τουλάχιστον συμφωνούμε σε αυτό.

Υπάρχει ενδεχόμενο να πάμε σε ολικό lockdown;

Ο πρωθυπουργός είναι απόλυτα ειλικρινής σε αυτό το οποίο λέει, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να πάμε σε lockdown, με βάση τη σημερινή κατάσταση και όπως τείνει να εξελιχθεί. Θέλω να πιστεύω ότι θα αποφύγουμε τα χειρότερα σενάρια. Από κει και πέρα γίνεται μία προσπάθεια από πλευράς κυβέρνησης να ισορροπήσουμε μεταξύ ανοικτής κοινωνίας και οικονομίας και ανάσχεση του κύματος της πανδημίας. Το ότι δεν θα πάμε σε ένα ολικό lockdown, δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω μέτρα κυρίως για τη μερίδα των συμπολιτών μας που εξακολουθούν δυστυχώς, να έχουν μία ανεύθυνη στάση. Αν δούμε για παράδειγμα ότι συνεχίζεται αυτή η κατάσταση, είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν νέα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους. Το θέμα του ολικού lockdown επαναλαμβάνω ότι δεν είναι στο τραπέζι και θεωρώ ότι δεν θα υπάρξει. Είναι κάτι που ας το πούμε «ύστατο καταφύγιο», προκειμένου να αντιμετωπίσουμε μία εφιαλτική κατάσταση που θέλω να ελπίζω ότι δεν θα έρθει.

Είναι γνωστά τα προβλήματα στελέχωσης στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου και βεβαίως θα υπάρχει θέμα εφόσον αυξηθούν τα κρούσματα και οι νοσηλείες.

Υπάρχουν δύο τομείς παρεμβάσεων όσον αφορά το ζήτημα της υγείας, σε επίπεδο νομού Ρεθύμνης. Θυμίζω για παράδειγμα, ότι τουλάχιστον σε επίπεδο υποδομών έγιναν πολύ συγκεκριμένες ενέργειες και από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια στηρίχτηκαν οι υποδομές υγείας του Ρεθύμνου. Θυμίζω για παράδειγμα, ότι εντάξαμε στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μία μελέτη ύψους 753 χιλιάδων ευρώ, που αφορά την επικαιροποίηση και την επέκταση του υφιστάμενου ιδρύματος. Όπως επίσης εντάξαμε και την αναβάθμιση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου, ύψους 5,5 σχεδόν εκατομμυρίων. Παρεμβάσεις που ήταν απαραίτητες προκειμένου να ενισχυθούν οι δομές υγείας του νόμου. Ταυτόχρονα, θυμίζω, ότι έχει ανοίξει η δημόσια συζήτηση, ύστερα από την πρόταση που έχω κάνει στον πρύτανη τον κ. Κοντάκη. Όλοι οι φορείς συμφωνούν σε αυτό, για το πότε θα ανοίξει η συζήτηση για τη δημιουργία ενός νέου Νοσοκομείου στην περιοχή του Γάλλου. Κάτι το οποίο έχει τύχει θετικής ανταπόκρισης από πλευράς πρυτανείας. Τις επόμενες ημέρες σκοπεύω να συναντηθώ μαζί του προκειμένου να εξετάσουμε τα επόμενα βήματα. Άρα η πορεία μας σε επίπεδο υποδομών θεωρώ ότι είναι αρκετά σημαντική τα τελευταία χρόνια.

Υπάρχουν άξονες, υπάρχουν προγράμματα; Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί τέτοιου είδους υποδομές; Υπάρχουν οι δυνατότητες;

Βεβαίως και υπάρχουν οι δυνατότητες. Ήδη έχουν υπάρξει και οι απαραίτητες συζητήσεις μέσω της διαδικασίας ΣΔΥΤ προκειμένου να υπάρξει αυτή η κατασκευή. Αν λοιπόν προχωρήσουμε στις επόμενες ενέργειες, οι άξονες αυτοί υπάρχουν. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για ένα έργο που θα πάρει τουλάχιστον μία δεκαετία, γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικές οι παρεμβάσεις, βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες, για την ενίσχυση του υπάρχοντος κτιρίου και την επέκταση του, όπου υπάρχει η δυνατότητα. Έτσι ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες μέχρι να φτάσουμε στο οραματικό έργο που είναι η κατασκευή του νέου Νοσοκομείου. Παράλληλα, να σας πω ότι έχουν γίνει πολύ συγκεκριμένες ενέργειες και στην ενίσχυση του προσωπικού του Νοσοκομείου. Ξέρετε πολύ καλά ότι συγκεκριμένες ειδικότητες, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν σε έλλειψη έχουν πληρωθεί. Δεν έχουν βέβαια καλυφθεί όλα τα κενά. Βεβαίως και υπάρχουν προβλήματα και ο λόγος που κάποιες ειδικότητες δεν έχουν πληρωθεί είναι δυστυχώς ένα πανελλαδικό φαινόμενο. Για παράδειγμα σε όλα τα ιδρύματα της χώρας, οι αναισθησιολόγοι είναι μία ειδικότητα που όσες φορές και να έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός έχει καταστεί άγονος ή τουλάχιστον έχει καλυφθεί μερικώς. Νομίζω σε επίπεδο στελέχωσης, το Νοσοκομείο από τα προηγούμενα χρόνια έχει κάνει βήματα, όσον αφορά το κομμάτι της ενίσχυσης.

Μέσα σε όλα αυτά υπάρχουν οι αγροτικές κινητοποιήσεις. Μία σειρά από ζητήματα κάνουν τον πρωτογενή τομέα «καζάνι που βράζει» και πολλοί θεωρούν ότι αδικούνται μέσα από τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Να βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά. Το 2014 η κυβέρνηση και πάλι της Νέας Δημοκρατίας, είχε δημιουργήσει το θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο, προκειμένου να μπορούν να δίνονται κανονικά οι επιδοτήσεις σε μία πολύ δύσκολη χρονική περίοδο, όχι μόνο για τη χώρα αλλά και για την Ε.Ε. Αυτό το νομικό πλαίσιο και τα χρήματα που έχει εξασφαλίσει στην προηγούμενη ΚΑΠ εκμεταλλεύτηκε η προηγούμενη κυβέρνηση και μοίρασε αφειδώς χρήματα. Λέω αφειδώς, γιατί δυστυχώς έγινε με τρόπο ψηφοθηρικό. Αυτό μακροπρόθεσμα είναι εις βάρος του πραγματικού παραγωγού, διότι φτάνουμε σε ένα σημείο που τα χρήματα δεν είναι απεριόριστα. Είναι συγκεκριμένα. Όταν λοιπόν φτάνουμε στο σημείο ακόμα και οι μη παραγωγοί να παίρνουν επιδοτήσεις, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι εις βάρος του πραγματικού κτηνοτρόφου, γι’ αυτό έπρεπε να μπει ένα φίλτρο. Αυτό προσπάθησε να θεραπεύσει η πρωτοβουλία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έγιναν και λάθη. Αυτά τα λάθη ακριβώς διορθώθηκαν κι είναι και ο λόγος που το Συντονιστικό Κρήτης, έλαβε την απόφαση μέχρι να γίνουν οι πληρωμές του Δεκεμβρίου να αναστείλει τις κινητοποιήσεις του. Πέραν όμως αυτού, επειδή υπάρχει ένα ζήτημα πράγματι αυξημένου κόστους και ειδικότερα στην Κρήτη, έχουν γίνει και κάποιες πρωτοβουλίες από πλευράς Αγροτικής Ανάπτυξης, προκειμένου να ενισχυθεί στην ουσία το εισόδημα του κτηνοτρόφου. Για παράδειγμα, μην ξεχνάτε ότι προχωρήσαμε στη μείωση φορολογικού βάρους κατά 50 εκατομμύρια ευρώ για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους για την αγορά πετρελαίου. Αυτό αφορά 200.000 δικαιούχους σε όλη την Ελλάδα. Είναι πολύ σημαντικό ότι στη νέα συμφωνία με την ΚΑΠ, η Ελλάδα διατηρεί τα ίδια κεφάλαια που είχε και στην προηγούμενη ΚΑΠ. Δηλαδή, περίπου 20 δισεκατομμύρια, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη είχαμε μείωση 10%. Για να φτάσω και στο θέμα της Κρήτης, ήδη άνοιξε η κατανομή των κονδυλίων που αφορά για τους νέους αγρότες 420 εκατομμύρια σε όλη τη χώρα. Το προηγούμενο διάστημα στην πρόσκληση του 2016 η Κρήτη είχε περίπου 30 εκατομμύρια κονδύλιο, ενώ με τη νέα πρόσκληση θα είναι στα 37 εκατομμύρια. Δηλαδή, μία αύξηση περίπου στο 22%. Άρα βλέπετε ότι γίνονται παρεμβάσεις έτσι ώστε να ενισχυθεί και τοπικά το εισόδημα του κτηνοτρόφου και του γεωργού.

Όσον αφορά τους δασικούς χάρτες τι να περιμένουμε από το υπουργείο Περιβάλλοντος μετά και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;

Πράγματι αυτή η διαδικασία λόγω της ανεύθυνης στάσης της προηγούμενης κυβέρνησης που δεν αντιμετώπισε τα ζητήματα, ταλαιπώρησε πάρα πολύ τον κόσμο με αποτέλεσμα όταν αναρτήθηκαν οι χάρτες να έχουν αναρτηθεί με πάρα πολλά λάθη. Με εξοργιστικά θα έλεγα λάθη. Γι’ αυτό το λόγο και η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα ο υπουργός κ. Σκρέκας, θυμίζω ότι όταν κατέβηκε στην Κρήτη είχε εξαγγείλει πολύ συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Μία βασική πρωτοβουλία είναι ότι θα δοθεί όλος ο απαραίτητος χρόνος προκειμένου να διορθωθούν αυτά τα λάθη. Θυμίζω ότι υπήρχε τότε η πίεση του χρόνου. Βλέπετε ότι γίνονται συνεχείς παρατάσεις ώστε να μην υπάρχει πίεση στον κόσμο να πηγαίνει να κάνει ενστάσεις.

Τώρα έχουμε και την απόφαση και πολλοί αναρωτιούνται τι θα γίνει τώρα...

Η απόφαση του προηγούμενου υπουργού Χατζηδάκη ήταν πολύ σημαντική, γιατί παρότι είχαν προσφύγει διάφορες ενώσεις δασολόγοι κατά της απόφασης αυτής, το ΣτΕ έβγαλε μία πολύ γενναία απόφαση που στην ουσία είναι υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης Χατζηδάκη. Αποτέλεσμα ήταν μία μεγάλη κατηγορία συγκεκριμένων ενεργειών, όπως για παράδειγμα της απόφασης κύρωσης διανομών, των αναδασμών κ.α, να θεωρούνται πλέον νόμιμα με αποτέλεσμα, αυτά πλέον η διοίκηση να υποχρεούται να διορθώσει οίκοθεν. Ταυτόχρονα θυμίζω ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έκανε την ενέργεια όπου μία σειρά από φυτά όπως για παράδειγμα οι ασπάλαθοι δεν θεωρούνται δασικά είδη. Άρα εκ των πραγμάτων θα πρέπει και το Δασαρχείο, πάλι οίκοθεν, να προχωρήσει σε αυτές τις ενέργειες διορθώσεων. Όλα αυτά σε συνδυασμό και με μία νομοθετική παρέμβαση που ετοιμάζει τώρα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πραγματικά θεωρώ ότι εξαλείφουν πολύ μεγάλο μέρος του προβλήματος. Θυμίζω επίσης, ότι δόθηκαν κονδύλια προκειμένου τα Δασαρχεία να προσλάβουν τεχνικούς συμβούλους που να τρέξουν τις διαδικασίες, λόγω και της έλλειψης προσωπικού που κατά τόπους έχει παρατηρηθεί. Άρα, αυτά σε συνδυασμό με μία πρωτοβουλία που έχω πει και με τους φορείς ότι θα λάβω, προκειμένου να κάνουμε μία συνάντηση εργασίας στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, νομίζω ότι μας δίνουν την εντύπωση ότι είμαστε σε ένα πολύ καλό δρόμο να διορθώσουμε τα προβλήματα.

Θα έχουμε πρόωρες εκλογές;

Είναι πραγματικά ειλικρινής η πρόθεση του Πρωθυπουργού να εξαντλήσουμε την τετραετία, με την έννοια ότι πρέπει κάποια στιγμή και στη χώρα, εφόσον βέβαια οι συνθήκες το επιτρέπουν, να ακολουθούμε τη συνταγματική επιταγή ότι οι κυβερνήσεις εκλέγονται για τέσσερα χρόνια, εξαντλούν τη θητεία τους, κρίνονται και στο τέλος είτε ανανεώνουν την εντολή του ελληνικού λαού, είτε υπάρχει αλλαγή στην κυβέρνηση. Άρα αυτή τη στιγμή έχουμε μπροστά μας πάρα πολλά προβλήματα, μεταξύ των οποίων είναι να ξεπεράσουμε οριστικά και το ζήτημα της πανδημίας και να συνεχίσουμε την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Μην ξεχνάτε ότι η χώρα φέτος έχει έναν από τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και ήδη οι προβλέψεις για το 2022 είναι πολύ θετικές στο ζήτημα αυτό. Άρα, σε καμία των περιπτώσεων δεν είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού το ζήτημα των πρόωρων εκλογών.

Πώς βλέπετε το θέμα των αυτοδιοικητικών εκλογών;

Το ζήτημα των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι ένα ζήτημα που βεβαίως θα μας απασχολήσει τους επόμενους μήνες και είναι λογικό. Είναι ούτως ή άλλως από μόνο του ένα πολιτικό γεγονός. Από κει και πέρα βλέπετε ότι τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον σε αρκετούς δήμους έχει υποχωρήσει σε ένα μεγάλο βαθμό το ζήτημα της «κομματικοποίησης», χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα κόμματα δεν ενδιαφέρονται για τα τεκταινόμενα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Στο δήμο του Ρεθύμνου υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Πότε η Ν.Δ. ότι θα ανοίξει το θέμα των δημοτικών εκλογών;

Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή είναι πρόωρο να πούμε οτιδήποτε. Αντιλαμβάνομαι ότι πολλές προθέσεις δεν έχουν ξεκαθαρίσει και από κει και πέρα πολλές φορές και η ίδια η κοινωνία δίνει την απάντηση και μετά ακολουθούν και τα κόμματα. Θυμίζω ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Οκτώβριο του 23. Επίσης μην ξεχνάτε ότι έχουμε το Συνέδριο του κόμματος τώρα το Δεκέμβριο, το οποίο θα διεξαχθεί αρχές του επόμενου μήνα. Επομένως, αφού γίνουν όλες αυτές οι διαδικασίες, νομίζω ότι ήδη από το 22 θα ξεκινήσει η συζήτηση στα τοπικά όργανα, για τι προτίθεται να κάνει η τοπική Ν.Δ. όσον αφορά το ζήτημα των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Οι επαφές σας συνεχίζονται με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών;

Εκ των πραγμάτων δεσμοί που αναπτύχθηκαν στο υπουργείο, προσωπικοί αλλά και πολιτικοί, αντιλαμβάνεστε ότι τώρα δημιουργούν τις πιο κατάλληλες συνθήκες προκειμένου να συνεχιστεί αυτή η συνεργασία. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει τυπική αρμοδιότητα του υφυπουργού, δεν σημαίνει ότι δεν θα συνεχίσω να συνεργάζομαι με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και προσωπικά με τον υπουργό τον κ. Καραμανλή, για ζητήματα τα οποία είχαμε ήδη ξεκινήσει και αφορούν όχι μόνο ζητήματα μεταφορών πανελλαδικά, αλλά και τοπικά ζητήματα υποδομών. Άρα, σε κάθε περίπτωση και ο υπουργός έχει κάθε διάθεση να συνεχίσουμε αυτό που είχαμε ξεκινήσει τα προηγούμενα χρόνια.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ