Λύση στο πρόβλημα της επέκτασης του σχεδίου πόλεως που φάνηκε να «κολλάει» μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών, δίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Οικοπεδούχων εκτός σχεδίου πόλης Μανώλης Κρεβατσούλης, μετά από έρευνα και μελέτη που έκανε τις τελευταίες εβδομάδες.
Ο κ. Κρεβατσούλης επικαλούμενος την αιτιολογική έκθεση με τη 238/2018 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφέρει: «Σε ότι αφορά την περιοχή η οποία είναι βόρεια της εθνικής οδού και μέχρι το υφιστάμενο σχέδιο πόλεως, θεωρώ ότι μας καλύπτει πλήρως. Η απόφαση είναι πολύ σημαντική ιδιαίτερα για την περιοχή της Ακροβατερής, όπου ένα μεγάλο ποσοστό, άνω του 50%, έχει φανεί στους δασικούς χάρτες ως δασική περιοχή.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Οικοπεδούχων εκτός σχεδίου πόλης, αναφερόμενος την αιτιολογική έκθεση υπογραμμίζει: «Μας λέει ξεκάθαρα ότι εκεί που έχουμε Γ.Π.Σ. ή Τ.Π.Σ. με χρήση «αμιγούς κατοικίας» ή «γενικής κατοικίας» εφόσον αναρτηθεί εκ των υστέρων προσωρινός δασικός χάρτης (όπως στο Ρέθυμνο) διαγράφεται ο χαρακτηρισμός του και αφαιρούνται όλες οι παρούσες διατάξεις από τον εν λόγω χάρτη με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του οικείου νομού».
Άμεσα όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, θα ενημερώσει το δήμαρχο Ρεθύμνου προκειμένου η περιοχή να σταματήσει να φαίνεται πράσινη στο δασικό χάρτη. «Προτίθεμαι άμεσα να στείλω στο δήμαρχο Ρεθύμνου την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και με βάση αυτή να πάμε στη Διεύθυνση Δασών και να ζητήσουμε η περιοχή αυτή, με μία ενιαία αίτηση να βγει από πράσινη». Και προσθέτει ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία πρόκειται για πρόδηλο σφάλμα : «Η πρόταση μου θα είναι όλη η περιοχή να πάει ως πρόδηλο σφάλμα και όλη η περιοχή που είναι στο ΓΠΣ να σταματήσει να φαίνεται πράσινη».
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονται τα παρακάτω αποσπάσματα που κάνουν ξεκάθαρα όσα υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Οικοπεδούχων εκτός σχεδίου πόλης:
«Με την 238/2018 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο κατά το σύστημα του νόμου αποτελεί το πρώτο στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού περιέχει τόσο γενικές κατευθύνσεις όσο και ειδικές ρυθμίσεις δεσμευτικές για την πολεοδομική μελέτη η οποία συνιστά το δεύτερο επίπεδο σχεδιασμού. Βασικό στοιχείο του ΓΠΣ αποτελεί ο καθορισμός χρήσεων γης από τον οποίο Και εξαρτάται κατά μεγάλο ποσοστό η πολεοδομική οργάνωση και εξέλιξη της περιοχής στην οποία αφορά. Ο καθορισμός των χρήσεων γης κατά τις διατάξεις αυτές δεν χρειάζεται περαιτέρω εξειδίκευση και συνεπώς είναι δεσμευτικός πρώτον ως προς την έκταση στην οποία αφορά η χρήση γενικής πολεοδομικής λειτουργίας, δεύτερον ως προς τη δέσμη των ειδικών πολεοδομικών λειτουργιών της χρήσης αυτής και τρίτον ως προς το χρόνο εφαρμογής του ο οποίος συμπίπτει με την έναρξη ισχύος της εγκριτικής του ΓΠΣ υπουργικής απόφασης. Τούτου έπεται μεταξύ άλλων αφενός ότι από τη δημοσίευση της εγκριτικής του ΓΠΣ υπουργικής απόφασης επιτρέπονται μόνον οι προβλεπόμενες από αυτό χρήσεις γης και αφετέρου και ότι οι χρήσεις γης που θα οριστούν από την πολεοδομική μελέτη ή την τροποποίηση του τυχόν υφιστάμενου σχεδίου δεν επιτρέπεται να αποκλίνουν εκείνον του ΓΠΣ».
«Εξάλλου με το άρθρο 4 παρ. 4 του ν.2508/1997 (ΦΕΚ Α' 124) ορίζεται ότι με το ΓΠΣ καθορίζονται επίσης περιοχές ειδικής προστασίας (ΠΕΠ) που δεν προορίζονται για πολεοδόμηση συνεχόμενες ή μη προς τις πολεοδομημένες, όπως είναι ιδίως οι βιότοποι και τόποι ιδιαίτερου φυσικού κάλλους δάση και δασικές εκτάσεις».
«Τέλος, με το Π.Δ. της 23.2.1987 «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης (ΦΕΚ Δ΄ 166/6.3.1987) ορίζονται χρήσεις γης σύμφωνα με τη γενική πολεοδομική λειτουργία τους, στις οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται και οι χρήσεις αμιγής κατοικίας και γενική κατοικία. Ομοίως με το μεταγενέστερο Π.Δ. 59/2018 κατηγορίες «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης».
«Επιπλέον κατά τη διάρκεια εκπόνησης του ΓΠΣ, η διοίκηση συνεκτιμά τη φυσική μορφολογία των περιοχών αυτών. Αν λοιπόν τότε η διοίκηση κρίνει ότι οι περιοχές αυτές αποτελούν δάση ή δασικές εκτάσεις, οφείλει να τις προσδιορίσει ως περιοχές ειδικής προστασίας μέσα στην ευρύτερη περιοχή επέκτασης ή αναθεώρησης του ΓΠΣ και όχι ως οικιστικές προς πολεοδόμηση περιοχές με χρήσεις γενικής κατοικίας ή αμιγούς κατοικίας. Επομένως ο εκ των υστέρων χαρακτηρισμός τμημάτων τέτοιων περιοχών ως δασών ή δασικών εκτάσεων κατά τη διαδικασία σύνταξης και ανάρτησης προσωρινών δασικών χαρτών, μολονότι έχει προηγηθεί η ένταξη τους ως οικιστικών προς πολεοδόμηση περιοχών σε ήδη συντελεσθείσα επέκταση ή αναθεώρηση ΓΠΣ συνιστά αντιφατική συμπεριφορά της δημόσιας διοίκησης η οποία οφείλει να δρα ενιαία».
«Οι παρούσες διατάξεις έχουν αναδρομική ισχύ και για τα ακίνητα πού βρίσκονται σε ήδη καθορισμένες οικιστικές περιοχές με επεκτάσεις ή αναθεωρήσεις ΓΠΣ ή με ΤΠΣ, με χρήση «αμιγούς κατοικίας» ή «γενικής κατοικίας», εγκριθείσες από το αρμόδιο όργανο της διοίκησης πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
Αν τα ακίνητα αυτά έχουν περιληφθεί σε ήδη αναρτηθέντα προσωρινό δασικό χάρτη με το χαρακτηρισμό «δάσος» ή «δασική έκταση», διαγράφεται ο παραπάνω χαρακτηρισμός τους και αφαιρούνται από τον εν λόγω χάρτη και με πρωτοβουλία της διεύθυνσης δασών της αποκεντρωμένης διοίκησης του οικείου νομού».

