ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΣΥΠΑ Banner
ΡΕΘΥΜΝΟ

Πιεστική η ανάγκη να εξεταστούν διεξοδικά τα αιτήματα του Ρεθύμνου

0

 ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ

Κυρώθηκε την Πέμπτη στην Βουλή η σύμβαση παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ παρά τις αντιδράσεις που εγέρθηκαν όχι μόνο από πλευράς κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και από την Περιφέρεια Κρήτης αλλά και Δήμους του νησιού, του Ρεθύμνου συμπεριλαμβανομένου.

Και δεν είναι μόνο το ζήτημα των διοδίων που προβληματίζει όσο οι προτάσεις για κατά τόπο αλλαγές ή προσθήκες, όπως έχουν προταθεί και όπως έχουν ζητήσει οι τοπικές κοινωνίας.

Στο Ρέθυμνο, για παράδειγμα, είναι πολλές οι προτάσεις που έχουν τεθεί προς εξέταση ενώ οι αντιδράσεις για το τμήμα δυτικά της πόλης προς Πετρέ και Επισκοπή αλλά και ανατολικά από Σταυρωμένο ως Σκαλέτα, είναι ζητήματα που δεν έχει διευκρινιστεί επακριβώς το τι τελικά θα γίνει.

Το πλέον κρίσιμο σημείο για το Ρέθυμνο είναι η πρόσβαση στις πύλες εισόδου και εξόδου της Κρήτης. Είμαστε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση και βεβαίως με το αεροδρόμιο Χανίων μας «χωρίζει» ένας δρόμος ακατάλληλος όπως αυτός του Ακρωτηρίου αλλά και με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι απομακρυνόμαστε δραματικά.

Ουδείς, λοιπόν, αμφισβητεί την αναγκαιότητα του νέου ΒΟΑΚ αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν απαιτούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τον αρχικό, γνωστό σχεδιασμό.

Μιλώντας με την Πρόεδρο της Ν.Ε. Ρεθύμνου του ΤΕΕ κ. Γεωργία Μανωλίτση, η θέση αυτή ήταν ξεκάθαρη. Συγκεκριμένα δήλωσε: «Πέρα από τις παραλήψεις, τις αστοχίες και τις τροποποιήσεις της σύμβασης παραχώρησης οι οποίες σαφώς είναι απαιτητές,  θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι με την συμβασιοποίηση του έργου αυτού ξεκινάει μία νέα εποχή ανάπτυξης για την Κρήτης. Ιδιαίτερα για τον νομό μας που λόγω έλλειψης αεροδρομίου και λιμένος υπάρχει συνεχώς η ανάγκη μετακίνησης προς τους όμορους νομούς προκειμένου να μετακινηθούμε εκτός νησιού και το οποίο μας  στοιχίζει σε χρόνο σε χρήμα και σε ζωές  το εν λόγω έργο κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο. Το ΤΕΕ υπηρετώντας το ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας οφείλει όχι να παρακολουθεί αλλά να μετέχει και να διασφαλίζει ότι το έργο πρόκειται να προχωρήσει σύμφωνα με τις μελέτες και το χρονοδιάγραμμα σχεδιασμού». 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

«Όσο σίγουρη είναι η καταλυτικά θετική αλλαγή του νέου ΒΟΑΚ στην αναπτυξιακή τροχιά του νομού Ρεθύμνης, εξίσου δεδομένη είναι η δραματικά αρνητική επίδραση που θα έχει στην κυκλοφοριακή λειτουργία του αστικού ιστού της πόλης του Ρεθύμνου» είπε η  Γεωργία Μανωλίτση για να συνεχίσει: «Σήμερα η παράκαμψη του ΒΟΑΚ της πόλης του Ρεθύμνου λειτουργεί - μερικώς αφού δεν έχει αρκετούς, ούτε πλήρως λειτουργικούς κόμβους - σαν παρακαμπτήριος του κέντρου του. Πάγια θέση του ΤΕΕ ήταν η νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα του ΒΟΑΚμήκους 6.8χλμ να λειτουργήσει ως περιφερειακός της πόλης. Από τη στιγμή που αυτό,οριστικά πλέον, δεν κρίθηκε (οικονομικά) εφικτό από τον κεντρικό σχεδιασμό και για να μην οδηγηθείη, ήδη προβληματική συγκοινωνιακά αλλά βραβευμένη ως προς την βιώσιμη κινητικότητα, πόλη μας σε κυκλοφοριακό έμφραγμα είναι πλέον απολύτως αναγκαία τα παρακάτω:

Α) Η προώθηση της ταυτόχρονης υλοποίησης του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του.

Β) Ουσιαστική αναβάθμιση υφιστάμενης παράκαμψηςΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης (ΚΟΜΒΟΣ ΑΤΣΙΠΟΠΟΠΟΥΛΟΥ - ΑΜΑΡΙΟΥ μήκους 6,8χλμ)».

Επιπλέον, η κ. Μανωλίτση αναφέρθηκε και σε επιμέρους έργα, λέγοντας: «Είχαμε τονίσει επανειλημμένα ότι πρέπει απαραιτήτως, εκτός από τις βελτιώσεις του κυρίως καταστρώματος (ασφαλτικά, όμβρια και στηθαία)να περιλαμβάνονταιστις παρεμβάσεις και τα εξής:

- νέοςβοηθητικός κυκλικός κόμβος (roundabout) στην παλαιά εθνική οδό βόρεια του κόμβου ΒΟΑΚ Αμαρίου.

- νέοι βοηθητικοί κυκλικοί κόμβοι (roundabout) στους άλλους 2 υφιστάμενους επικίνδυνους κόμβους Ατσιποπούλου και Αγίου Βασιλείου (Τυμπακίου), όπως εντάχθηκαν στη ΜΠΕ για πολλούς επίσης επικίνδυνους κόμβους του Ηρακλείου, όπου προβλέπονται ριζικές αναμορφώσεις με roundabouts.

    • Η απαλλοτρίωση εκατέρωθεν του κατασκευασμένου 4ιχνου τμήματος ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης είναι ικανού πλάτους (12-20μ) στα περισσότερα τμήματα, με ευνοϊκό ανάγλυφοκαι πολύ μικρό κόστος παρεμβάσεων σε ορισμένα τμήματα. Συνεπώς, η χρησιμότητα κατασκευής συγκεκριμένων τμημάτωνserviceroad σε συνδυασμό με την ευκολία κατασκευής τους τα καθιστά απαραίτητα. Ως ΤΕΕ Ρεθύμνου καταθέτουμε τουλάχιστον 5 συγκεκριμένα τμήματα συνολικού μήκους 2.8χλμ τα οποία μπορούν να κατασκευαστούν με ελάχιστο κόστος και μεγάλο συγκοινωνιακό όφελος ως έργο ενταμένο στο ΣΔΙΤ.
    • Νέος ημικόμβος περιοχή Θεοτοκοπούλου. Το ανάγλυφο του Ρεθύμνου, σε αντίθεση με τα Χανιά, καθιστά δύσκολη την ομαλή σύνδεση του κεντρικού ιστού της πόλης με τους υφιστάμενους κόμβους. Ένας νέος ημικόμβοςπου θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς Χανιά στηθέση αυτή που μοιράζει την τωρινή απόσταση των 4,7χλμ μεταξύ των υφισταμένων κόμβων θα ανακουφίσει σοβαρά συγκοινωνιακά θέματα της πόλης.Η έλλειψή του δημιουργεί τεράστιο αριθμό διαμπερών του κέντρου της πόλης κινήσεων και αργά ή γρήγορα η κατασκευή του θα είναι αναπόφευκτη.Ζητάμε να διερευνηθεί σε ποια θέση είναι τεχνικοοικονομικά εφικτή η κατασκευή του διότι συγκοινωνιακά κρίνεται απολύτως αναγκαίο. Ακόμα κι αν όπως φαίνεται δεν ενταχθεί στο παρόν έργο ΣΔΙΤ θα μας απασχολήσει υποχρεωτικά μελλοντικά και τότε θα λένε όλοι γιατί δεν προβλέφθηκε όταν έπρεπε.Στα Χανιά παρότι οι αποστάσεις μεταξύ κόμβων είναι παρόμοιες με το Ρέθυμνο, δεν παρουσιάζονται σήμερα σημαντικά θέματα καθώς και λόγω ήπιου παρόδιου αναγλύφου υπάρχουν εκτεταμένα και ολοκληρωμένα serviceroad σχεδόν στο σύνολο των 6.76χλμ. Αντίθετα στο Ρέθυμνο οι 2 κοιλαδογέφυρες που βρίσκονται νότια του κέντρου της πόλης καθιστούν τεχνικοοικονομικά μονόδρομο την κατασκευή ημικόμβου ανατολικά του κέντρου, όπως προβλέφθηκε και στο Ηράκλειο με το νέο πλήρη κόμβο ΠΑΓΝΗ, παρότι διέθετε ευνοϊκότερο ανάγλυφο και κοντινότερες αποστάσεις».

Κίτρινο: υπό μελέτη περιφερειακός Ρεθύμνου προς προώθηση κατασκευή

Μωβ: προτεινόμενα τμήματα serviceroad (εντός υφιστάμενης απαλλοτρίωσης)

Άσπρο: απαλλοτρίωση υφιστάμενου ΒΟΑΚ  - ΚΙΤΡΙΝΕΣ ΠΙΝΕΖΕΣ: υφιστάμενοι (3) κόμβοι ΒΟΑΚ  - ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΙΝΕΖΑ: Προτεινόμενος νέος βοηθητικός κυκλικός κόμβος

Κόκκινο: προτεινόμενος νέος ημικόμβος Θεοτοκοπούλου (από και προς Χανιά). ΒΕΛΗ: 2 κοιλαδογέφυρες ΒΟΑΚ πόλης Ρεθύμνου

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΩΝ ΜΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ

Σε ό,τι αφορά την διασύνδεση της περιοχής του Δήμου Μυλοποτάμου με τον νέο ΒΑΟΚ η Πρόεδρος της Ν.Ε. Ρεθύμνου του ΤΕΕ προχώρησε στις εξής παρατηρήσεις:

1.Αξιοποίηση του υφιστάμενου κόμβου του Πανόρμου  και αναβάθμιση του σε ότι αφορά την κίνηση από Ρέθυμνου προς Δήμο Μυλοποτάμου και από Δήμο Μυλοποτάμου προς Ηράκλειο καθώς και πρόβλεψη δημιουργίας παράπλευρής οδού κυκλοφορίας  βόρεια του Βοακ στην περιοχή του Πανόρμου.

  1. Δημιουργία κόμβου εισόδου από και προς Ρεθυμνο στην περιοχή του Μπαλίου στα πρότυπα της συναρμογής του Νότιου κλάδου των Σισσών.

ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ

Για το μείζον ζήτημα διασύνδεσης του Ρεθύμνου με τα αεροδρόμια σε Χανιά και Καστέλι, η κ. Μανωλίτση δήλωσε: «Πρώτιστης σημασίας και απαίτηση μας είναι  να ενσωματωθεί ως συνοδό έργο του ΒΟΑΚ η  «Οδική Σύνδεση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων Ιωάννης Δασκαλογιάννης»  το οποίο έχει χαρακτηριστεί σύμφωνα με την 2993/8-9-2020 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ως Έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικό και Σημαντικό και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η νέα αυτή οδός χαρακτηρίζεται ως υψίστης σημασίας για το νομό μας μίας και θα αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου και εξόδου από το νησί μας μίας και πύλη του Ηρακλείου λόγω της μετατόπισης του αεροδρομίου στο Καστέλι απομακρύνεται.

Άλλο σημείο στο όποιο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι οι απαλλοτριώσεις οι οποίες έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά  και υπάρχει κίνδυνος ο εργολάβος να μην μπορέσει να ξεκινήσει το έργο στις προκαθορισμένες ημερομηνίες».

ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Σε ότι αφορά τα όσα αναφέρονται στην σύμβαση παραχώρησης σχετικά με τα διόδια που πρόκειται να επιβληθούν κατά την χρήση, η κ. Μανωλίτση παρατήρησε μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος», ότι «Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου, με χρονικό ορίζοντα τα 5 έτη, και η οποία αφορά την ολοκλήρωση των παρακάμψεων των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου, τους κόμβουςπεριμετρικά των αστικών κέντρων καθώς και τα τμήματα Βρύσες - Ατσιπόπουλο, Αμάρι - Σκαλέτα και Φόδελε - Λινοπεράματα, την ολοκλήρωση των μελετών και έργων  που αφορούν τις επεμβάσεις οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο δίκτυο των τμημάτων Σούδα-Γεωργιούπολη και Σκαλέτα - Φόδελε, με ορίζοντα 12 μηνών, ο ανάδοχος θα εγκαταστήσει στα σημεία αυτά τους προσωρινούς σταθμούς διοδίων τα οποία μάλιστα η Σύμβασηπεριγράφει ατυχώς ως «διόδια εξοικείωσης» των χρηστών. Θα μπορούσε η επιλογή αυτή να είχε αποφευχθεί και να βρεθεί άλλος τρόπος βιωσιμότητάς του έργου».

Περιγράφοντας το μέλλει γενέσθαι η Πρόεδρος του τοπικού ΤΕΕ τόνισε, ότι  «Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των έργων θα εγκατασταθούν τα ηλεκτρονικά συστήματα των μόνιμων διοδίων. Σε αυτή την μελλοντική συνθήκη, προβλέπονταιπεριμετρικά των αστικών κέντρων απαλλαγές από τα διόδια για τα μικρά οχήματα.

Σε ότι αφορά τα λεγόμενα ως σκιώδη διόδια, τα οποία θα επιβληθούν μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, πέραν της εισφοράς του πολίτη πρόκειται ουσιαστικά για ένα έμμεσο τρόπο πληρωμής του Δημοσίου προς τον ανάδοχο προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της επένδυσης.

Είναι απόλυτα λογικό η κοινωνία να αντιδρά στην επιβολή των διοδίων, μίας και όλοι μας έχουμε μάθει να κινούμαστε ελευθέρα στο οδικό δίκτυο του νησιού μας. Θα πρέπει όμως να εστιάσουμε στο αντιστάθμισμα αυτής της δαπάνης, το οποίο θα είναι ένα ασφαλές και γρήγορο οδικό δίκτυο που θα μας επιτρέπει να κινούμαστε με ασφάλεια, θα φέρει τους νομούςκοντά και θα δώσει μια πραγματική αναπτυξιακή ώθηση στο νησί μας».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΡΕΘΥΜΝΟ

Πιεστική η ανάγκη να εξεταστούν διεξοδικά τα αιτήματα του Ρεθύμνου

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ