Οι μέτοχοι της Tesla ενέκριναν τις πρώτες πρωινές ώρες το νέο πακέτο αποδοχών του Elon Musk, με πάνω από 75% των μετοχών να ψηφίζουν υπέρ της πρότασης.
Η ψηφοφορία αποσκοπούσε στη διατήρηση της ηγεσίας του αμφιλεγόμενου διευθύνοντος συμβούλου σε μια περίοδο μεγάλης αναταραχής για τον κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η ψηφοφορία παρέχει στον Musk τεράστια επιρροή στην εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και την μεγαλύτερη εταιρική αποζημίωση στην ιστορία. Το τελικό αποτέλεσμα αναμένεται να γνωστοποιηθεί σε υποβολή στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Χρηματιστηρίου σε λίγες ημέρες.
Το προτεινόμενο πακέτο αποδοχών, που προωθήθηκε από το διοικητικό συμβούλιο τον περασμένο Σεπτέμβριο, θα απονείμει στον Musk περισσότερες από 423 εκατομμύρια επιπλέον μετοχές, αυξάνοντας το μερίδιό του σε περίπου 25% από το τρέχον επίπεδο του 15%. Προκειμένου να λάβει την πλήρη αποζημίωση, ο Musk θα πρέπει να επιτύχει μια σειρά ορόσημων, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της κεφαλαιοποίησης της Tesla από τα τρέχοντα 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε 8,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε 10 χρόνια.
Ο Musk θα πρέπει επίσης να θέσει σε λειτουργία 1 εκατομμύριο ρομποταξί και να πουλήσει 12 εκατομμύρια περισσότερα αυτοκίνητα, 10 εκατομμύρια συνδρομές Full Self-Driving και 1 εκατομμύριο ανθρωποειδή ρομπότ.
Στο διάστημα πριν από την ψηφοφορία, η Tesla προειδοποίησε τους μετόχους ότι, αν δεν εγκρινόταν το τεράστιο πακέτο αποζημίωσης, υπήρχε κίνδυνος ο Musk να στραφεί σε άλλες δραστηριότητες. Το πακέτο αποζημίωσης στοχεύει στο να τον προσελκύσει πίσω στην εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων, παρόλο που ο Musk φαίνεται πιο παρακινημένος από την ιδέα της δημιουργίας - και του ελέγχου - ενός "στρατού ρομπότ".
Η ψηφοφορία αντιτάχθηκε από μερικούς από τους μεγαλύτερους μετόχους της Tesla, συμπεριλαμβανομένης της Norges Bank Investment Management, η οποία διαχειρίζεται το κρατικό ταμείο πλούτου της Νορβηγίας, καθώς και μερικά μικρότερα δημόσια συνταξιοδοτικά ταμεία, όπως η Αμερικανική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών και διάφορα συνταξιοδοτικά συστήματα της Νέας Υόρκης. Μεγάλες συμβουλευτικές εταιρείες πληρεξουσίων, η Institutional Shareholder Services και η Glass Lewis, έχουν επίσης εκφραστεί εναντίον της πρότασης αποδοχών.
Το τρέχον πακέτο αποζημίωσης του Musk, αξίας άνω των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ακυρώθηκε από δικαστήριο του Delaware πέρυσι αφού μια δικαστής διαπίστωσε ότι το διοικητικό συμβούλιο της Tesla δεν διέθετε επαρκή ανεξαρτησία από τον δισεκατομμυριούχο διευθύνοντα σύμβουλο. Οι μέτοχοι είχαν ψηφίσει δύο φορές για να εγκρίνουν τη σημαντική αποζημίωση, αλλά η δικαστής εξακολούθησε να επικυρώσει την απόφασή της που την μπλοκάρει. Η Tesla έχει ασκήσει έφεση στην απόφαση στο Ανώτατο Δικαστήριο του Delaware. Η απόφαση παρακίνησε τον Musk να σχεδιάσει μια πρόταση για τη μεταφορά της νομικής έδρας της Tesla από το Delaware στο Texas, την οποία οι μέτοχοι επίσης ενέκριναν.
Η εξέλιξη έρχεται καθώς το διοικητικό συμβούλιο συνεχίζει να προωθεί το μήνυμα ότι η Tesla βρίσκεται στα πρόθυρα να γίνει ηγέτης στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική, απαιτώντας το σταθερό χέρι του Musk στο πηδάλιο. Στην πραγματικότητα, η θέση της Tesla είναι πιο ασταθής από ποτέ. Η υποστήριξη του Musk για τον Πρόεδρο Donald Trump και η δουλειά του στο Τμήμα Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE) για την απόλυση δεκάδων χιλιάδων ομοσπονδιακών υπαλλήλων και την ακύρωση προγραμμάτων ανθρωπιστικής βοήθειας δημιούργησε ένα πανεθνικό κίνημα διαμαρτυρίας και μια απότομη πτώση στις πωλήσεις. Η λήξη της ομοσπονδιακής φορολογικής πίστωσης για ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων.
Το κατά πόσον ο Musk μπορεί να επιτύχει αυτούς τους τολμηρούς στόχους που ορίζονται στο πακέτο αποδοχών φαίνεται όλο και πιο αντίθετο με την προσέγγισή του στην τεχνολογία. Η Tesla κυκλοφόρησε την πρώτη υπηρεσία ρομποταξί της στο Austin του Texas νωρίτερα φέτος - αν και η υπηρεσία δεν έφτασε στις προηγούμενες προβλέψεις του Musk. Τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να διαθέτουν όλα οδηγούς ασφαλείας, είτε στο κάθισμα του οδηγού είτε του συνοδηγού - αν και ο Musk έχει πει ότι θα μπορούσαν να αφαιρεθούν μέχρι το τέλος του χρόνου. Το μόνο νέο προϊόν της εταιρείας από το 2020, το Cybertruck, έχει θεωρηθεί ευρέως καταναλωτική αποτυχία. Και ο ανταγωνισμός από άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ειδικά εκείνων της Κίνας, έχει συρρικνώσει το μερίδιο αγοράς της Tesla και εξαντλεί τους πόρους της.

