ΥΓΕΙΑ

Το καλοκαιρινό φρούτο που ρυθμίζει το μικροβίωμα και ωφελεί την υγεία

Φίλος του εντερικού μικροβιώματος αποδεικνύεται το σταφύλι σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Scientific Reports και η οποία συμπεριλήφθηκε σε μια ειδική συλλογή σχετικά με το ανθρώπινο μικροβίωμα.

Σωρεία μελετών έχουν δείξει ότι η διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση και τη μεταβολή του μικροβιώματος του εντέρου, με την ποσότητα λιπαρών, πρωτεϊνών, φυτοοιστρογόνων, πολυφαινολών και υδατανθράκων που καταναλώνει ένα άτομο να επηρεάζει τη μικροβιακή ποικιλομορφία.  Η ποικιλότητα και η αφθονία του μικροβιώματος του εντέρου επηρεάζουν με τη σειρά τους τα επίπεδα μεταβολιτών όπως το οξικό, το βουτυρικό και το προπιονικό οξύ, τα οποία επηρεάζουν τις λειτουργίες του οργανισμού.

Στην πρόσφατη μελέτη διάρκειας οκτώ εβδομάδων, συμμετείχαν 40 υγιείς ενήλικες σε δύο εβδομάδες συγκεκριμένης δίαιτας, σε δύο εβδομάδες συγκεκριμένης δίαιτας με επιπλέον τρεις μερίδες σταφύλι την ημέρα (2,5 κούπες περίπου) και σε μια περίοδο έκπλυσης ενός μήνα. Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα πλάσματος, ούρων και κοπράνων από κάθε συμμετέχοντα, ωστόσο μόνο 29 άτομα ολοκλήρωσαν τη δοκιμή.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η κατανάλωση σταφυλιού επηρέασε το μικροβίωμα, αλλά όχι σε όλους τους συμμετέχοντες.

Συγκεκριμένα:

•     παρατηρήθηκαν διαφορές στην αφθονία ειδών ή α(άλφα)-ποικιλότητα στο εντερικό μικροβίωμα των γυναικών ηλικίας 29-39 ετών, όχι όμως στους άνδρες ηλικίας 24-44 ετών
  •     η β(βήτα)-ποικιλομορφία ωστόσο, ο ρυθμός δηλαδή των αλλαγών στο μικροβίωμα, δεν μεταβλήθηκε σε κανέναν συμμετέχοντα ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας
  •     σε κάθε φάση της μελέτης, παρατηρούνταν μεταβολές σε διαφορετικά βακτηριακά είδη.

Η κατανάλωση σταφυλιών επέφερε αλλαγές και σε ορισμένα επίπεδα ενζύμων. Για παράδειγμα, παρατηρήθηκε αύξηση του επιπέδου της 2,3-διοξυγενάσης της κατεχόλης, ένζυμο που προκαλεί μεταβολική αποτοξίνωση.

Η μελέτη αποκάλυψε ότι η κατανάλωση σταφυλιών δεν διαταράσσει την ευβιοτική κατάσταση του μικροβιώματος -όταν υπερέχουν τα είδη που πιθανόν προσφέρουν κάποιο όφελος δηλαδή- αλλά μεταβάλλει την ταξινομική σύνθεση του μικροβιώματος, βιολογικά μονοπάτια, τα επίπεδα ενζύμων και το μεταβολικό προφίλ.

Σύμφωνα με τον Δρ John Pezzuto, κύριο συγγραφέα της μελέτης και καθηγητή στο Κολέγιο Φαρμακευτικής και Σπουδών Υγείας του Πανεπιστημίου Western New England, «η μελέτη έδειξε ότι τα σταφύλια επηρεάζουν ενεργά το μικροβίωμα του εντέρου προκαλώντας μεταβολές στα περίπλοκα διαδραστικά δίκτυα, αλλάζοντας έτσι το ίδιο όσο και τις χημικές ουσίες που προκύπτουν από αυτό. Συν τω χρόνω μάθαμε ότι η κατανάλωση σταφυλιών μπορεί να εξασφαλίσει ένα εκπληκτικό σύνολο ωφελειών για την υγεία. Τα δεδομένα υποδηλώνουν βελτίωση στην υγεία της καρδιάς, του παχέος εντέρου, του εγκεφάλου, του δέρματος κ.α..»