ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΣΥΠΑ Banner
ΑΠΟΨΕΙΣ

Η προέκταση του Μινωικού Πολιτισμού στη σύγχρονη πραγματικότητα

0

 Ο Μινωϊκός Πολιτισμός εντάχθηκε πρόσφατα στους προστατευόμενους της UNESCO  ( 12 Ιουλίου 2025). Συγκεκριμένα εντάχθηκαν με τον  τίτλο «τα κέντρα των Μινωϊκών παλατιών»  έξι αρχαιολογικοί χώροι , που βρίσκονται στην Κρήτη :Κνωσός, Φαιστός, Μάλια  (Περιφέρεια Ηρακλείου ), Ζάκρο ( Περιφέρεια Λασιθίου ), Ζώμινθος (Περιφέρεια Ρεθύμνου ) και Κυδωνία (Περιφέρεια Χανίων)παρά τα γνωστά πολεοδομικά και άλλα προβλήματα..

Η επιστημονική δράση με  δημοσιεύσεις στην ecopress της «επιτροπής πρωτοβουλίας για την ανάδειξη του Μινωϊκού πολιτισμού» με πρωτεργάτη τον συνάδελφο μηχανικό Δημήτρη Παυλόπουλο μέλος για χρόνια  της διοικούσας του Τεχνικού  Επιμελητηρίου της Ελλάδος ,  που υποστηρίχθηκε από πλήθος  πανεπιστημιακούς καθηγητές ΑΕΙ,  Κρητικούς επιστήμονες, προσωπικότητες και  πολιτιστικά σωματεία, και η θετική θέση του πρωθυπουργού , θέλουμε να ελπίζουμε ότι δεν ήταν η κύρια αιτία της υποβολής της σχετικής πρότασης από το Υπουργείο Πολιτισμού. 

Η ένταξη αυτή ανοίγει τον δρόμο για επεκτάσεις, για να συμπεριληφθούν και άλλες αρχαιότητες στην Κρήτη. Δρομολογεί όμως και την εφαρμογή υποχρεωτικά αναπτυξιακών  πολιτιστικών πρακτικών που θα πρέπει να ικανοποιούν σύγχρονες προδιαγραφές που προβλέπει η UNESCO.

 Το παρελθόν πρέπει να αποτελεί το σημείο εκκίνησης και να αξιοποιείται για το παρών και το μέλλον , ιδιαίτερα  όταν είναι  αυτού του επιπέδου.

Ο πολιτισμός (κουλτούρα  που προέρχεται από τη λέξη culture ) σε μια κοινωνία, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Yale , είναι ο τρόπος ζωής των ανθρώπων που την αποτελούν.

Παραδείγματα πολιτιστικών στοιχείων που μπορούν να βρεθούν σε κάθε διαφορετική κοινωνία  σύμφωνα με την μελέτη του Yale με διαφορετική μορφή και σε διάφορες ιστορικές περιόδους ανάλογα με το επίπεδο ανάπτυξης είναι : Κατοικία, εργαλεία και σκεύη, ενέργεια και ισχύς , εκμετάλλευση πλουτοπαραγωγικών πηγών, συστήματα ύδρευσης, συστήματα αποχέτευσης , μεταφορές, δρόμοι , συστήματα μετρήσεων , ταξίδια , επικοινωνία, συστήματα μάθησης , επιστήμες, τροφή, ηθική , ιδιοκτησία, κοινωνική διάρθρωση, ρουχισμός, εργασία, τρόποι συναλλαγών, οικονομική διάρθρωση , ανταγωνισμός, τέχνη, μουσική, οικογένεια, κοινωνική διάρθρωση κ.ά.

 Όλα τα πολιτιστικά στοιχεία συνδέονται άμεσα με την τεχνολογία και την τεχνολογική ανάπτυξη. Η επιστήμη μελετά και προσπαθεί να ανακαλύψει το περιβάλλον που είναι δεδομένο ανεξάρτητα από τον άνθρωπο. Η τεχνολογία χρησιμοποιεί επιστημονικές γνώσεις, αλλά δημιουργεί ένα τεχνητό περιβάλλον σύμφωνα με τις ικανότητες , τις ανάγκες , τους διαθέσιμους πλουτοπαραγωγικούς πόρους και τα θέλω του ανθρώπου.

Ο Μινωϊκός Πολιτισμός είχε μια πρώτη έκφραση από όλα  τα ουσιαστικά πολιτιστικά στοιχεία  .

Ο Μινωϊκός Πολιτισμός χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη για την εποχή του ανάπτυξη,   και επηρέασε όλη την περιοχή της Μεσογείου, και την Ευρώπη .

 Το όνομα Ευρώπη προέρχεται από τον Μινωϊκό πολιτισμό.

Σύμφωνα με το μύθο ο Δίας απήγαγε την Ευρώπη από την ανατολική ακτή της Τύρου στη Μεσόγειο και την έφερε στην Κρήτη . Γιος τους είναι ο Μίνως που σημαίνει ο Μινωϊκός πολιτισμός.

Ρούμπεν , Μουσείο Πράντο, Η αρπαγή της Ευρώπης


Το Museo Nacional del Prado, στη Μαδρίτη της Ισπανίας, είναι ένα από τα σημαντικότερα στον κόσμο, ένα από τα πιο επισκέψιμα και θεωρείται το σημαντικότερο πολιτιστικό ίδρυμα της Ισπανίας.

Στο Αιγαίο ζούσε ένας ολόκληρος πληθυσμός από θεότητες , ένας κόσμος παραμυθιού και βεβαιότητας για το υπερβατικό.

Χιλιάδες χρόνια πριν, οι νομάδες, οι κυνηγοί και οι ψαράδες, ανακάλυψαν την εκσκαπτική ράβδο, εγκαταστάθηκαν σε σταθερά μέρη ,  έγιναν χωρικοί, δημιούργησαν χωριά και πόλεις και άρχισε η πολιτισμένη ζωή.

Περίπου 300 χρόνια πριν η βιομηχανική επανάσταση με τις μηχανές, τη μαζική παραγωγή και κατανάλωση, τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης, δημιούργησε μια άλλη πραγματικότητα που αντικατέστησε την παλιά «γεωργική περίοδο», με τη βιομηχανική .

Σήμερα ζούμε τη μετάβαση της ανθρωπότητας  στη μεταβιομηχανική εποχή , την ψηφιακή εποχή , που λειτουργεί με νέους κανόνες. Μέχρι να τους μάθουμε και  να τους εφαρμόζουμε  καμιά πολιτική σχετικά με επιτόκια, φόρους, μισθούς, σχέσεις εργοδοτών και εργαζομένων θα  είναι αποτελεσματική .

Σε κάθε εποχή υπήρχε διαφορετική έκφραση των πολιτιστικών στοιχείων και του τρόπου ζωής , που αλληλοεπηρεάζονται και θα πρέπει να βρίσκονται σε κατάλληλη ισορροπία , όπως τα όργανα μιας ορχήστρας για να επιτυγχάνεται θετικό αποτέλεσμα.

Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από κίνηση και αλλαγές. Η Ευρώπη είναι ένας κόσμος που  δημιουργεί τις εξελίξεις. Είναι ο κόσμος της δυνατότητας των επιλογών.   Η ποιότητα, ο τρόπος ζωής και η μορφή έκφρασης κάθε ανθρώπου  ήταν ομοιόμορφα  μόνο στην προϊστορική περίοδο  . 

Ο Καρλομάγνος στέφεται το 800 αυτοκράτορας  και αναφέρεται ως πατέρας της Ευρώπης .Έθεσε ως έδρα το Άααχεν και επισημοποιήθηκε η αποχώρηση του κέντρου της αυτοκρατορίας από τη Μεσόγειο και η μετάθεσή του στο βορρά.  Η  Ευρώπη διαμορφώθηκε πλέον όχι με κέντρο τη Μεσόγειο.

Ανδριάντας του Καρλομάγνου , Βατικανό

Διάφοροι  σταθμοί μπορούν να αναφερθούν ως χαρακτηριστικοί της Ευρωπαϊκής πολιτιστικής εξέλιξης. Όπως :

  • Το 1080  στο λιμάνι Βίζμπυ , σε ένα νησί της Βαλτικής δημιουργείται η πρώτη εμπορική ένωση , δρομολογούνται τα επιμελητήρια που δρομολογούν διαδικασίες ελευθερίας  και τις ελεύθερες πόλεις που λειτουργούν με καταστατικό χάρτη. 
  • Το 1215 ο βασιλιάς της Αγγλίας Ιωάννης υπογράφει την Magna Carta που θέτει περιορισμούς των δικαιωμάτων του βασιλιά και των υγενών και επιβάλλει την υποταγή όλων στη βάση κάποιων αρχών δικαίου.
  • Το 1171 η Βενετία εξέδωσε αναγκαστικό δάνειο . Αυτό στάθηκε η αφετηρία της δημιουργίας πιστωτικών ιδρυμάτων , τραπεζών. Σύντομα στη Βόρειο Ιταλία αναπτύχθηκε το τραπεζικό σύστημα που έγινε μοχλός για την οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης.
  • Η ανακάλυψη του πλούτου της Αμερικής έφερε στην Ευρώπη πλούτο των νέων χωρών. Οι εξερευνήσεις οδήγησαν στην αποικιοκρατία και τον σχηματισμό αποικιακών υπερδυνάμεων. Πολλοί θεωρούν ότι ο περίπλους της γης αποτελεί το σημείο τομής του παλαιού και του σύγχρονου κόσμου.
  • Το 1158 ο Φρειδερίκος ο Α’ εγκρίνει το καταστατικό του Πανεπιστημίου της Μπολώνια, το πρώτο πανεπιστήμιο που λειτουργεί από την ίδρυσή του ως σήμερα χωρίς διακοπή.  Ακολουθούν μετά από λίγο τα Πανεπιστήμια των Παρισίων και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Σε μικρό χρονικό διάστημα η πανεπιστημιακή εκπαίδευση αναπτύχθηκε στην Ευρώπη .

Ο  Ευρωπαίος μαθαίνει να έχει θεσμική σκέψη , να ζει μέσα στους θεσμούς , να σέβεται τους θεσμούς , και να θεωρεί βαρβαρότητα χωρίς όρια την ανυπαρξία θεσμών .

Η ίδρυση της ΕΕ ακολούθησε βήματα .

Η μελέτη των πολιτισμών και της εξέλιξης σε συνάρτηση με το χρόνο μας οδηγεί σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη σύγχρονη ζωή.

                                       Ο άνθρωπος έχει ζωή περίπου 50.000 χρόνια

                   Με 32 χρόνια μέση διάρκεια ζωής σημαίνει ότι υπάρχει για 1600 γενιές

                                 Οι 1300 γενιές έζησαν στις σπηλιές

                                 Μόνον για 140 γενιές έχουμε γραφή.

                                 Μόνο για 12 γενιές έχουμε τυπογραφία.

                      Μόνο για 8 γενιές έχουμε ακριβή μέτρηση του χρόνου.

                 Μόνο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 4 γενεών έχουμε ηλεκτρικές μηχανές.

 Όμως κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 γενιών έχουμε την εμπειρία: των αεροπορικών ταξιδιών, των διαστημικών πτήσεων, των μικροκυμάτων, της τεχνολογίας των ακτίνων LASER, των ραγδαίων επικοινωνιών, των υπολογιστών, των μεγάλων επιτευγμάτων στον τομέα της ιατρικής, την τηλεόραση κ.ά.

Σχεδόν, όλα έγιναν κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 γενιών

 Η χρησιμοποιούμενη τεχνολογία αποσύρεται με ρυθμούς μεγαλύτερους από 7% ετησίως , γεγονός που σημαίνει ότι σε λιγότερο από 10 χρόνια θα χρησιμοποιούμε τεχνολογία που δεν γνωρίζουμε σήμερα , και το χρονικό αυτό διάστημα θα μειώνεται εκθετικά.

Δυστυχώς οι ανακαλύψεις δεν γίνονται στη χώρα μας . Μικρό ποσοστό τεχνολογικής γνώσης μεταφέρεται  με μεγάλη χρονική υστέρηση και διαχέεται επίσης με τους ίδιους αργούς ρυθμούς.  Η πραγματικότητα αυτή αυξάνει την απόσταση από τις ανεπτυγμένες χώρες με αποτέλεσμα να μειώνεται η οικονομική δυνατότητα του μέσου Έλληνα και κατά προέκταση οι δυνατότητες  για υψηλό βιοτικό επίπεδο .

Η  μετάβαση στην ψηφιακή εποχή , η υποχρεωτική αλλαγή των εξοπλισμών για την προστασία από την κλιματική αλλαγή , η αύξηση του πληθυσμού επιταχύνουν τις εξελίξεις .

Όλα τα επαγγέλματα αλλάζουν περιεχόμενο ενώ αυτά που απαιτούν χαμηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες ( για παράδειγμα ΙΕΚ) , πεθαίνουν και αντικαθίστανται από τους αυτοματισμούς . Οι εκτοπιζόμενοι από την αγορά εργασίας πρέπει να μετακινηθούν σε άλλες θέσεις εργασίας στο οικονομικό σύστημα κατάλληλα εκπαιδευόμενοι . Η ουσιαστική δια βίου εκπαίδευση ήδη είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία της μεταβιομηχανικής  κοινωνίας.   . Γι’ αυτό και απαιτείται η ανάπτυξη από το εκπαιδευτικό σύστημα μιας ευρύτερης αρχικής υποδομής που θα αποτελεί τη βάση και που θα δίνει τη δυνατότητα αργότερα για εξειδικεύσεις ανάλογα με τις άγνωστες   σήμερα εξελίξεις .

Ο μέσος σήμερα άνθρωπος εκτελεί έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω ρόλους : Είναι πολίτης που ψηφίζει, είναι εργαζόμενος στην παραγωγή ή τις υπηρεσίες , είναι καταναλωτής που πρέπει να κάνει ορθολογικές επιλογές για να μπορεί να λειτουργήσει και ορθολογικά το οικονομικό σύστημα, είναι άτομο με ελεύθερο χρόνο. Σε όλες τις περιπτώσεις χρειάζεται βασικές τεχνολογικές γνώσεις  .  Ο διεθνής οργανισμός για την τεχνολογική εκπαίδευση αναπτύσσει εκπαιδευτικές προδιαγραφές μετά από έρευνες σε όλο τον κόσμο για τη διδασκαλία τεχνολογίας από το προνήπιο και στις 12 τάξεις ( Δημοτικό-Γυμνάσιο -Λύκειο ) ως απαραίτητο τμήμα της γενικής εκπαίδευσης για όλους . ( https://www.iteea.org/stel

Στην Ελλάδα ξεκίνησε η τεχνολογική εκπαίδευση  με κύριο ρόλο  του υπογράφοντα όπως περιγράφεται στην παρακάτω ιστοσελίδα το 1978  και σε πλήθος κειμένων , με τη μεταφορά του Maryland Plan , ένα από τα βασικά προγράμματα που αναπτύχθηκαν στις ΗΠΑ για εξοικείωση του κοινού πολίτη με το τεχνολογικό περιβάλλον που θα ζήσει 

https://ecopress.gr/ta-prota-vivlia-technologias-stin-ella/

 Οι αποφάσεις στη σύγχρονη εποχή πρέπει να παρθούν προσεκτικά και γρήγορα  από άτομα μορφωμένα, που αντιλαμβάνονται σε βάθος τα προβλήματα, και την αλληλοεξάρτηση των διαφόρων παραμέτρων.

Απαιτείται μια γέφυρα μεταξύ της τεχνολογικής “ελιτ” και της άγνοιας του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, για να μπορεί ο κοινός άνθρωπος να συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη αποφάσεων στις σύγχρονες δημοκρατίες.

Επαγγέλματα

Υπάρχουν περί τα 15.000 επαγγέλματα στο ΤΑΧΙΣ , ένα από τα οποία πρέπει να δηλώσει κάθε εργαζόμενος στην Ελλάδα .

Για τα επαγγέλματα αυτά δεν προβλέπεται εκπαίδευση στην Ελλάδα, και τα περισσότερα ασκούνται από τον αρχιτεχνίτη στο μαθητή του , κατά τη μέθοδο του μεσαίωνα.

Για την επαγγελματική εκπαίδευση δεν προβλέπεται εκπαίδευση εκπαιδευτών και πολύ περισσότερο για τη δια βίου εκπαίδευση που είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία της σύγχρονης μεταβιομηχανικής εποχής.

Σε ανεπτυγμένες χώρες σε ανάλογους καταλόγους υπάρχουν περί τα 35.000 επαγγέλματα, γεγονός που δείχνει την ανταγωνιστική υστέρηση του εργασιακού μας περιβάλλοντος.

Στο κρατιστικό μας σύστημα όλα ελέγχονται κεντρικά , από τον ΕΟΠΕΠ , και την Γ.Γ.  Επαγγελματικής  Εκπαίδευσης , και προφανώς είναι αδύνατη η αποτελεσματική τους επιστημονική διαχείριση , με επιπλέον τεράστιο πρόβλημα ότι δεν προβλέπονται πανεπιστημιακές σχολές παραγωγής εκπαιδευτών στα επαγγέλματα .  

Στις Ευρωπαϊκές χώρες πλήθος επιμελητηρίων ρυθμίζουν αποκεντρωμένα τα σχετικά με τα διάφορα επαγγέλματα .

  • ΕΠΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
  • https://www.eea.gr/arthra-eea/erevna-o-rolos-ton-epimelitirion-ke-ton-kinonikon-eteron-stin-apodosi-epangelmatikon-dikeomaton/

Θα ήταν χρήσιμο για τη διαχείριση του Μινωϊκού Πολιτισμού να αξιοποιηθούν διαδικασίες που εφαρμόζονται σε μεγάλα μουσιακά συγκροτήματα  όπως για παράδειγμα  ,

To Σπισθόνιαν  στην  Washington  D.C., που είναι το μεγαλύτερο μουσειακό συγκρότημα στον κόσμο.

https://www.si.edu

Υψηλού επιπέδου προδιαγραφές είναι η βάση της επιτυχίας.

Αντίθετα στη χώρα μας , σε  μια εποχή θριάμβου της επιστήμης και της τεχνολογίας  , ένας ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων  παραδίνονται σε ακραίες μορφές ανορθολογισμού και ψευδοεπιστήμης  και λειτουργούν ανάλογα, ενώ είναι ξένοι με τη σύγχρονη πραγματικότητα που διαμορφώνεται και εξελίσσεται ραγδαία .

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

KPRINT Banner
ΑΠΟΨΕΙΣ

Η προέκταση του Μινωικού Πολιτισμού στη σύγχρονη πραγματικότητα

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ