Υπόμνημα, το οποίο είχε την σύμφωνη γνώμη των τοπικών φορέων υπέβαλε η Πρόεδρος της Ν.Ε. Ρεθύμνου του ΤΕΕ κ. Γεωργία Μανωλίτση.
Κάνει λόγο για «αδικημένο Ρέθυμνο» και περιέγραψε τα αιτήματα προς το Υπουργείο Υποδομών.
Το κείμενο του υπομνήματος έχει ως ακολούθως:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε αφενός να σας ευχαριστήσουμε για την αποδοχή της πρόσκλησης μας να μας επισκεφθείτε και αφετέρου αναφορικά με την επερχόμενη έναρξη των εργασιών του Νέου ΒΟΑΚ στον Νομό μας να σας γνωστοποιήσουμε κάποιες παρεμβάσεις τις οποίες θεωρούμε απαραίτητο να μελετήσετε και να λάβετε υπόψιν σας τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση του εμβληματικού αυτού έργου για το νησί μας.
Πέρα από τις παραλείψεις, τις αστοχίες και τις τροποποιήσεις της σύμβασης παραχώρησης οι οποίες σαφώς είναι αναγκαίες, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι με την συμβασιοποιηση αυτού του έργου ξεκινάει μία νέα εποχή ανάπτυξης για την Κρήτης. Ιδιαίτερα για τον νομό μας που λόγω έλλειψης αεροδρομίου και λιμένος υπάρχει συνεχώς η ανάγκη μετακίνησης προς τους όμορους νομούς προκειμένου να μεταβούμε εκτός νησιού και το οποίο μας στοιχίζει σε χρόνο, σε χρήμα και σε ζωές το εν λόγω έργο κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο.
Προσδοκούμε μέσα από την μεταξύ μας συνεργασία αλλά και από την επιτόπου αυτοψία σας να κατανοήσετε την αναγκαιότητα υλοποίησης των κάτωθι δίκαιων αιτημάτων μας, που αφορούν παρεμβάσεις επί της μελέτης του Νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αλλά και σημαντικών έργων υποδομής που στερείται το Ρέθυμνο το οποίο αποτελεί ένα διαχρονικά αδικημένο Νομό.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΩΝ
Όσο σίγουρη είναι η καταλυτικά θετική αλλαγή του νέου ΒΟΑΚ στην αναπτυξιακή τροχιά του νομού Ρεθύμνης, εξίσου δεδομένη είναι η δραματικά αρνητική επίδραση που θα έχει στην κυκλοφοριακή λειτουργία του αστικού ιστού της πόλης του Ρεθύμνου. Σήμερα η παράκαμψη του ΒΟΑΚ της πόλης του Ρεθύμνου λειτουργεί (μερικώς αφού δεν έχει αρκετούς, ούτε πλήρως λειτουργικούς κόμβους) σαν παρακαμπτήριος του κέντρου του. Πάγια θέση του ΤΕΕ ήταν η νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 6.8χλμ να λειτουργήσει ως περιφερειακός της πόλης. Από τη στιγμή που αυτό, οριστικά πλέον, δεν κρίθηκε (οικονομικά) εφικτό από τον κεντρικό σχεδιασμό και για να μην οδηγηθεί η, ήδη προβληματική συγκοινωνιακά αλλά βραβευμένη ως προς την βιώσιμη κινητικότητα, πόλη μας σε κυκλοφοριακό έμφραγμα είναι πλέον απολύτως αναγκαία τα παρακάτω:
Α) Η προώθηση της ταυτόχρονης υλοποίησης του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του καθώς και η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του. Στην μελέτη των παρακάμψεων του Ρεθύμνου και ειδικά στον κόμβο Ατσιποπούλου θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η σύνδεση με τον υπό μελέτη περιφερειακό δρόμο και τη σύνδεση με το Πανεπιστήμιο. Ιδιαίτερη επίσης σημασία θα πρέπει να δοθεί στην υλοποίηση του κόμβου Κουρμούλη όπου αποτελεί σημείο μεγάλης επικινδυνότητας διότι διέρχεται μεγάλος όγκος οχημάτων λόγω της ύπαρξης σχολείων στην περιοχή και στον οπόιο καταλήγει η υφισταμενη περιφερειακός.
Β) Ουσιαστική αναβάθμιση υφιστάμενης παράκαμψης ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης (ΚΟΜΒΟΣ ΑΤΣΙΠΟΠΟΠΟΥΛΟΥ - ΚΟΜΒΟΣ ΑΜΑΡΙΟΥ μήκους 6,8χλμ).
Είχαμε τονίσει επανειλημμένα ότι πρέπει απαραιτήτως, εκτός από τις βελτιώσεις του κυρίως καταστρώματος (ασφαλτικά, όμβρια και στηθαία) να περιλαμβάνονται στις παρεμβάσεις και τα εξής:
- νέος βοηθητικός κυκλικός κόμβος (roundabout) στην παλαιά εθνική οδό βόρεια του κόμβου ΒΟΑΚ Αμαρίου.
- νέοι βοηθητικοί κυκλικοί κόμβοι (roundabout) στους άλλους 2 υφιστάμενους επικίνδυνους κόμβους Ατσιποπούλου και Αγίου Βασιλείου (Τυμπακίου).
- Η απαλλοτρίωση εκατέρωθεν του κατασκευασμένου 4ιχνου τμήματος ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης είναι ικανού πλάτους (12-20μ) στα περισσότερα τμήματα, με ευνοϊκό ανάγλυφο και πολύ μικρό κόστος παρεμβάσεων σε ορισμένα τμήματα. Συνεπώς, η χρησιμότητα κατασκευής συγκεκριμένων τμημάτων service road σε συνδυασμό με την ευκολία κατασκευής τους είναι δεδομένη.
- Νέος κόμβος ΒΟΑΚ περιοχή Καλλιθέας. Το ανάγλυφο του Ρεθύμνου καθιστά δύσκολη την ομαλή σύνδεση του κεντρικού ιστού της πόλης με τους υφιστάμενους κόμβους. Ένας νέος ημικόμβος που θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς Χανιά στη θέση αυτή που μοιράζει την τωρινή απόσταση των 4,7χλμ μεταξύ των υφισταμένων κόμβων θα ανακουφίσει σοβαρά συγκοινωνιακά θέματα της πόλης. Η έλλειψή του δημιουργεί τεράστιο αριθμό διαμπερών του κέντρου της πόλης κινήσεων και αργά ή γρήγορα η κατασκευή του θα είναι αναπόφευκτη μιας και η Καλλιθέα αποτελεί την πιο πυκνοδομημένη περιοχή της πόλης χωρίς ελεύθερους κοινοχρηστους χώρους. Ζητάμε να διερευνηθεί σε ποια θέση είναι τεχνικοοικονομικά εφικτή η κατασκευή του διότι συγκοινωνιακά κρίνεται απολύτως αναγκαίο, και να ενταχθεί στην τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ.
Γ) Αξιοποίηση του υφιστάμενου κόμβου του Πανόρμου και αναβάθμιση του σε ότι αφορά την κίνηση από Ρέθυμνου προς Δήμο Μυλοποτάμου και από Δήμο Μυλοποτάμου προς Ηράκλειο καθώς και πρόβλεψη δημιουργίας παράπλευρής οδού κυκλοφορίας βόρεια του ΒΟΑΚ στην περιοχή του Πανόρμου.
Δ) Δημιουργία κόμβου εισόδου από και προς Ρεθυμνο στην περιοχή του Μπαλίου στα πρότυπα της συναρμογής του Νότιου κλάδου των Σισσών.
Ε) Η εξασφάλιση της προσβασιμότητας στο Αλιευτικό Καταφύγιό στον Λατζιμά , μία περιοχή αρκετά ανεπτυγμένη, όπου απουσιάζει εντελώς από την μελέτη.
Ζ) Τροποποίηση της χάραξης στην περιοχή της Επισκοπής νοτιότερα και αναδιαμόρφωση του κόμβου.
ΣΥΝΔΕΣΗ ΝΕΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΆΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ
Πρώτιστης σημασίας και απαίτηση μας είναι να ενσωματωθεί ως συνοδό έργο του ΒΟΑΚ η «Οδική Σύνδεση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων Ιωάννης Δασκαλογιάννης» το οποίο έχει χαρακτηριστεί σύμφωνα με την 2993/8-9-2020 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ως Έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικό και Σημαντικό και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά παρόλα αυτά δεν είναι σε προτεραιότητα για λόγους που δεν γνωρίζουμε. Η νέα αυτή οδός χαρακτηρίζεται ως υψίστης σημασίας για το νομό μας μίας και θα αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου και εξόδου από το νησί μας μίας και πύλη του Ηρακλείου λόγω της μετατόπισης του αεροδρομίου στο Καστέλι απομακρύνεται.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Αδιαμφισβήτητα υπήρχε άμεση ανάγκη λήψης μέτρων για τη δραστική μείωση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου, διατηρώντας, ταυτόχρονα, το επίπεδο λειτουργικότητας της υφιστάμενης οδού.
Σημειώνεται πως το περιεχόμενο των παρεμβάσεων που υλοποιούνται αύτη την περίοδο στο νησί μας βασίζεται στην προηγούμενη θετική διεθνή και εγχώρια εμπειρία, με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν τόσο από την εφαρμογή ανάλογων μέτρων σε χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία όσο και στην Ελλάδα, στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, έναν δρόμο ανάλογης επικινδυνότητας όπου η εφαρμογή των μέτρων συνοδεύτηκε από αυστηρή αστυνόμευση.
Παρατηρούνται όμως προβλήματα από την υλοποίηση τους και θα θέλαμε να επισημάνουμε τα κάτωθι ως γενικές παρατηρήσεις επί των ήδη εφαρμοζόμενων μέτρων ασφαλείας τα οποία θεωρούμε ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα.
- Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων και των ερεισμάτων για τη διασφάλιση της ορατότητας.
- Πρόβλεψη εσοχών έκτακτης ανάγκης, όπου είναι δυνατό, στα τμήματα μίας λωρίδας.
- Αναδιαμόρφωση των υφιστάμενων κόμβων και εισόδων – εξόδων.
- Διαμόρφωση νέου κόμβου στο Δήμο Γεροποτάμου και στην Επισκοπή, για τους οποίους έχει επισημανθεί η σχετική ανάγκη από την Περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς.
- Φωτισμός και φωτεινή σηματοδότηση όπου απαιτηθεί.
Πέραν των παραπάνω:
Στα πλαίσια της εκπόνησης των Τοπικών Πολεοδομιών Σχεδίων και του επανακαθορισμού των ορίων των οικισμών ζητάμε την υποβάθμιση χαρακτηρισμού της οδού του υφιστάμενου ΒΟΑΚ στα σημεία που δεν επικαλύπτεται η χάραξη άμεσα με την έναρξη της παραχώρησης στο τέλος του 2025.
Ζητάμε την εξασφάλιση χρηματοδότησης για το έργο κατασκευής του φράγματος Πλατύ στο Νομό Ρεθύμνου, την κατασκευή αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του Νομού Ρεθύμνου καθώς και τα συνοδά αυτού έργα.
Άλλο σημείο στο όποιο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι οι απαλλοτριώσεις του ΒΟΑΚ οι οποίες έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά και υπάρχει κίνδυνος ο εργολάβος να μην μπορέσει να ξεκινήσει το έργο στις προκαθορισμένες ημερομηνίες.
Τελειώνοντας θα θέλαμε να θέσουμε υπόψιν σας ότι η ενημέρωση και η πρόσβαση στις μελέτες που αφορούν το έργο του ΒΟΑΚ είναι ελλιπής έως ανύπαρκτή μέχρι και σήμερα. Το ΤΕΕ υπηρετώντας το ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας οφείλει όχι να παρακολουθεί αλλά να μετέχει και να διασφαλίζει ότι το έργο πρόκειται να προχωρήσει σύμφωνα με τις μελέτες και το χρονοδιάγραμμα σχεδιασμού.
Στα πλαίσια λοιπόν του κοινού στόχου τον οποίο θεωρούμε ότι έχουμε, την υλοποίηση ενός έργου που πραγματικά θα επιτελέσει τον σκοπό του και στα πλαίσια την συνεργασίας της με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την κοινωνία, απαιτητό είναι να επεκταθεί η συνεργασία με την Ανάδοχο Εταιρεία και τους μελετητές του έργου.
Εκτιμούμε ιδιαιτέρως τον χρόνο και την προσοχή σας, προσδοκούμε στην συνεργασία σας προκείμενου να δοθούν λύσεις και παραμένουμε στην διάθεση σας για την οποιαδήποτε διευκρίνηση.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την ανταπόκριση σας».
Για το
Τ.Ε.Ε. - Τμήμα Δυτικής Κρήτης
Νομαρχιακή Επιτροπή Ρεθύμνου
Η Πρόεδρος
Μανωλίτση Γεωργία

