ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΚΡΗΤΗ

Γρήγορες διαδικασίες και ασφυκτικές προθεσμίες για τον ΒΟΑΚ

0

Με τον Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Καρνέση μίλησε ο δημοσιογράφος Σταύρος Ρακιντζής στον 9,80 fm προκειμένου να γίνουν γνωστές, τόσο οι εξελίξεις για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, όσο και η εξέλιξη της χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση των μελετών για τον περιφερειακό δρόμο.

Ο κ. Καρνέσης έδωσε την εικόνα που υπάρχει από την πλευρά του υπουργείου, για το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο το οποίο αφορά και το Ρέθυμνο, καθώς είμαστε στην αναμονή για τις παρατηρήσεις επί του προσχεδίου σύμβασης από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους. «Το τμήμα Χανιά - Χερσόνησος, μαζί με το τμήμα Χανιά - Κίσσαμος είναι το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ που δημοπρατείται με μία σύμβαση παραχώρησης. Έχει μήκος που πλησιάζει τα 190 χιλιόμετρα συνολικά κι έχει δοθεί το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης μαζί με τα υπόλοιπα σχέδια των συμβατικών τευχών, προκειμένου οι πέντε όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους. Στη συνέχεια αφού εξεταστούν οι παρατηρήσεις αυτές, θα εγκριθούν τα οριστικά τεύχη δημοπράτησης και πλέον θα ακολουθήσει η υποβολή προσφορών», είπε ο κ. Καρνέσης, αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, ενώ επανέλαβε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα που δημοπρατούνται στην Ευρώπη.

Ασφυκτικές οι προθεσμίες για την υλοποίηση

Κάνοντας αναφορά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας, τόνισε ότι το χρονοδιάγραμμα της υποβολής των προσφορών θα γίνει σε σύντομο χρόνο, διότι το έργο είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει ασφυκτικές προθεσμίες ως προς την υλοποίηση. «Για το λόγο αυτό δεν θα βραδύνει πολύ η υποβολή των προσφορών, ωστόσο θα εξαρτηθεί και από το εύρος των παρατηρήσεων που θα γίνουν», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών επανέλαβε ότι υπάρχει η εμπειρία των υπόλοιπων πέντε έργων που υλοποιήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης, μιλώντας για τα οδικά έργα της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου τα οποία όπως είπε, «ολοκληρώθηκαν παρά τη δημοσιονομική κρίση του 2010 και αυτή τη στιγμή τόσο ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και η Πελοπόννησος έχουν ένα πλήρες δίκτυο, αυτοκινητόδρομων, σε αντίθεση με την Κρήτη που οικειοθελώς έμεινε έξω από αυτή τη διαδικασία».

Τα σκιώδη διόδια θα εφαρμοστούν για πρώτη φορά στο ΒΟΑΚ

Απαντώντας ο ίδιος στο αν μέχρι τις αρχές Απριλίου μπορεί να έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, υπογράμμισε: «Αυτό θα εξαρτηθεί από το εύρος των παρατηρήσεων που θα υπάρξουν από τους ομίλους. Δεν μπορούμε να το πούμε με σιγουριά, διότι αυτή τη στιγμή τα τεύχη που δόθηκαν εξετάζονται και περιμένουμε τις παρατηρήσεις. Μιλάμε για ένα έργο δύσκολο που υπάρχει μία ιδιαιτερότητα με το θέμα των σκιωδών διοδίων που δεν υπήρχε σε καμία από τις συμβάσεις που υπήρχαν στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Πελοπόννησο. Το θέμα των σκιωδών διοδίων είναι κάτι καινούργιο, που οφείλεται και στο γεγονός ότι η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για τα σκιώδη διόδια εγκρίθηκε το 2016 και ουσιαστικά το πρώτο πεδίο εφαρμογής της θα είναι ο ΒΟΑΚ». Να σημειωθεί ότι τα σκιώδη διόδια εφαρμόζονται σε μεγάλη έκταση στη Μεγάλη Βρετανία και είναι μία μέθοδος όπου το κράτος πληρώνει τον ανάδοχο από τον αριθμό των οχημάτων που χρησιμοποιούν τον δρόμο για ένα διάστημα χρόνου (συνήθως 20-30 χρόνια).

Αναφερόμενος ο ίδιος στους πέντε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που αναδείχθηκαν μέσα από μία διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2021, είπε μεταξύ άλλων: «Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε με την κλειστή διαδικασία που σημαίνει ότι ορισμός των ομίλων σαν διαγωνιζόμενοι δεν μπορεί να υπερβεί τους πέντε. Μπορεί όμως, κάθε ένας από τους πέντε, να προσελκύσει και να συμπεριλάβει στο σχήμα του και άλλες εταιρείες που δεν είναι μέσα στις πέντε αυτές που προεπιλέχθηκαν. Δεν μπορεί όμως να υπάρξει διεύρυνση με έκτο σχήμα. Αυτό δεν επιτρέπεται».

Το αισιόδοξο σενάριο είναι να έχει ολοκληρωθεί διαγωνιστική διαδικασία μέσα στο 2023

Καλούμενος να κάνει την εκτίμησή του για το πότε θα υπάρξει ανάδοχος για το τμήμα το Χανιά – Χερσόνησος ο κ. Καρνέσης υπογράμμισε: «Η ανάδειξη του αναδόχου περνάει από διάφορα στάδια. Καταρχάς ανακηρύσσεται ο προσωρινός και μετά ο οριστικός ανάδοχος. Στη συνέχεια σ’ ένα τέτοιο έργο που υλοποιείται με τη σύμβαση παραχώρησης, υπάρχει αυτό το στάδιο που ονομάζουμε οριστικοποίηση των εγγράφων στο οποίο περιλαμβάνεται και η εξασφάλιση των δανείων από τις τράπεζες. Δηλαδή, οι περίφημες δανειακές συμβάσεις που πρέπει να συναφθούν μεταξύ του παραχωρησιούχου και των δανειστριών τραπεζών, όπως επίσης και η εξασφάλιση των ιδίων κεφαλαίων. Δηλαδή, τα χρήματα που θα επενδύσει ο ίδιος ο παραχωρησιούχος από δικά του διαθέσιμα για την υλοποίηση του έργου. Το ακριβές χρονικό διάστημα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ένας από αυτούς είναι το αν θα υπάρξουν προσφυγές στη διαγωνιστική διαδικασία μεταξύ αυτών που θα λάβουν μέρος. Το αισιόδοξο σενάριο είναι να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2023. Δηλαδή να έχουμε φτάσει κοντά στο χρηματοδοτικό κλείσιμο της σύμβασης».

Ωστόσο, απαντώντας στο ερώτημα για το αν θα μπορούσαμε να δούμε και εργοτάξια μέσα στο 2023 είπε, ότι στη σύμβαση παραχώρησης δίνεται η δυνατότητα μεταξύ της υπογραφής και της κύρωσης στη Βουλή ο παραχωρησιούχος και ο κατασκευαστής να εκτελούν κάποιες εργασίες προκειμένου να επιταχυνθεί το συνολικό χρονοδιάγραμμα του έργου, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να ξεκινήσουν εργασίες εντός του 2023.

«Προσφυγές πέραν του διμήνου από τις 20 Ιουλίου 2022 θεωρούνται εκπρόθεσμες»

Όσον αφορά στις προσφυγές που έχουν γίνει επί της νέας χάραξης για τους περιβαλλοντικούς όρους, από κατοίκους περιοχών στα δυτικά του Ρεθύμνου και για το αν θα πάνε πίσω τις διαδικασίες, ο κ. Καρνέσης απάντησε με ένα παράδειγμα: «Θα σας πω ένα παράδειγμα από τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος - Πάτρα. Όταν ξεκινήσαμε την κατασκευή του έργου υπήρχαν εννέα πρόσφυγες από δήμους ή διάφορους φορείς κατά της χάραξης του έργου - ενώπιον του ΣτΕ. Και οι εννέα πρόσφυγες απορρίφθηκαν. Η διοίκηση οφείλει να σέβεται το Συμβούλιο της Επικρατείας και τους πολίτες που προσφεύγουν κατά των περιβαλλοντικών όρων, όμως για να σταματήσουμε πρέπει να υπάρξει δικαστική απόφαση». Και πρόσθεσε: «Όπως ξέρετε αυτές οι πρόσφυγες υποβάλλονται στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αρμόδιος για την εξέταση τους είναι το υπουργείο Περιβάλλοντος και όχι το υπουργείο Υποδομών. Μέχρι στιγμής, από επικοινωνία που έχουμε με το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν υπάρχει επίσημα κάποια προσφυγή κατατεθειμένη που να είναι σε γνώση μας».

Μάλιστα στη συνέχεια διευκρίνισε: «Επίσημα δεν έχουμε ενημέρωση ότι έχει γίνει κάποια προσφυγή, τονίζω όμως το εξής ότι η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων δημοσιεύτηκε στις 20 Ιουλίου το 2022, άρα όποια προσφυγή υποβληθεί πέραν του διμήνου από τις 20 Ιουλίου είναι εκπρόθεσμη».

«Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των μελετών για τον περιφερειακό δρόμο»

Όσον αφορά στο ζήτημα του Ρεθύμνου να συμπεριληφθούν παρεμβάσεις σε τρεις κόμβους στο σχεδιασμό του υπουργείου υποδομών, είπε: «Όλες οι παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν από το δήμο Ρεθύμνου έχουν εξεταστεί και ότι ήταν δυνατόν να περιληφθεί, θα περιληφθεί στην περιβαλλοντική αδειοδότηση που θα εκδοθεί. Ο δήμος Ρεθύμνου, ζήτησε και κάποιες παρεμβάσεις για τη νότια περιμετρική οδό της πόλης, οι οποίες επίσης έχουν προχωρήσει από το υπουργείο, πράγμα το οποίο το γνωρίζει ο δήμος γιατί έχει λάβει το σχετικό έγγραφο, το οποίο αναφέρει ότι θα υλοποιηθεί η μελέτη για τη νότια παράκαμψη Ρεθύμνου που δεν είχε προχωρήσει εδώ και καιρό. Αυτό σημαίνει ότι εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των μελετών για τον περιφερειακό δρόμο και οι σχετικές διαδικασίες θα προχωρήσουν σε ένα εύλογο χρόνο». Κλείνοντας, ο κ. Καρνέσης υπογράμμισε ότι όπου μπορούν να υλοποιηθούν κυκλικοί κόμβοι, θα υλοποιηθούν σύμφωνα με τη μελέτη οδικής ασφάλειας.

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ