ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

«Ασθένεια» με ραγδαία επιδείνωση πλήττει το εμπόριο

0

 

  • Αναλύει ο Μανώλης Ψαρουδάκης, Αντιπρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου

Με «ασθένεια σε ραγδαία επιδείνωση», η οποία ωστόσο, υφίσταντο και υποκείμενο νόσημα λόγω της δεκαετίας της οικονομικής κρίσης, παραλληλίζει την υφιστάμενη κατάσταση στην εμπορική αγορά του Ρεθύμνου αλλά και της χώρας ο Αντιπρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανώλης Ψαρουδάκης.

Η καραντίνα λόγω της πανδημίας του covid -19 ήρθε να ενισχύσει την ήδη αρνητική πορεία της εμπορικού γίγνεσθαι και να διαμορφώσει συνθήκες που προβληματίζουν έντονα τον εμπορικό κόσμο. Οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους είτε λόγω οικονομικής αδυναμίας, είτε λόγω φόβου για το μέλλον. Οι τουρίστες, ούτως ή άλλως λιγοστοί, δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον για περιηγήσεις και διασκέδαση παρά για αγορές. Στα προβλήματα αυτά, προστίθεται η έλλειψη ρευστότητας ακόμα και από τις τράπεζες, δημιουργούν μια πρωτόγνωρη κατάσταση, για την οποία πολλοί φοβούνται πως θα οδηγήσει ουκ ολίγες εμπορικές επιχειρήσεις σε πτώχευση.

Μιλώντας για το θέμα στην εφημερίδα μας και σκιαγραφώντας την εικόνα της εμπορικής αγοράς, ο κ. Ψαρουδάκης, σχολίασε, ότι «Ραγδαία επιδείνωση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η κατάσταση αλλά για να μη μείνουμε στις διαπιστώσεις, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, ότι κλάδοι του εμπορίου βρισκόταν για διάφορους λόγους με "υποκείμενο νόσημα" και είχαν πρόβλημα - προβλήματα και απόντος του κορωνοϊού. Ασφαλώς και αυτή η εικόνα του εμπορίου αφορά όλη την χώρα αλλά και τομείς του διεθνούς εμπορίου.»

ΨΑΧΝΟΥΝ ΓΙΑ ΛΥΣΕΙΣ

«Προτάσεις έχουν υποβληθεί συζητηθεί το προηγούμενο διάστημα και μάλιστα αρκετές και τεκμηριωμένες» σχολίασε ο κ. Ψαρουδάκης στην εφημερίδα μας, απαντώντας στο ερώτημα για το πώς οι ίδιοι οι έμποροι μέσα από τα όργανα τους, προσπαθούν να εξεύρουν αξιόπιστες λύσεις στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Ο ίδιος τόνισε, ότι «Η Ελληνική Συνομοσπονδία εμπορίου και επιχειρηματικότητας, που έχω την τιμή να συμμετέχω, πρωταγωνιστεί στο διεκδικητικό πλαίσιο όλο αυτό το διάστημα. Υπάρχει όμως κάτι που έχει τονίσει από το Μάρτιο και δυστυχώς επιβεβαιώσουμε : "πόσο θα κρατήσει αυτή η κρίση; Ποια μέτρα περιοριστικά θα χρειαστούν; Τί και ποιος σχεδιασμός υπάρχει για τις εκδηλώσεις,κοινωνικά γεγονότα, χώρους ψυχαγωγίας;  Μπορεί να υπάρξει νέο Lockdown;»  Όσο τα δεδομένα της πανδημίας είναι ακόμα άγνωστα ή υπό διερεύνηση και πολιτική στόχευση, δεν μπορούν να υπάρξουν αποτελεσματικές μεσοπρόθεσμες λύσεις. Αναμένουμε άμεσες κυβερνητικές παρεμβάσεις αλλά προσβλέπουμε σε ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό Ευρωπαϊκό με ανοικτή ματιά αλληλεγγύης.»

Με απλά λόγια και οι έμποροι κινούνται σε «αχαρτογράφητα ύδατα» με τον χρόνο να κυλά σε βάρος τους και τις συνθήκες να είναι ρευστές! Το γεγονός αυτό δημιουργεί έντονο προβληματισμό στους εμπόρους και τους έχει θέσει σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση, καθώς είναι γεγονός, ότι απαιτείται επανασχεδιασμός αλλά δεν υπάρχει μια σταθερή, που να εγγυάται πως το όποιο νέο σχέδιο δράσης, δεν θα απαιτήσει εκ νέου αναθεώρηση μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

«Για να είμαστε χρήσιμοι και αποτελεσματικοί στην αποστολή μας εκπροσωπώντας την επιχειρηματική κοινότητα πρέπει να βλέπουμε "το μεγάλο κάδρο" και όχι να περιοριζόμαστε στον μικρόκοσμο μας, στην γειτονιά μας, στον κύκλο μας, γιατί τις περισσότερες φορές έχει  μιζέρια δεν εξυπηρετεί επιδιώξεις  και στέλνει δε και λάθος μήνυμα» είπε στην εφημερίδα μας ο κ. Ψαρουδάκης για να συμπληρώσει τα εξής: «Ακούμε συχνά για έλλειψη διαθέσιμου καταναλωτικού κεφαλαίου ως αιτία της εικόνας της αγοράς. Κατά την γνώμη μου ο φόβος, η ανασφάλεια, η έλλειψη διάθεσης αι η απουσία κοινωνικών γεγονότων και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων καθήλωσε και καθηλώνει την εσωτερική κατανάλωση. Άλλωστε το επιβεβαιώνει η αύξηση των καταθέσεων από τον περασμένο Μάρτιο μέχρι και σήμερα. Για να αλλάξει αυτή η εικόνα πρέπει να υπάρξουν  επενδυτικά κίνητρα σε τομείς, που οι Έλληνες ρέπουν διαχρονικά, σε συνδυασμό με αναπτυξιακές σταθερές των τελευταίων 50 χρόνων. Πρέπει να ξεφύγουμε από την χρηματοδοτική ασφυξία και να θεωρούνται όλες οι επιχειρήσεις χρήσιμες, έχοντας οικονομική και κοινωνική αποστολή. Το παντοπωλείο στο ορεινό χωριό, ο φούρνος και το κρεοπωλείο στο τουριστικό χωριό, τα mini Market στις περιοχές φιλοξενίας, αποτελούν μέρος του Εμπορικού προφίλ της χώρας μας και όχι μόνο οι πολύ μεγάλες κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα που προνομιακά διευκολύνονται και  ποικιλότροπα τελευταία. Η οργανωμένη προσαρμογή και μετάβαση του εμπορίου στην 4η βιομηχανικη επανάσταση αποτελεί ασφαλή μονόδρομο. Υπάρχουν σήμερα όλα τα μέσα για την σταδιακή πραγματοποίηση του τεχνολογικού μετασχηματισμού της οικονομίας και των επιχειρήσεων. Με εφαρμογές στην παραγωγή, στα δίκτυα διασύνδεσης, στη δημιουργία ψηφιακής εμπειρίας στον πελάτη μας, στον επαναπροσδιορισμό της εργασίας και το μέλλον της  στην ψηφιακή εποχή  παράλληλα στην οργάνωση παροχής υπηρεσιών υγείας - εκπαίδευσης αλλά και στον ολικό μετά σχηματισμό της δημόσιας διοίκησης».

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΕΜΠΟΡΙΟ & ΤΟΠΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 

Ο Τουρισμός ως μονόδρομος βασικός μοχλός ανάπτυξης μήπως αποδεικνύεται επικίνδυνο «spor» ; Μήπως θα έπρεπε να να ξαναδούμε στο Ρέθυμνο ζητήματα όπως η βιομηχανία και η βιοτεχνία που υπήρχε παλαιότερα και σχεδόν εγκαταλήφθηκε;

Τα παραπάνω ερωτήματα θέσαμε στον κ. Ψαρουδάκη, ο οποίος απάντησε τα εξής: «Ο τουρισμός είναι ένας ιδιαίτερα ευαίσθητος τομέας της οικονομίας, καθώς επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η οικονομική ύφεση, κοινωνικές ταραχές, τρομοκρατικά συμβάντα, φυσικές καταστροφές και οπωσδήποτε πανδημίες. Έχει όμως επιδείξει εξαιρετικά αντανακλαστικά, καθώς παρατηρούμε ότι ανακάμπτει γρήγορα, άμεσα και συνεχίζει την ανοδική πορεία του. Τρανό παράδειγμα αποτελεί η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού εν μέσω της οικονομικής κρίσης που μάστιζε τη χώρα μας. Είδαμε διψήφια ποσοστά αύξησης των αφίξεων ξένων τουριστών τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας τα 33 εκατ. επισκέπτες. Επικίνδυνο σπορ λοιπόν δεν είναι ο τουρισμός. Επικίνδυνο είναι το να τον αφήνουμε ανεξέλεγκτη την ανάπτυξη του τουρισμού και παρατηρούνται τα φαινόμενα του υπέρ -τουρισμού ή της καταστροφής του περιβάλλοντος, της άναρχης δόμησης, της προσφοράς κακών υπηρεσιών κλπ. Και βέβαια το πιο αρνητικό από όλα, είναι η μαζικότητα του τουρισμού, που έχεις ως αποτέλεσμα να μην συμβαδίζουν οι αφίξεις με τα έσοδα. Γιατί στη χώρα μας, τα έσοδα στερούν κατά πολύ του αριθμού των αφίξεων. Το Ρέθυμνο πέρασε την εποχή των βιοτεχνιών και λιγότερο των βιομηχανιών και οι επιχειρηματίες του αποφάσισαν και στράφηκαν στην βιομηχανία των υπηρεσιών, που σχετίζονται με τον τουρισμό. Σαφώς και θα πρέπει να υπάρχει μια κάποια ισορροπία στην οικονομική δραστηριότητα ενός τόπου, όμως ο τουρισμός αφορά και επηρεάζει σχεδόν όλους τους παραγωγικούς τομείς. Τον πρωτογενή, το εμπόριο, σχεδόν τα πάντα. Πρέπει να τον προστατεύσουμε και φυσικά να τον ενισχύσουμε. Να στραφούμε προς την ποιότητα και όχι την ποσότητα. Είμαστε μια μικρή χώρα με φυσικούς πόρους όχι ανεξάντλητούς. Ο τουρισμός όπως και όλες οι δραστηριότητες κοστίζουν. Άρα έχουμε χρέος να αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας μοντέλο και να στραφούμε αποκλειστικά στον ποιοτικό τουρισμό, αυτόν που θα παρασύρει στην άνοδο και τους άλλους τομείς της οικονομίας.»

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΑ ΤΟΥ 2020

Διαφορετικό, φαίνεται να είναι το προφίλ του φετινού τουρίστα από αυτό που γνωρίζαμε τα προηγούμενα χρόνια. Ειδικά σε σχέση με την λειτουργία της εμπορικής αγοράς.

Σχετικά ο κ. Ψαρουδάκης, σχολίασε, τα εξής: «θα θελα να μοιραστώ μαζί σας την καθημερινότητα μας. Έχοντας 40μερες περάσει από την νέα τουριστική περίοδο, πρέπει να επισημάνουμε τα χαρακτηριστικά στο προφίλ του φετινού επισκέπτη μας. Από έρευνες προκύπτει, ότι είναι νεώτεροι νεώτερες σε ηλικία νιώθουν υγιείς και το οικονομικό τους status είναι υψηλό σε κάθε περίπτωση δεν απειλείται άμεσα. Έχουν ταλαιπωρηθεί φοβηθεί από αυτά που βίωσαν στην πατρίδα τους και θέλουν να κάνουν διακοπές βάζοντας σε προτεραιότητα την θάλασσα τις εκδρομές την φύση τα μνημεία (απόδειξη η επισκέψεις στην Κνωσό τα μουσεία το φαράγγι της Σαμαριάς) απολαμβάνουν στους χώρους τους ποτά ή στο δρόμο αλλά είναι επιφυλακτικοί στις γαστρονομικές απολαύσεις λόγο φόβου κυρίως, στα εμπορικά καταστήματα δεν είναι πελάτες, όπως θα θέλαμε, όπως περιμέναμε και αυτό οφείλεται σε δύο κυρίως λόγους: ο πρώτος, ότι δεν έχουν άμεσες ανάγκες καταναλωτικές και ο δεύτερος ο φόβος. Θελω να πιστεύω, ότι θα βρεθούν τρόποι να δελεαστούν από την αγορά μας και τα προϊόντα της και η υποχρεωτική χρήση μάσκας να άρει τις οποίες επιφυλάξεις τους.»

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ