Η τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του Αλιευτικού Καταφυγίου Σκαλέτας δεν είναι για εμένα προσωπικά απλώς η ολοκλήρωση ενός ακόμη τεχνικού έργου. Είναι η δικαίωση μιας επίμονης, πολυετούς και βαθιάς προσπάθειας για να βγουν από τα συρτάρια έργα που το Ανατολικό Ρέθυμνο και το Αρκάδι έχουν ανάγκη.
Ένα έργο σε μια περιοχή απαράμιλλής ομορφιάς που για πολλά χρόνια ζητούσε ασφάλεια, οργάνωση, υποδομές και σεβασμό ειδικά για τους ανθρώπους της θάλασσας και του τουρισμού οι οποίοι δραστηριοποιήθηκαν γειτνιάζοντας με μονάδες βιομηχανικές προσπαθώντας να υπερκαλύψουν το συγκριτικό αυτό τους μειονέκτημα. Η ολοκλήρωση του έργου σηματοδοτεί τη στιγμή που ένα όραμα, το οποίο ξεκίνησε μέσα από αγωνία, μελέτη, διεκδίκηση και αθόρυβη καθημερινή δουλειά, παίρνει πλέον οριστική μορφή.
Το έργο αυτό δεν προχώρησε αυτόματα. Υπήρξε καρπός επιμονής, τεχνικής επάρκειας, θεσμικής συνεργασίας και πολιτικής βούλησης. Από την ανάσυρση και επικαιροποίηση της παλαιότερης μελέτης που είχε ξεκινήσει από τον πρώην Δήμο Αρκαδίου, μέχρι τη διαμόρφωση ώριμου φακέλου, την προώθηση των αναγκαίων διαδικασιών, την ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020», την έκδοση της όρων δόμησης της ευρύτερης εκτός σχεδίου περιοχής από την ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ),την απόδειξη νομιμοποίησης της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου ως παλαιά υφιστάμενη ,την πολυπόθητη έκδοση της οικ άδειας από την ΥΔΟΜ Ρεθύμνης ,την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής, την τροποποίηση όδευσης προς το αλιευτικό ,τη μελέτη γέφυρας πάνω από τον όμορο ποταμό , για ασφαλή προσέγγιση του αλιευτικού το χειμώνα , η διαδρομή υπήρξε απαιτητική, σύνθετη και πολλές φορές δύσκολη.
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου, θέσαμε το Αλιευτικό Καταφύγιο Σκαλέτας στην πρώτη γραμμή των λιμενικών διεκδικήσεων του τόπου. Από το 2016, ανασύραμε, επικαιροποίησαμε και επαναφέραμε στο προσκήνιο τη μελέτη που είχαν επιμεληθεί οι λιμενολόγοι κ Μ.Φράγκου και ο Π.Τζανακάκης . Σ αυτό βοήθησε η τότε Διοίκηση του ΔΛΤΡ ,η διευθύντρια κ Α.Δασκαλάκη ,ο μηχανικός κ Χ.Φωτόπουλος ,η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου κ Γ.Πετρουλάκης και Β.Ποθητός με εξωτερικό συνεργάτη μηχανολόγο τον κ Α.Τσάπαλος. Με συστηματική δουλειά, τεχνική τεκμηρίωση και διαρκείς παρεμβάσεις, και την γενική επίβλεψη της Περιφέρειας Κρήτης από τη διευθύντρια κ Ε.Ρανουτσάκη και τη μηχανικό κ Ε.Μαρκουλάκη ,το έργο έπαψε να είναι μια εκκρεμότητα στα χαρτιά και μετατράπηκε σε ώριμη αναπτυξιακή πρόταση για το Ρέθυμνο. Η εξέταση δε του φακέλου πληρότητας έγινε στο Υπουργείο Ανάπτυξης, από τον κ Γ.Κατή ,που πίστεψε από την πρώτη στιγμή στην ωριμότητα του φακέλου του Ρεθύμνου . Η μεταγενέστερη εκπόνηση μελέτης διασύνδεσης του αλιευτικού καταφυγίου με τη δημοτική οδό ,μέσω γέφυρας, χρηματοδοτήθηκε από το ΔΛΤΡ και πραγματοποιήθηκε από τον μηχανικό κ Α.Χατζηδάκη.
Η παραπάνω προσπάθεια αυτή περιέλαβε συντονισμό με τις τεχνικές υπηρεσίες Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου ,Δήμου και Περιφέρειας , προώθηση του φακέλου στα αρμόδια υπουργεία και διεκδίκηση χρηματοδότησης μέσα από τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Η ένταξη του έργου με κωδικό ΟΠΣ 5010536 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020» αποτέλεσε κομβικό σταθμό, ενώ η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής στις 19 Απριλίου 2022 επισφράγισε μια προσπάθεια που είχε πίσω της χρόνια δουλειάς, επιμονής και πίστης.
Δεν πρόκειται απλώς για μια κατασκευή από πέτρα και σκυρόδεμα, αλλά για μια ασφαλή αγκαλιά για τους αλιείς, τα σκάφη και την παράκτια ζωή του Ανατολικού Ρεθύμνου.
Για τους ανθρώπους που βγαίνουν στη θάλασσα πριν χαράξει, για τους επαγγελματίες αλιείς που κρατούν ζωντανή την παραγωγική ταυτότητα του τόπου, για τους ερασιτέχνες που συνδέουν τη ζωή τους με το πέλαγος, το καταφύγιο αυτό έχει βαθύτερη σημασία. Είναι ασφάλεια. Είναι αξιοπρέπεια. Είναι στήριξη. Είναι η έμπρακτη απόδειξη ότι η πολιτεία και η αυτοδιοίκηση μπορούν, όταν συνεργάζονται με σχέδιο και συνέπεια, να απαντούν σε πραγματικές ανάγκες των πολιτών.
Οι τελευταίες εκκρεμότητες, τα συνοδά έργα, η ενίσχυση της προσβασιμότητας με τη σύνδεση προς τον ΒΟΑΚ , η ευρύτερη βελτίωση της οδού πρόσβασης, αλλά και η γέφυρα προσπέλασης κατά τους χειμερινούς μήνες με ασφάλεια ,αποτελούν κρίσιμα και επιτακτικά επόμενα βήματα ώστε η υποδομή να λειτουργήσει πλήρως, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Σε αυτή τη μακρά διαδρομή αξίζουν θερμές ευχαριστίες σε όλους όσοι εργάστηκαν, πίστεψαν και συνέβαλαν ώστε το Αλιευτικό Καταφύγιο Σκαλέτας να φτάσει στη σημερινή του μορφή. Στα αρμόδια Υπουργεία και στις υπηρεσίες τους, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στους Βουλευτές του Νομού Ρεθύμνου εκείνης της περιόδου ,στην Περιφέρεια Κρήτης και την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, στο Δήμο Ρεθύμνης με τη Διεύθυνση ΥΔΟΜ και Τεχνικών Έργων και στα στελέχη που παρακολούθησαν την υλοποίηση με συνέπεια και υπευθυνότητα.
Όταν επιμένεις, όταν μελετάς, όταν συνεργάζεσαι και όταν βάζεις πάνω από όλα την ανάγκη του πολίτη, τότε ακόμη και οι πιο δύσκολες διεκδικήσεις μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Και σήμερα, καθώς το έργο πλησιάζει στην παράδοσή του, το μήνυμα είναι καθαρό: τα μεγάλα έργα δεν γεννιούνται από εμβληματικά λόγια, αλλά από σχέδιο, επιμονή, συνεργασία και βαθιά πίστη στον τόπο.






