ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

SELMA: Οι Έλληνες «σκακιστές» της υψηλής ναυτιλιακής τεχνολογίας

0

ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΥΝ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Toυ Μηνά Τσαμόπουλου

(Από την Εφημερίδα « Πρώτο Θέμα» και την ηλεκτρονική σελίδα inews.gr)

Σε περιόδους κρίσης οι Έλληνες ξεδιπλώνουν τα προτερήματά και τα ταλέντα τους σε αναζήτηση ευκαιριών. Γίνονται πιο δραστήριοι όσο περισσότερο δυσκολεύουν οι συνθήκες στις καλούνται να κινηθούν, επινοητικοί και άκρως ανταγωνιστικοί. Όταν δε αποφασίσουν να συνεργαστούν μεταξύ τους και ειδικά στη ναυτιλία τότε «κοιτάνε στα μάτια» τους ξένους ανταγωνιστές τους.

Χαρακτηριστικά παράδειγμα αποτελεί η ελληνική εταιρεία S.EL.M.A. (Ship Electric Marine Automation) με βάση τον Πειραιά. Μεγάλο της όπλο είναι η καινοτομία στην υψηλή τεχνολογία της ναυτιλίας.

Επιχείρηση η οποία επλήγη από την κρίση στη ναυπηγοεπισκευατική ζώνη όμως κατάφερε στην πορεία και με την είσοδο της νέας γενιάς σε αυτή, να αλλάξει ρότα και από τις επισκευές πλοίων, που ήταν το αντικείμενό της, να προχωρήσει σε δημιουργία νέων τεχνολογικών προϊόντων για τα πλοία, ανάλογα κάθε φορά με τις ανάγκες της κάθε εποχής και τις επιταγές της διεθνούς νομοθεσίας.

Μπορεί κάποιος να αποκαλέσει τους ανθρώπους της SELMA για τον τρόπο με τον οποίο σκέπτονται και κινούνται, «σκακιστές» της ναυτιλιακής τεχνολογίας.

«Παρακολουθούμε την αγορά και τους κανόνες που ετοιμάζονται να νομοθετηθούν, σε διεθνές επίπεδο και προσπαθούμε να είμαστε ένα βήμα πιο μπροστά ώστε να ανταποκριθούμε άμεσα στις ανάγκες. Είναι σαν το σκάκι. Κάνουμε μία κίνηση τώρα αλλά έχουμε ήδη προβλέψει τις 5 με 10 επόμενες κινήσεις ή τουλάχιστον προσπαθούμε.

Εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι είμαστε ανταγωνιστικοί και στις ξένες αγορές» επισημαίνει ο Ζαχαρίας Κλάδος, διευθύνων σύμβουλος της SELMA:

«Είμαστε ανήσυχα πνεύματα. Δεν επαναπαυόμαστε στα όσα έχουμε πετύχει αλλά προσπαθούμε συνεχώς για το καλύτερο».

Ο Ζαχαρίας Κλάδος το 2000, σε ηλικία 25 ετών, αναλαμβάνει το τιμόνι της εταιρείας με συγκυβερνήτη τον ιδρυτή της και πατέρα του, Μανώλη Κλάδο. Ήταν η χρονιά που έκρινε την πορεία της επιχείρησης για το μέλλον.

Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του στο Λονδίνο και στο Southampton, ως Μηχανικός Αυτοματισμού (BEng) και Ναυπηγός Μηχανολόγος (MSc) είδε το "κενό" στην ναυτιλιακή αγορά σε τεχνολογικά θέματα.

Το 2001 αποφασίζει να κάνει αλλαγή ρότας για τη SELMA και τη μετατρέπει σε κατασκευαστική εταιρεία συστημάτων υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμού και ελέγχου πλοίων, προσφέροντας «tailor-made» προϊόντα στους πελάτες της δηλαδή «κομμένα και ραμμένα» στα μέτρα τους.

«Την εποχή που ανέλαβα την εταιρεία έπρεπε να αλλάξουμε κατεύθυνση για να βρούμε τρόπο να επιβιώσουμε. Από τον εργολαβικό τομέα περάσαμε στον κατασκευαστικό.

Εξειδικευθήκαμε σε νέες τεχνολογίες, τις οποίες ανακαλύπταμε και εφαρμόζαμε πρώτοι σε ολόκληρο τον κόσμο. Γιατί έπρεπε να έχουμε κάτι που δεν είχε κανείς άλλος από τους ανταγωνιστές μας ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε δουλειές με μεγάλους στόλους. Και φθάσαμε, με σκληρή δουλειά, να εξάγουμε προϊόντα σε 20 χώρες» τονίζει ο Ζαχαρίας Κλάδος.

Η μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρείας ήταν την ημέρα που μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού άρχισαν να την εμπιστεύονται και να ζητούν εξελιγμένα τεχνολογικά μηχανήματα και μηχανισμούς που τους βοήθησαν και τους βοηθούν να είναι πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές τους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Πλοιοκτήτες όπως ο Ντίνος Μαρτίνος της Thenamaris, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και o Νίκος Τσάκος με αρωγό σε αυτά τα θέματα τον αντιπρόεδρο της Tsakos Group Βασίλη Παπαγεωργίου, o Πάνος Λασκαρίδη με τη Laskaridis Shipping, ο Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος της Arcadia, ο Πήτερ Λιβανός, με τη Euronav, ο Συμεών Παληός με την Diana Shipping, ο όμιλος Chandris Hellas. Πλοιοκτήτες που στάθηκαν μπροστάρηδες στην προσπάθεια στήριξης της ελληνικής τεχνογνωσίας και των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, δίνοντας το παράδειγμα.

«Πλέον οι Έλληνες πλοιοκτήτες στηρίζουν τις ελληνικές εταιρείες κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού. Αν και τους κοστίζει περισσότερο η τοποθέτηση ενός ελληνικού προϊόντος στα υπό ναυπήγηση πλοία τους εκείνοι επιμένουν και τα επιβάλλουν στα ξένα ναυπηγεία» υπογραμμίζει ο Ζαχαρίας Κλάδος: «Με τον τρόπο αυτό συμβάλλουν στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα ενώ εμείς από την πλευρά μας τους παρέχουμε μεταπωλητικές υπηρεσίες. Παρακολουθούμε τα προϊόντα μας για να έχουμε ικανοποιημένους τους πελάτες μας» και προσθέτει:

«Σκεφτείτε ότι ανταγωνιζόμαστε την Άπω Ανατολή όπου τα μεροκάματα είναι πιο φθηνά άρα έχουν πιο ανταγωνιστικές τιμές. Όμως τα ελληνικά προϊόντα ξεχωρίζουν και για την ποιότητά τους. Μπορεί ο πλοιοκτήτης να το αγοράζει πιο ακριβά αλλά σε βάθος χρόνου βγαίνει κερδισμένος αφού δεν χαλάνε εύκολα. Το ελληνικό brand name γίνεται χρόνο με τον χρόνο ολοένα και πιο ισχυρό στο εξωτερικό. Πλέον ελληνικό προϊόν στη ναυτιλία σημαίνει αξιόπιστο προϊόν».

 

Η ΠΟΡΕΙΑ

Το νέο ξεκίνημα γίνεται το 2002, όταν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναθέτουν στην SELMA τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη, ενός εξοομοιωτή γνωστού ως Load Power Bank Simulator Station. Ήταν ένας εξομοιωτή μεταβλητού φορτίου, με τον οποίο δοκίμαζαν την ευστάθεια των πολεμικών πλοίων πριν τα ρίξουν στη θάλασσα.

Έναν χρόνο αργότερα, το 2003 η SELMA ανέπτυξε το πρώτο σύστημα για μαζική παράγωγη. Ήταν το μοναδικό με το οποίο ο καπετάνιος μπορούσε να μετρήσει με ακρίβεια πιθανή ποσότητα εισροής νερού μέσα στα αμπάρια και αναλόγως να δράσει πριν είναι αργά για το πλοίο και τους ναυτικούς.

Ήταν το Cargo Holds Water Ingress Detection System, το οποίο ήρθε για να καλύψει τότε ένα νέο κανονισμό που θεσμοθετήθηκε με βάση το SOLAS XII/12 για Bulk Carriers, πιστοποιήθηκε πρώτο παγκοσμίως από το νηογνώμονα «Bureau Veritas». Μέσα σε τρία χρόνια, από το 2003 έως το 2006, εγκαταστάθηκε σε περισσότερα από 600 πλοία.

Την ίδια περίοδο, εισέρχεται στην εταιρεία ο Ιωάννης Μπλάνας, BSc, σύζυγος της Αδαμαντίας Κλάδου, (MSc & BSc στο Λονδίνο), αδελφής του Ζαχαρία. Μαζί με την Αδαμαντία και τη μητέρα των παιδιών, την Χρυσή Κλάδου, αναλαμβάνουν την οικονομική διαχείριση της εταιρείας, η οποία μεγαλώνει. Είναι η περίοδος, κατά την οποία το brandname SELMA εδραιώθηκε στην παγκόσμια αγορά, με εξαγωγές σε περισσότερες από 20 χώρες, δημιουργώντας ένα πολύ δυνατό δίκτυο διανομέων και συνεργατών.

 

ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΟΥΤΙ

To 2008, η SELMA ανέπτυξε και πιστοποίησε το «Μαύρο Κουτί» για τα πλοία, το VDR Voyage Data Recorder, το οποίο μόνο πολυεθνικές εταιρείες είχαν καταφέρει να κατασκευάσουν. Σχεδιάστηκε αποκλειστικά για κρουαζιερόπλοια και επιβατικά πλοία.

Το πλεονέκτημα του συγκεκριμένου ελληνικής κατασκευής συστήματος σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ήταν η πρωτοποριακή μέθοδος με την οποία τα δεδομένα-πληροφορίες της γέφυρας εκτός του ότι αποθηκεύονταν στο μαύρο κουτί, μεταδίδονται απευθείας και στο γραφείο της ναυτιλιακής και καταγράφονται για χρονικό διάστημα τριών μηνών.

Γνωστές ελληνικές εταιρείες, όπως η Hellenic Seaways αλλά και μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες με έδρα την Αμερική, εγκατέστησαν το συγκεκριμένο σύστημα.

Το 2010 το πελατολόγιο της SELMA είχε φτάσει να αποτελείται σε 70% από ξένες ναυτιλιακές εταιρείες (Ευρώπη/ Αμερική/ Μέση Ανατολή) και μόνο 30% σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.

«Οι περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δεν γνώριζαν την γκάμα των προϊόντων μας και όσες μας γνώριζαν είχαν την ψευδαίσθηση ότι ήταν ακριβά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, χωρίς να δίνουν βάση στα τεχνολογικά προτερήματα των εφαρμογών μας και στην ασυναγώνιστη εγγύηση που δίναμε η οποία πολλές φορές έφθανε τα 4 ή 5 χρόνια από την εγκατάσταση του συστήματος» τονίζει ο Ζαχαρίας Κλάδος: «Τώρα βέβαια, όπως προείπα, έχει αλλάξει το σκηνικό και οι ελληνικές εταιρείες που κυριαρχούν στη παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, καλύπτουν το 60%».

To 2010 η SELMA ανέπτυξε και πιστοποίησε με το Bureau Veritas ένα ακόμη νέο σύστημα στην αγορά, το BNWAS-Bridge Navigational Watch Alarm System. 'Εδινε τη δυνατότητα να παρακολουθούν τα στελέχη της εταιρείας από τα γραφεία ό,τι συνέβαινε στη γέφυρα του πλοίου.

Εκείνη την χρονιά η διοίκηση της εταιρείας πήρε την απόφαση να εμπιστευτεί την αποκλειστική διανομή των συστημάτων της SELMA ειδικά για τα συστήματα γέφυρας σε μια πολύ γνώστη εμπορική εταιρεία στην Ελλάδα, την Nova Electronics ΑΕ, η οποία βοήθησε στην ανάπτυξη των εγχώριων πωλήσεων. Πιο συγκεκριμένα την περίοδο 2011-2013, με τη συνδρομή της Nova Electronics AE, περισσότερα από 500 πλοία ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων, προμηθεύτηκαν συστήματα BNWAS και καταγραφικά ανεμομέτρων ( Wind Recorder System).

Την τελευταία δεκαετία, η SELMA έχει αναπτύξει και άλλα πρωτοποριακά συστήματα, τα οποία επιλέγουν μεγάλα ναυπηγεία στο εξωτερικό σε νέες κατασκευές, καθώς και ναυτιλιακές, σε ανακατασκευές πλοίων.

To 2013 σχεδίασε και ανέπτυξε ένα πρωτοποριακό σύστημα εξοικονόμησης ενέργειας, το SEES Ship Energy Efficiency System, το οποίο πιστοποιήθηκε πρώτο παγκοσμίως από τον Αμερικανικό Νηογνώμονα (ABS) και η πρώτη εταιρεία που το εμπιστεύτηκε ήταν η Thenamaris η οποία το εγκατέστησε σε 45 πλοία και ακολούθησε η εταιρεία Euronav σε 10 πλοία.

Το σύστημα ρυθμίζει ανάλογα με τις ανάγκες την αντλία ψύξης της κύριας μηχανής και εξοικονομεί ετησίως 200 τόνους πετρέλαιο ενώ μειώνει τις καταναλώσεις των ηλεκτρομηχανών καθημερινά κατά 150kW, με αποτέλεσμα το πλοίο να μπορεί να ταξιδεύει μόνο με μία γεννήτρια.

 

Ο ΙΔΡΥΤΗΣ

Ιδρυτής της εταιρείας S.EL.M.A. (Ship Electric Marine Automation) είναι ο Εμμανουήλ Κλάδος του Ζαχαρία και της Χριστίνας.

Το 1965 σε ηλικία 17 ετών ήρθε στην Αθήνα, αφήνοντας το Γαράζο της Κρήτης, για να σπουδάσει ηλεκτρολόγος και τεχνίτης τηλεπικοινωνιών. Ένας γνήσιος κρητικός ο οποίος παίζει λύρα σαν επαγγελματίας.

Το 1970 άρχισε την επαγγελματική του σταδιοδρομία, ως ελεύθερος επαγγελματίας (freelancer electrical engineer) ηλεκτρολόγος πλοίων, με εξειδίκευση στην επίλυση βλαβών. Ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο, αποκαθιστούσε ζημίες, όταν μεγάλα ναυπηγεία ή τεχνικές εταιρείες σήκωναν τα «χέρια ψηλά». Εκείνος ήταν πάντα εκεί για να δώσει λύση.

Το 1974 νυμφεύεται την Χρυσή. Αποκτούν δύο παιδία, τον Ζαχαρία και την Αδαμαντία.

Γνώστης πλέον της ναυτιλιακής αγορά, δέχεται το 1983 πρόταση από μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, την Troodos Shipping του ομίλου Χατζηιωάννου για να στελεχώσει τo τεχνικό τμήμα της εταιρείας. Εκεί εργάστηκε έως το 1987.

Αποχωρεί και ιδρύει την ίδια χρονιά την SELMA, η οποία έως το 1993, ως εργοληπτική εταιρεία αναλαμβάνει τις μεγαλύτερες μετασκευές πλοίων, που πραγματοποιήθηκαν τότε στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος και πιο συγκεκριμένα, μετασκευές καμένων και βουλιαγμένων δεξαμενόπλοιων και πλοίων ξηρού φορτίου, όπως το MV Hellix, MV Chopin, ΜV Runner, MV Niki κλπ.

Από τo 1993 έως και το 1999, εξαιτίας της κρίσης στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, η εταιρεία δημιουργεί νέο τμήμα με εξειδίκευση την αποκατάσταση βλαβών, δίνοντας πλέον εξωστρεφή χαρακτήρα στην επιχείρηση. Δημιουργεί νέο πελατολόγιο και βρίσκει νέους συνεργάτες ανά τον κόσμο.

Η SELMA αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη της HEMEXPO (Hellenic Marine Equipment Exporters) μια ένωση που ξεκίνησε υπό την αιγίδα δύο παραδοσιακών εφοπλιστών του καπεταν Παναγιώτη Τσάκου (Tsakos Columbia Ship Management) και του Συμεών Παληού (Diana Shipping), οι οποίοι υποστηρίζουν ανέκαθεν τα ελληνικά προϊόντα στο στόλο τους. Πρόσφατα, η HEMEXPO, υπό την καθοδήγηση της προέδρου Ελένης Πολυχρονοπούλου, τιμήθηκε από το Lloyd's List Awards.

«Ο βασικός στόχος της SELMA, όπως και όλων των μελών της ΗΕΜEXPO, είναι τα ελληνικά προϊόντα- συστήματα, να αποκτήσουν ηγετική θέση στη βιομηχανία εξοπλισμού πλοίων, εδραιώνοντάς τα, όχι μόνο στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και στα ναυπηγεία και πλοιοκτήτες του εξωτερικού. Τα προϊόντα μας δεν υστερούν σε τίποτα από τον διεθνή ανταγωνισμό. Αντίθετα ο Έλληνας προηγείται από την πολυμήχανη και νεωτεριστική του δράση ανέκαθεν» υπογραμμίζει ο Ζαχαρίας Κλάδος.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ