Η εκδήλωση άνοιξε με ομιλία της Φυσικού Ειδικής Αγωγής του σχολείου, η οποία μίλησε για τη σημασία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που στηρίζει όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν. Τόνισε ότι η αναπηρία δεν αποτελεί φραγμό για τη μάθηση και την εξέλιξη, όταν η κοινωνία προσφέρει, τόσο τα κατάλληλα εφόδια, όσο και την απαραίτητη υποστήριξη.
Αμέσως μετά, οι μαθητές παρακολούθησαν το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Πώς να εκπαιδεύσεις έναν ΑΝΤΙΗΡΩΑ», ευγενική παραχώρηση από εκπαιδευτικό του σχολείου. Εκεί μέσα από ιστορίες και εικόνες της ταινίας, οι μαθητές γνώρισαν τον κόσμο του θεάτρου, όπως τον προσεγγίζουν άτομα με διαφορετικές ικανότητες. Ξεχωριστή εντύπωση άφησε η συμβολική εμφάνιση του Πίτερ Παν στο τέλος της ταινίας, υπενθυμίζοντας ότι κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες, έχει δικαίωμα να ονειρεύεται και να δημιουργεί.
Βιωματικά εργαστήρια – Μαθησιακή εμπειρία με ουσιαστικό αντίκτυπο
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με μια σειρά βιωματικών σταθμών, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά διαφορετικές πτυχές της αναπηρίας:
Σταθμός Οπτικής Αναπηρίας
Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη ζωή και το έργο του Louis Braille και δοκίμασαν να γράψουν σε γραφομηχανή συστήματος Braille. Χρησιμοποιώντας παιχνίδια και ασκήσεις με κλειστά μάτια, έμαθαν τις βασικές αρχές προσανατολισμού, κινητικότητας και συνοδείας, όπως και τη χρήση λευκού μπαστουνιού. Έπαιξαν παιχνίδια μνήμης και τρίλιζα με κλειστά μάτια, ενώ οι γνώστες σκακιού είχαν την ευκαιρία να παίξουν σε ειδική σκακιέρα αφής, βιώνοντας μια πρωτόγνωρη εμπειρία.
Προκλήσεις Κινητικότητας
Με τη χρήση χοντρών γαντιών οι μαθητές κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν καθημερινές κινήσεις, όπως δέσιμο παπουτσιών και χειρισμό μικρών αντικειμένων, κατανοώντας έτσι πόσο απαιτητικές μπορεί να γίνουν απλές και καθημερινές δραστηριότητες.
Νοηματική Γλώσσα και Επικοινωνία
Οι μαθητές γνώρισαν τη νοηματική γλώσσα και μέσα από παιχνίδια παντομίμας, αντιλήφθηκαν τη δύναμη της μη λεκτικής επικοινωνίας, τη σημασία των εκφράσεων και της κίνησης.
Ζωγραφική με το στόμα
Οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες ζωγραφίζοντας με το στόμα, μία δραστηριότητα που τους έδωσε την ευκαιρία να εκτιμήσουν την επιμονή και τη δημιουργικότητα καλλιτεχνών που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης.
Κίνηση με αναπηρικό αμαξίδιο
Τέλος, οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους του σχολείου με αναπηρικό αμαξίδιο, εντοπίζοντας τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης, συνειδητοποιώντας στην πράξη πόσο σημαντική είναι η προσβασιμότητα για όλους.
Αποτίμηση δράσεων – Η φωνή των μαθητών
Με το πέρας των δραστηριοτήτων, οι μαθητές συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας, καταγράφοντας τα συναισθήματά τους, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και τις εντυπώσεις τους. Επίσης, έλυσαν ακροστιχίδα σε απτικό σύστημα γραφής και ανάγνωσης Braille, ενισχύοντας την κατανόηση του κώδικα και βιώνοντας τη διαδικασία μάθησης των ατόμων με οπτική αναπηρία.
Παράλληλα, δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες κάρτες, τις οποίες απέστειλαν στην Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης (Π.Ε.Τ.Κ.), ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη στήριξη και τη συνεργασία στις δράσεις του σχολείου.
Το σχολείο ευχαριστεί θερμά:
• την εκπαιδευτικό Ενταξιακής Εκπαίδευσης Σούρλα Βασιλική για τον σχεδιασμό και τον συντονισμό των δράσεων,
• τις εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης: Τζουγκαράκη Δέσποινα, Μάρα Γαργανουράκη, Χριστίνα Τσακιράκη,
• την Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης για την παραχώρηση της γραφομηχανής Braille,
• την Κλάδου Ειρήνη για τη διάθεση της ταινίας και
• την Σκυβαλάκη Ρένα για την ομιλία της.
Με δράσεις όπως αυτές, το 1ο Γυμνάσιο αποδεικνύει έμπρακτα τη δέσμευσή του στη διαμόρφωση ενός σχολείου ανοιχτού, συμπεριληπτικού και ευαισθητοποιημένου, απέναντι σε κάθε μορφή διαφορετικότητας.














