ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

XRTC: Πτώση 49% στην ακτοπλοϊκή κίνηση

0

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα που εκδίδει κάθε χρόνο η εταιρεία, η ακτοπλοϊκή κίνηση η οποία στο πρώτο τρίμηνο του έτους κατέγραψε υποχώρηση 16% και στο δεύτερο 71%, προβλέπεται στο γ᾽ τρίμηνο να υποχωρήσει κατά 48% και στο δ᾽ τρίμηνο κατά 50%. Συνολικά για το έτος η XRTC εκτιμά ότι η ακτοπλοϊκή κίνηση θα υποχωρήσει από τα 18,225 εκατ. επιβάτες το 2019 στα 8,886 εκατ. επιβάτες (μείωση 49%).

Όπως επισημαίνει η μελέτη η "ακτοπλοΐα είναι ευαίσθητη στις επιπτώσεις τυχόν οικονομικής ύφεσης είτε στην ελληνική οικονομία είτε στην τουριστική αγορά ή ακόμη σε έκτακτα γεγονότα όπως είναι η εμφάνιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 τα οποία οδηγούν σε μειωμένη ζήτηση που σε συνδυασμό με πιθανή πλεονάζουσα προσφορά σε μειωμένους ναύλους και πληρότητα, επηρεάζουν αρνητικά την κερδοφορία των εταιριών”.

Η XRTC υπογραμμίζει ότι η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά εισέρχεται σε μια δύσκολη περίοδο με άγνωστους παράγοντες επηρεασμού της λειτουργίας της και με μεγάλη αδυναμία προσδιορισμού των σημείων στήριξης. "Το ζητούμενο την περίοδο που διανύουμε δεν είναι η ευρωστία των εταιριών αλλά η διατήρησή της οικονομικής τους υπόστασης” αναφέρει η μελέτη η οποία εκτιμά ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση την χρονιά που διανύουμε να υπάρξουν θετικά πρόσημα στην εκμετάλλευση του στόλου παρά μόνο σε ένα μικρό αριθμό εταιριών που εξυπηρετούν αποκλειστικά γραμμές δημοσίου συμφέροντος. "Είναι λοιπόν σημαντικό τόσο οι Επενδυτές όσο και οι Χρηματοδότες των εταιριών να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με σύνεση ώστε να αποφύγουν την άμεση κατάρρευση των εταιριών” αναφέρει η μελέτη.

Σύμφωνα με την εκτίμηση της XRTC, "ο χειμώνας του 2020-2021 θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολος για τον κλάδο καθώς τα έσοδα από το πρώτο εξάμηνο και το καλοκαίρι δεν αρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, επομένως ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε λειτουργικό είναι η άμεση κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση για την απρόσκοπτη λειτουργία τους”.

Μια ακόμη προοπτική για την αγορά είναι η διαφαινόμενη αναγκαιότητα της ανανέωσης του στόλου ο οποίος έχει γεράσει επικίνδυνα. Βεβαίως ερωτηματικό παραμένει κατά πόσο θα βρεθούν επενδυτές και χρηματοδότες όταν η αγορά αποδεδειγμένα έχει τελματώσει.  Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα πολλών εξειδικευμένων ναυπηγείων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία το οποίο αποτελεί μια προοπτική.

Σε ό,τι αφορά την αναδιάταξη της αγοράς, η XRTC επισημαίνει ότι η αγορά αντιμετωπίζει μιας μορφής ολιγοπωλίου στις μεγάλες γραμμές λόγω της συγκέντρωσης πολλών πλοίων από λίγους ομίλους και πολλούς μικρούς παίκτες στις μικρότερες γραμμές. Από την άλλη καταγράφεται μεγάλη συγκέντρωση επενδυτικών κεφαλαίων από λίγους επενδυτές ή κατόχους υψηλών μεριδίων των μετοχικών συνθέσεων των εταιρειών. Στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν ληφθούν υπόψη οι κανονισμοί της Ε.Ε. αλλά και η οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου η έκθεση εκτιμά ότι δεν μπορεί να αποκλειστούν μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά. Σε κάθε περίπτωση η οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων, εκτιμά η XRTC.

Τέλος η έκθεση επισημαίνει ότι η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι υποχρεωμένη να κινηθεί με αμεσότητα σε δύο επίπεδα: το πρώτο σχετίζεται με την άμεση επιβίωσής της και το δεύτερο με τη μακροπρόθεσμη διατήρηση και βιωσιμότητα του κλάδου στο υπό διαμόρφωση αναπτυξιακό περιβάλλον μέσω των Ευρωπαϊκών κονδυλίων. Και στα δύο αυτά επίπεδα η κρατική αρωγή κρίνεται αναγκαία μέσω θεσμικών και οικονομικών παρεμβάσεων αναφέρει η XRTC.
 

capital.gr

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ