ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Δυσοίωνα σενάρια, έντονος προβληματισμός και αβεβαιότητα, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της κατάστασης που επικρατεί στον βασικό οικονομικό πυλώνα του Ρεθύμνου και ολόκληρης της χώρας, τον τουρισμό.
Μέσα στην γενικότερη ανασφάλεια, ήρθαν να προστεθούν τα ανησυχητικά συμπεράσματα της ειδικής ανάλυσης που έκανε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο των χειμερινών οικονομικών της προβλέψεων, και δείχνουν, μεταξύ άλλων, ότι στην Ελλάδα καταγράφηκε το 2020 η μεγαλύτερη μείωση διανυκτερεύσεων στον ευρωπαϊκό χώρο ενώ το 2021 δεν αναμένεται κάτι διαφορετικό, αφού οι ευρωπαίοι θα προτιμήσουν να κινηθούν εντός των χωρών τους και όχι σε τουριστικούς προορισμούς διεθνούς ενδιαφέροντος όπως η Ελλάδα.
Από την ειδική ανάλυση, που έγινε με βάση στοιχεία από τις κριτικές πελατών της Airbnb, καθώς δεν είναι ακόμη διαθέσιμα τα στατιστικά στοιχεία της Eurostat, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο τουριστικός τομέας θα υστερήσει στην ανάκαμψη, σε σχέση με τους άλλους τομείς της οικονομίας και δεν θα ανακτήσει φέτος τα προ της πανδημίας επίπεδα κίνησης.
Οι νέες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, όμως, όπως περιγράφονται από την Κομισιόν, φέρνουν σε πολύ δυσμενέστερη θέση την Ελλάδα και άλλες μεσογειακές χώρες, οι οποίες στηρίζουν σε μεγάλο βαθμό την τουριστική τους κίνηση στις διακοπές της θερινής περιόδου σε παράκτιες περιοχές, με τους τουρίστες να μετακινούνται, κατά κύριο λόγο, με αεροπλάνο.
Το 2021, όπως αναφέρει η Κομισιόν, πιθανόν να υπάρξει αυξημένη κίνηση για καλοκαιρινές διακοπές από τουρίστες που έχουν αναβάλει πέρυσι τα σχέδιά τους και διαθέτουν αυξημένες αποταμιεύσεις. Όμως, επειδή θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει σχεδιασμός διακοπών από νωρίς, λόγω των περιορισμών που θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν στα αεροπορικά ταξίδια, αυτή η τουριστική κίνηση εκτιμάται θα εκδηλωθεί με αυθόρμητο τρόπο και θα κατευθυνθεί κυρίως σε ταξίδια εντός των χωρών ή σε προορισμούς γειτονικών χωρών προσβάσιμους με αυτοκίνητο.
Το τουριστικό μοντέλο που ακολουθεί η Ελλάδα καθιστά περισσότερο ευάλωτη την τουριστική βιομηχανία της χώρας στην πανδημία. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2020 καταγράφεται στην Ελλάδα η μεγαλύτερη συνολική μείωση διανυκτερεύσεων (-73%) και μια από τις μεγαλύτερες μειώσεις στις διανυκτερεύσεις επισκεπτών προερχόμενων από χώρες εκτός ΕΕ (77%).
ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΕΙ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
Οι αρνητικές εξελίξεις στον τομέα του τουρισμού, φαίνεται πως ενεργοποίησαν τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, να αναλάβει πρωτοβουλίες. Σύμφωνα με δημοσιεύματα αθηναϊκών εφημερίδων, με προσωπικές ενέργειες και οδηγίες του πρωθυπουργού, κατά το πρότυπο της επιστολής στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής UrsulavonderLeyen για το πιστοποιητικό εμβολιασμού, στο Μέγαρο Μαξίμου έχει δημιουργηθεί κυβερνητική τεχνοκρατική επιτροπή, υπό τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Άκη Σκέρτσο, η οποία ασχολείται με όλα τα θέματα που αφορούν στην έναρξη της εφετινής τουριστικής περιόδου, τις προϋποθέσεις εισόδου στην χώρα, τους κανόνες με τους οποίους θα γίνεται η διαμονή, την προβολή της χώρας στις αγορές του εξωτερικού, τις διμερείς συμφωνίες, και ό,τι άλλο απαιτείται. Με την ολοκλήρωση δε του σχεδίου θα υπάρξουν ανακοινώσεις, ώστε να είναι σαφείς και ξεκάθαροι οι κανόνες, με βάση τους οποίους θα λειτουργήσει φέτος ο ελληνικός Τουρισμός.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται:
- διμερείς διακρατικές συμφωνίες για όσους έχουν εμβολιαστεί
- επικαιροποίηση υγειονομικών πρωτοκόλλων
- εμβολιασμός των εργαζόμενων στον Τουρισμό
- προβολή της χώρας στο εξωτερικό, αλλά και εσωτερικό
- προγράμματα εσωτερικού Τουρισμού (Τουρισμός για όλους, κοινωνικός τουρισμός, κ.λπ.)
- Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, πέραν του Ισραήλ, στο οποίο πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη ο Κυριάκος Μητσοτάκης και έγιναν επίσημες αναφορές για την φιλοξενία Ισραηλινών τουριστών στην Ελλάδα που έχουν εμβολιαστεί, οι ελληνικές αρχές συνομιλούν με Ηνωμένο Βασίλειο και Ρωσία, για την σύναψη διμερών συμφωνιών που θα επιτρέπουν την απρόσκοπτη φιλοξενία πολιτών των χωρών αυτών που έχουν εμβολιαστεί για διακοπές στην Ελλάδα. Δεν έχει γίνει γνωστό αν θα διατηρηθεί κάποιο test (pcr ή rapid) κατά την είσοδο στην Ελλάδα, για τους πολίτες των χωρών αυτών που έχουν εμβολιαστεί.
Παράλληλα, η κυβερνητική επιτροπή εξετάζει οριακές προσαρμογές στα υγειονομικά πρωτόκολλα ενώ εξετάζονται αλλαγές σε όλη την τουριστική αλυσίδα ως προς τον τρόπο λειτουργίας των ξενοδοχείων σε σχέση με προβληματικές πρακτικές που εξετάστηκαν πέρσι. Επίσης εξετάζεται η αναπροσαρμογή του μέτρου επιτρεπτής πληρότητας στα πούλμαν 65%.
Για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό, η καμπάνια και η στρατηγική, που ετοιμάζουν ο ΕΟΤ και η κοινοπραξία Ogilvy – AQ Strategy, θα είναι έτοιμες σε ένα περίπου μήνα από σήμερα και θα βγει στον αέρα, όταν οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες.
Στην επιτροπή έχει τεθεί και το θέμα των εμβολιασμών των εργαζόμενων στον Τουρισμό, χωρίς ωστόσο να έχει προχωρήσει η συζήτηση, καθώς η γενική εικόνα είναι ότι οι εμβολιασμοί θα προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς και έτσι θα προκύψει κάλυψη του πληθυσμού.
Τέλος, θα υπάρξει επαναπροκήρυξη όλων των προγραμμάτων ενίσχυσης του εσωτερικού Τουρισμού, που “έτρεξαν” πέρυσι.
ΑΓΩΝΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Τον δικό τους αγώνα για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος δίνουν και τα υπεύθυνα όργανα των θεσμών της αυτοδιοίκησης. Απευθυνθήκαμε στους δύο κατ’ εξοχήν τουριστικούς δήμους του Ρεθύμνου και του Μυλοποτάμου, καταγράφοντας τις θέσεις και τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση της κρίσης που καταγράφεται στον τουρισμό.
ΠΕΠΗ ΜΠΙΡΛΙΡΑΚΗ: «ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ ΝΕΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ»
«Είναι γεγονός ότι το τοπίο είναι τελείως θολό αυτήν την περίοδο. Εάν συγκρίνουμε με προηγούμενες χρονιές την ίδια μέρα σαν σήμερα, στην καρδιά του Φλεβάρη, την πρόβλεψη για τη σαιζόν, σαφώς και θα απογοητευτούμε», δήλωσε στην εφημερίδα μας η Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Επιχειρηματικότητας και Εθελοντισμού Δήμου Ρεθύμνης κ. ΠέπηΜπιρλιράκη, η οποί τόνισε, ότι «Αυτό που έχουμε σίγουρο, είναι η σφοδρή επιθυμία των πελατών-επισκεπτών μας να μπορέσουν να έρθουν ξανά το συντομότερο δυνατόν. Πιστεύουμε ότι, όταν ανοίξουν ξανά οι δρόμοι, θα υπάρξει ένα δυνατό κύμα ζήτησης για ταξίδια, και το Ρέθυμνο και η Κρήτη φαίνεται να είναι από τους πρώτους προορισμούς σε επιλογή. Το ερώτημα είναι πότε.»
Αναφερόμενη στις πρωτοβουλίες της δημοτικής Αρχής, δήλωσε τα εξής: «Έχουμε συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον και ξέρουμε ότι πολλές επιχειρήσεις θα βγουν έντονα λαβωμένες από αυτή τη μεγαλύτερη κρίση της γενιάς μας στον Τουρισμό. Όσοι καταφέρουν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους, πιστεύουμε ότι θα δουλέψουν σ’ ένα καλύτερο περιβάλλον, πιο ξεκάθαρο, με νέες προοπτικές και νέες μορφές του επιχειρείν.
Στο Τμήμα Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης, όπου παρακολουθούμε ακατάπαυστα τις εξελίξεις και, σε συνεργασία με την Επιτροπή Τουρισμού και Επιχειρηματικότητας καταθέσαμε τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό (MarketingPlan) για το 2021 με πολλή προσοχή, μελέτη και ενημέρωση σχετικά με τις συνθήκες που διέπουν τον παγκόσμιο και ευρωπαϊκό χώρο.
Υιοθετούμε, λοιπόν, νέα στρατηγική και νέο σχέδιο δράσης για τον Τουρισμό με βασικό στόχο να συμβάλουμε ενεργά, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές για την τήρηση των νέων μέτρων υγείας και ασφάλειας του προορισμού τόσο για την ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών όσο και για την τήρηση των μέτρων κοινωνικής συνοχής. Επιπλέον, καλούμαστε να στηρίξουμε τις μικρού και μεσαίου μεγέθους τουριστικές επιχειρήσεις με τη δημιουργία δράσεων για την προώθηση και προβολή του προορισμού Ρέθυμνο στην ελληνική και την παγκόσμια αγορά, αλλά και με συστηματική ενημέρωση και κατάρτιση των εργαζομένων στον Τουρισμό για τα μέτρα προφύλαξης από τον Covid-19.
Σε αυτό το πλαίσιο, η εμπιστοσύνη, η εκτεταμένη επικοινωνία και η ροή έγκυρων πληροφοριών μεταξύ ταξιδιωτών, προορισμού και επιχειρήσεων με τους επισκέπτες και τις τοπικές κοινότητες, θα είναι ο κορυφαίος κινητήρας στην ανάκαμψη του τομέα του Τουρισμού.
Σύμφωνα με την εισήγησή μας, εστιάζουμε στην καθιέρωση ενός branding 12μηνου ασφαλούς προορισμού, στη δημιουργία βιωματικών εμπειριών για τους επισκέπτες, στην προβολή του Ρεθύμνου σε εναλλακτικές αγορές και μορφές Τουρισμού, στη μέγιστη αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών εργαλείων και στην προσέλκυση νέων ομάδων εξειδικευμένων πελατών.
Οι παραπάνω στόχοι απαιτούν ισχυρό τουριστικό marketing και υποστήριξη των επικοινωνιακών δράσεων του Τμήματος Τουρισμού, δημιουργία DMO (Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού), στοχευμένη προβολή και προώθηση του προορισμού μας σε έντυπα/ηλεκτρονικά μέσα και πύλες εισόδου, αναβάθμιση info-points, ενίσχυση ενεργειών για δημόσιες σχέσεις και νέες συνεργασίες (Press&Famtrips, θεματικά workshops για επαγγελματίες του Τουρισμού, συμμετοχή σε roadshows και traderoadshows, κ.λπ.), καθώς και συμμετοχή σε ηλεκτρονικές Τουριστικές Εκθέσεις μέσω ΕΟΤ ή Περιφέρειας, σε μια προσπάθεια δυναμικής εξωστρέφειας και αναγνωρισιμότητας προς τις Αγορές που μας επιλέγουν ή που θα μας επιλέξουν.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι προγραμματισμένες ενέργειές μας, και κυρίως όσες απαιτούν δια ζώσης επαφές, θα πρέπει να μπορέσουν να προσαρμοστούν στις εξελίξεις της πανδημίας.»
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΡΑΣΥΡΗΣ: «ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Μυλοποτάμου κ. Γιώργος Παρασύρης, μιλώντας στην εφημερίδα μας για το πώς εξετάζονται τα δεδομένα από την Δημοτική Αρχή που εκπροσωπεί και ποιες είναι οι προτάσεις που καταθέτει, δήλωσε τα εξής:
Η ανησυχία όλων όσων εμπλέκονται άμεσα με τον τουρισμό είναι μεγάλη. Ίσως μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 2020 είχαμε άγνοια όσων άφορα τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει η πανδημία. Φέτος γνωρίζουμε τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει, αλλά όχι το μέγεθος και την διάρκεια αυτών. Η αποτίμηση θα γίνει αφού περάσει η καταιγίδα.
Ο τουρισμός είναι ευαίσθητο προϊόν και σε αυτή τη χρονική περίοδο είναι η ανθρώπινη δραστηριότητα που έχει περιοριστεί και πληγεί περισσότερο. Δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε οτιδήποτε, δε μπορούμε να προβλέψουμε οτιδήποτε, τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς.
Εμείς από την πλευρά μας στον Δήμο Μυλοποτάμου, δουλεύουμε μεθοδικά, συνεχίζουμε να στηρίζουμε την τουριστική επιχειρηματικότητα και να προβάλουμε το τουριστικό μας προϊόν ευελπιστώντας στο καλύτερο δυνατό.
Πολλοί ειδικοί στο χώρο του τουρισμού δηλώνουν, ότι ίσως οι αφίξεις στη χώρα μας το 2021 φτάσουν στο 50% του 2019 . Πολύ αισιόδοξο σενάριο. Πέρυσι είχαμε λίγο τουρισμό τους 4 τελευταίους μήνες της σεζόν και σε γενικά πλαίσια υψηλής ποιότητας διότι οι ανταγωνίστηκες αγορές ήταν κλειστές, ενώ η χώρα μας ήταν σε καλό επίπεδο σε σχέση με την πανδημία.
Οι προτάσεις που έχω να προτείνω είναι οι εξής:
- Να ενισχύσουμε τον εσωτερικό τουρισμό. Πολλοί ξενοδόχοι έχουν πολύ πιο ακριβές τιμές για έλληνες τουρίστες σε σχέση με τους επισκέπτες από χώρες του εξωτερικού. Πρέπει να το ξανασκεφτούν και να προσφέρουν ελκυστικά πακέτα .
- Το κράτος να επιδοτήσει με voucher πιο πολλές κοινωνικές ομάδες της χώρας μας για να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα.
- Η αποφυγή υπερβολικών περιορισμών, όπως το ωράριο πέρυσι το καλοκαίρι, το οποίο έπληξε πολύ την εστίαση και τον τουρισμό, χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερο όφελος.
- Μείωση του ΦΠΑ σε περισσότερα αγαθά και της φορολογίας για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί στην διεθνή τουριστική αγορά .
- Στήριξη του τουριστικού κλάδου από το κράτος.
- Εάν η χώρα μας παραμείνει πράσινη επιδημιολογικά να το εκμεταλλευτεί το υπουργείο και η κάθε περιφέρεια σε όλες τις διαφημιστικές καμπάνιες.
- Επίσης τώρα που κατανοήσαμε πολύ καλά τι σημαίνει ο τουρισμός για την οικονομική ευημερία του τόπου μας να κάνουμε αυτοκριτική ,να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας ,τις παροχές μας και τα προϊόντα που προσφέρουμε στους πελάτες μας. Επίσης πρέπει να καταλάβουμε, ότι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας είναι ο πολιτισμός, ο τουρισμός είναι παράγωγο.
- Πρέπει να είμαστε περισσότερο αλληλέγγυοι μεταξύ μας και λιγότερο εγωιστές όσον άφορα την συμπεριφορά μας στους συνανθρώπους μας και στο περιβάλλον.
- Ελπίζω οι χώρα να παραμείνει πράσινη όσον αφορά την πανδημία, να προχωρήσει ο εμβολιασμός με πιο γοργούς ρυθμούς και να κυκλοφορήσουν τα φάρμακα που πολλές χώρες πειραματίζονται και από τι λένε είναι αποτελεσματικά ,και να μπούμε σύντομα σε μια κανονικότητα.
- Ελπίζω οι φανατικοί λάτρεις της χώρας μας, που πάντα μας στήριζαν σε περιόδους κρίσεων , να την επισκεφτούν ξανά και φέτος. Μεγάλο ποσοστό των τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα είναι επαναλαμβανόμενοι και αυτό μας έχει βοηθήσει πολύ στο παρελθόν.
- Ο τουρισμός όπως και το εμπόριο αρρωσταίνει αλλά δε πεθαίνει, πρέπει να βοηθήσουμε όλοι μαζί να συνέρθει γρήγορα.»
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΛΑΝΤΑΚΗ: «ΌΛΟΙ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΕΝΑ ΑΓΩΝΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ»
Η πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Αγίου Βασιλείου κ. Αγγελική Πελαντάκη, μίλησε στην εφημερίδα μας για το πώς βιώνουν την κρίση στον νότο του Ρεθύμνου και για τον αγώνα που δίδεται και σε αυτή την περιοχή. Στην εφημερίδα μας δήλωσε τα εξής:
«Είναι εύλογο να υπάρχει ανησυχία όταν διαπιστώνουμε ότι η διασπορά του του COVID-19 εξελίσσεται αυξανόμενη και μάλιστα όταν ακούμε για τις συνεχιζόμενες μεταλλάξεις του ιού, ενισχύεται η αβεβαιότητα για την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου.
Ωστόσο μας καθησυχάζει το γεγονός ότι τόσο η επιστημονική κοινότητα όσο και οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες εκφράζουν την αισιοδοξία τους, δεδομένου ότι τα εμβόλια που ήδη είναι διαθέσιμα σε επιλεγμένες ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού, είναι το μεγάλο μας όπλο στην αντιμετώπιση της πανδημίας.
Όλοι βρισκόμαστε σε ένα αγώνα ταχύτητας και το στοίχημα είναι πόσο γρήγορα θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα των εμβολιασμών που θα δώσει το εισιτήριο για την απρόσκοπτη έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν.
Επειδή ήδη βρισκόμαστε σε στάση αναμονής, περιμένοντας τις εξελίξεις και το άνοιγμα του τουρισμού και δεδομένου ότι η πτώση της τουριστικής δραστηριότητας επηρεάζει τους περισσότερους οικονομικούς τομείς, θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξουν οι απαραίτητες κεντρικές κρατικές παρεμβάσεις, στήριξης του τουριστικού προϊόντος .
Επιπλέον και η τοπική Αυτοδιοίκηση, στο βαθμό που της επιτρέπεται, μπορεί και πρέπει να συντονίζει την ανάπτυξη της περιοχής τη με σαφείς στοχεύσεις και συνεργασίες με όλους τους τοπικούς παράγοντες, προκειμένου να υπάρξει επανεκκίνηση του τουρισμού, δίνοντας τέλος στην αγωνία χιλιάδων συμπολιτών μας, άμεσα και έμμεσα εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο.
Ελπίζουμε ότι το επόμενο διάστημα όλα θα πάνε καλά και τα αεροδρόμιά μας θα δεχθούν και πάλι αυξημένες διεθνείς πτήσεις και ο τόπος μας θα αποδειχθεί ένας ιδιαίτερα ασφαλής τουριστικός προορισμός.»

