Αναμένεται κάλυψη των κενών το επόμενο διάστημα
Λίγες μέρες πριν χτυπήσει το κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά, τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Ρεθύμνου είναι ασφυκτικά πολλά. Συγκεκριμένα, λόγω των αποσπάσεων εκπαιδευτικών από νομό σε νομό, της απουσίας διορισμών και των συνταξιοδοτήσεων, αρκετές εκ των οποίων είναι πρόωρες, οι ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών είναι τεράστιες. Συγκεκριμένα, στα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά έχουμε περίπου 160 κενά και στα Γυμνάσια και Λύκεια περίπου 180.
Ελλείψεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Η εικόνα με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά σχολεία του νομού είναι απογοητευτική, καθώς μετά τις αποσπάσεις που έγιναν αποχώρησαν 34 εκπαιδευτικοί και ήρθαν μόνο 23. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι ελλείψεις είναι ως εξής: 48 δάσκαλοι, 38 νηπιαγωγοί, 23 εκπαιδευτικοί αγγλικής γλώσσας, 4 γαλλικής, 6 γερμανικής, 20 φυσικής αγωγής, 6 θεατρολόγοι, 10 καλλιτεχνικών, 7 μουσικής, 12 πληροφορικής. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Στάθης Κοντογιάννης, σε δήλωσή του στο «Ρ» ανέφερε χαρακτηριστικά: «Κάθε χρόνο τέτοια εποχή αντιμετωπίζουμε δυσκολίες οι οποίες αφορούν στα κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικότητες. Η εικόνα συγκριτικά με πέρυσι είναι σχεδόν ίδια και φέτος έχουμε περίπου 160 κενά. Αυτό που κάναμε ήταν να εντοπίσουμε αυτά τα κενά και να ενημερώσουμε το υπουργείο. Από εκεί και μετά, το θέμα εναπόκειται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου για να προβεί στην κάλυψη των κενών με διορισμούς. Το υπουργείο γνωρίζει ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μεγάλη δυσαρέσκεια από τον κόσμο και αν συνεχίσουμε να έχουμε κενά, θα υπάρχει δυσανασχέτηση όχι μόνο από την πλευρά των γονέων αλλά και από τους δασκάλους. Θέλουμε να πιστεύουμε, πάντως, ότι αυτά που συνέβησαν την περσινή χρονιά, που ήταν η πιο δύσκολη σε σχέση με προηγούμενες, δε θα επαναληφθούν φέτος και τα κενά θα καλυφθούν όσο το δυνατό συντομότερα».
Ελλείψεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Όσον αφορά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι ελλείψεις καθηγητών στα Γυμνάσια και Λύκεια του νομού φτάνουν τις 180. Συγκεκριμένα, σε βασικές ειδικότητες υπάρχουν 66 ακάλυπτες θέσεις εκπαιδευτικών, όπως είναι φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί, χημικοί, βιολόγοι και τα υπόλοιπα κενά αφορούν σε καθηγητές ειδικοτήτων, καθηγητές ειδικής αγωγής, καθηγητές στα τμήματα ένταξης και τα τμήματα παράλληλης στήριξης και καθηγητές του μουσικού σχολείου.
Σύμφωνα με τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Ανδρέα Ταξάκη, στο πλαίσιο των αποσπάσεων εκπαιδευτικών έφυγαν 41 καθηγητές από τον νομό Ρεθύμνου, ήρθαν 17 και έτσι αυτή τη στιγμή υπάρχουν 24 λιγότεροι. Η εικόνα σε ελλείψεις γενικών ειδικοτήτων και επαγγελματικής εκπαίδευσης διαμορφώθηκε σε 101 κενά. Από αυτά, 66 είναι τα κενά βασικών ειδικοτήτων, όπου έχουμε ελλείψεις 20 φιλολόγων, 17 μαθηματικών, 9 φυσικών, 6 χημικών, 9 βιολόγων και 5 γεωλόγων. Εκτός από αυτά τα κενά, λείπουν 6 θεολόγοι, 11 καθηγητές αγγλικής φιλολογίας, 2 γερμανικής φιλολογίας, 1 οικονομολόγος, 4 κοινωνιολόγοι, 1 μηχανολόγος μηχανικός, 1 ηλεκτρολόγος μηχανικός, 1 νομικός, 2 γεωπόνοι, 1 μουσικός, 4 πολιτικοί μηχανικοί, 1 μηχανολόγος μηχανικός (ΤΕΙ), 2 ηλεκτρολόγοι μηχανικοί (ΤΕΙ), 1 διοίκησης επιχειρήσεων, 1 φυτικής παραγωγής – τεχνολόγος γεωπόνος και 1 οχημάτων (ΤΕΙ).
Όσον αφορά στην ειδική αγωγή, δηλαδή το ειδικό εργαστηριακό κέντρο για παιδιά με κινητικές δυσκολίες, υπάρχουν 20-25 ελλείψεις. Ο κ. Ταξάκης για το θέμα αυτό τόνισε: «Στην ειδική αγωγή έχουμε μόνο τρεις οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών, που τις καλύπτουν η Διευθύντρια, η Υποδιευθύντρια και ένας καθηγητής και χρειάζονται γύρω στους 25, γιατί έχουμε 40 παιδιά και αντιστοιχεί περίπου ένας καθηγητής για δύο μαθητές. Οι περισσότεροι από αυτούς τους καθηγητές είναι αναπληρωτές, γιατί το υπουργείο δε διορίζει μόνιμους. Χρειαζόμαστε, πάντως, γύρω στους 22 διαφόρων ειδικοτήτων, όπως τεχνολόγους γεωπόνους, διατροφολόγους, καλλιτεχνικών, ζαχαροπλαστικής».
Εκτός από αυτά, υπάρχουν και κενά εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που στελεχώνουν τα τμήματα ένταξης και τα τμήματα παράλληλης στήριξης. Τα τμήματα ένταξης αφορούν σε παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και σε κάθε ένα από αυτά αντιστοιχούν δύο καθηγητές, ένας φιλόλογος και ένας φυσικός ή μαθηματικός, προκειμένου, με επιπλέον ώρες, να στηρίξουν τα παιδιά σε αυτά τα μαθήματα. Όσον αφορά στην παράλληλη στήριξη, στα γενικά γυμνάσια ο κάθε καθηγητής παρακολουθεί ένα μόνο παιδί που έχει δυσκολίες. Σύμφωνα με τον κ. Ταξάκη «η παράλληλη στήριξη αφορά σε ειδικές περιπτώσεις παιδιών που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και οι εγκρίσεις των εκπαιδευτικών σε αυτές είναι λίγες, περίπου 12 καθηγητές σε όλο το νομό. Ενώ στα τμήματα ένταξης, έχουμε ένα τμήμα σε κάθε γυμνάσιο, στην παράλληλη στήριξη έχουμε έναν καθηγητή για κάθε παιδί. Συνολικά, και στα δύο αυτά τμήματα έχουμε 20-25 ελλείψεις καθηγητών ειδικής αγωγής και αυτοί οι καθηγητές είναι μόνο αναπληρωτές».
Μία άλλη κατηγορία εκπαιδευτικών στην οποία υπάρχουν ελλείψεις είναι οι καθηγητές στο μουσικό σχολείο, όπου διορίζονται αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι, και σε αυτήν χρειάζονται 20 καθηγητές.
Αν προσθέσουμε, λοιπόν, τους καθηγητές από τις παραπάνω κατηγορίες, έχουμε ένα άθροισμα 170-180 κενών εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων στα Γυμνάσια και Λύκεια του νομού.
Ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνου επεσήμανε σε δήλωσή του στο «Ρ» πως αυτό που επείγει είναι να γίνουν οι διορισμοί των καθηγητών βασικών ειδικοτήτων, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Τις επόμενες μέρες περιμένουμε τους διορισμούς εκπαιδευτικών βασικών ειδικοτήτων. Το υπουργείο έχει δώσει προτεραιότητα σε αυτούς, έτσι ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει στον διορισμό των καθηγητών των υπόλοιπων ειδικοτήτων. Θέτουν, δηλαδή, ως στόχο να ξεκινήσει η χρονιά χωρίς ελλείψεις σε βασικές ειδικότητες, ελπίζουμε να γίνει αυτό και σιγά σιγά να καλυφθούν τα υπόλοιπα κενά».
Μαρία Ιερωνυμάκη

