Τη δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με υπερπλεόνασμα πάνω από 4% του ΑΕΠ προδιαγράφει η εκτέλεση του προϋπολογισμού για το 11μηνο, κατά την οποία τα φορολογικά έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 334 εκ. ευρώ σε σύγκριση με τον σημαντικά αναθεωρημένο στόχο του προϋπολογισμού, λιγότερο από έναν μήνα μετά την παρουσίασή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το μεγαλύτερο μέρος της υπέρβασης προέρχεται από έμμεσους φόρους, κάτι που αποτελεί μια πρώτη ένδειξη ότι τα παραπάνω έσοδα προέρχονται από την εμβάθυνση των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής. Με αυτό το δεδομένο, η υπέρβαση των εσόδων αναμένεται να αυξηθεί μέχρι και το τέλος του Ιανουαρίου. Τούτο, με δεδομένο ότι τον τρέχοντα μήνα θα έχουμε την αυξημένη κατανάλωση λόγω των εορτών, με τη συνδρομή και του δώρου Χριστουγέννων του ιδιωτικού τομέα, ενώ τον Ιανουάριο θα έχουμε τον πρώτο – και πιο ουσιαστικό από πλευράς κατανάλωσης – μήνα των χειμερινών εκπτώσεων.
Στο μεταξύ, από τον Οκτώβριο έχουν αρχίσει να καταβάλλονται οι εισοδηματικές ενισχύσεις ύψους 200 εκ. ευρώ, οι οποίες ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ για τους ένστολους (στρατιωτικούς και σώματα ασφαλείας), ενώ τον Νοέμβριο καταβλήθηκε το 1 από τα 12 ενοίκια σε 950.000 ελληνικά νοικοκυριά και το μόνιμο επίδομα των 250 εκ. ευρώ σε 1,3 εκατομμύρια συνταξιούχους. Από αυτά τα μέτρα προέκυψε και η υπέρβαση των εσόδων που καταγράφει το Γενικό Λογιστήριο για το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου.
Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο ασχολείται με τον εξορθολογισμό των δαπανών και την περικοπή αυτών, των οποίων, αν και βρίσκονταν στην αρχή του χρόνου στη λίστα των δαπανών του προϋπολογισμού, τελικά μπορούν να καλυφθούν με ίδιους πόρους. Οι πόροι που μπορούν να εξοικονομηθούν αφορούν κυρίως τις επιχορηγήσεις σε δημόσιους οργανισμούς και κάθε είδους μεταβιβάσεις σε ΟΤΑ και ΝΠΔΔ. Με τη βελτίωση των αποτελεσμάτων των δημόσιων οργανισμών, κάποιες από τις ανάγκες καλύφθηκαν με ίδια έσοδα. Έτσι, οι προγραμματισμένες επιχορηγήσεις δεν χρειάστηκε να γίνουν ποτέ. Μέχρι στιγμής, το ΥΠΕΘΟ δεν απαντά για το ποσό που μπορεί να εξοικονομηθεί σε αυτή την περίπτωση. Το ποσό των δαπανών που δεν θα γίνουν θα αποτυπωθεί στον δημοσιονομικό "απολογισμό" για το σύνολο του 2025, που θα εκδώσει η Eurostat μετά τις 20 Απριλίου.
Το ενδεχόμενο νέων μέτρων
Το υπερπλεόνασμα του 2025, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να ανοίξει τη συζήτηση για νέα μέτρα στήριξης από το τέλος Φεβρουαρίου, όταν θα κλείσει το "βιβλίο" του 2025. Κλειδί για το αν θα έχουμε ή όχι νέα μέτρα ελάφρυνσης θα είναι η υπέρβαση των φορολογικών εσόδων και ειδικότερα η προέλευσή τους. Αν δηλαδή η Ελλάδα μπορεί να πείσει τις Βρυξέλλες ότι τα παραπάνω έσοδα προήλθαν από τη φοροδιαφυγή, τότε θα μπορέσει να πάρει μέτρα με καθαρό δημοσιονομικό κόστος ίσο με την υπέρβαση των εσόδων. Αν προήλθαν από τα τακτικά έσοδα, τα μέτρα δεν μπορούν να ξεπερνούν το 0,3% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 800 εκ. ευρώ.
Τα μέτρα μπορούν να αφορούν νέες μειώσεις φόρων ή εισοδηματικές ενισχύσεις, οι οποίες δεν περιλήφθηκαν στα μέτρα της τελευταίας ΔΕΘ. Ένα βασικό στοιχείο θα είναι και οι πολιτικές αποφάσεις για το αν θα γίνει κάτι τέτοιο όταν βεβαιωθεί το πλεόνασμα τον Απρίλιο, όπως έγινε φέτος, ή τον επόμενο Σεπτέμβριο, στην ερχόμενη ΔΕΘ. Τούτο, με δεδομένο ότι το 2026 θα είναι, σε κάθε περίπτωση, μια προεκλογική χρονιά.
capital.gr

