ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΚΡΗΤΗ

Γιάννης Λιονάκης: «Είμαστε πρωταθλητές στην επιθετική οδήγηση»

0

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης, μιλώντας  στο Ρ/Σ 9,80 fm και τον Σταύρο Ρακιντζή, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, τόσο στην εικόνα των τροχαίων ατυχημάτων στο Βόρειο Οδικός Άξονας Κρήτης, όσο και στην οδηγική συμπεριφορά των Κρητικών.

Ο κ. Λιονάκης ξεκαθάρισε εξαρχής ότι τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του, δεν είναι αισιόδοξα, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι αυτό ήταν αναμενόμενο να συμβεί με την άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις. «Αυτή την ώρα οι νεκροί στο ΒΟΑΚ από την αρχή του χρόνου είναι 23, τη στιγμή που πέρυσι στο ίδιο διάστημα είχαμε 12. Καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για μία αύξηση 100%. Αυτό ως γεγονός μας προβληματίζει ενόψει της θερινής περιόδου πού ξεκινάει και που ελπίζουμε η ενεργειακή κρίση και οι άλλες κρίσεις που μας περιβάλλουν, να μη φέρουν περιορισμό και στις αφίξεις και στη δυνατότητα των τουριστών να ενοικιάσουν αυτοκίνητα και να μετακινηθούν στο νησί μας με ασφάλεια».

Στη συνέχεια μάλιστα σχολίασε: «Εκείνο που με θλίβει περισσότερο, είναι ότι εμφανιζόμαστε να γνωρίζουμε το πρόβλημα, αλλά να μην κάνουμε τίποτα για να το διορθώσουμε και κυρίως δεν κάνουμε παρεμβάσεις, σε εκείνους τους ουσιαστικούς παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να ανατρέψουν μία τέτοια κατάσταση».

Σε ερώτημα που αφορούσε στο γιατί περιμέναμε την αύξηση των ατυχημάτων, είπε: «Γιατί όταν κάνεις πράγματα με τον ίδιο τρόπο, δεν μπορείς να περιμένεις διαφορετικά αποτελέσματα. Δεν αλλάξαμε την οδηγική μας κουλτούρα και παιδεία από τη μία στιγμή στην άλλη». Και πρόσθεσε: «Δεν ξεκινήσαμε για παράδειγμα, να φεύγουμε από το μαιευτήριο με τον τρόπο που πρέπει και που διδαχτήκαμε. Αυτό το έχω πει σε όλους τους τόνους. Η οδηγική μας ασφάλεια ξεκινάει από τη σύλληψη του εμβρύου και κυρίως από την αναχώρηση για το σπίτι από το μαιευτήριο» ξεκαθαρίζοντας, ότι η απαιτούμενη οδική εκπαίδευση θα έρθει αργότερα από τις σχολές οδηγών και τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, τόνισε ότι η σωστή οδηγική συμπεριφορά και η σωστή ατομική συμπεριφορά έρχεται από τις παραστάσεις που θα έχει ένα μωρό, κυρίως σε εκείνες τις ηλικίες που αρχίζει να αντιλαμβάνεται.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ο κ. Λιονάκης, ανέφερε ότι οι οδηγοί στην Ελλάδα ως μηχανοδηγοί είναι καλοί, αλλά έχουν δύο άσχημα χαρακτηριστικά. «Είναι τζάμπα μάγκες, στο δρόμο πράγμα που δεν μας τιμά, αλλά το κάνουμε. Και ακόμα, είμαστε από τα λίγα μέρη του κόσμου που οι κάτοικοι του, πιστεύουν ότι όταν πίνουν οδηγούν καλύτερα. Αυτά τα δυο, είναι πραγματικά τα δύο κακά της μοίρας μας».

Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, δεν μπορούμε να τα ρίχνουμε όλα στον προηγούμενο εγκλεισμό μας λόγω πανδημίας, αφού και άλλοι λαοί πέρασαν τα ίδια. «Δεν πρέπει σώνει και καλά να τα ρίχνουμε αλλού. Θα έλεγα, να εστιάσουμε στο να βάλουμε τάξη στη ζωή μας. Με τον ίδιο τρόπο που για παράδειγμα, δεν καθόμαστε στην ουρά στην τράπεζα και που θέλουμε να σερβιριστούμε πρώτοι στην ταβέρνα, έχουμε αυτό που χαρακτηρίζεται ως επιθετική οδήγηση. Η αρχή και το τέλος της επιθετικής οδήγησης, είναι η παραβίαση της προτεραιότητας του άλλου. Αυτό είναι επιθετικότητα. Εκεί δηλαδή, που υπάρχει ένας κανόνας, μία σειρά και μία τάξη, πας εσύ και την παραβιάζεις, επιτιθέμενος άτακτα». Ωστόσο, όπως υπογράμμισε «ως φαινόμενο παρατηρείται σε όλη την Ελλάδα αλλά εμείς εδώ στην Κρήτη είμαστε πρωταθλητές! Δυστυχώς, εμείς οι Κρητικοί πιστεύουμε ότι είμαστε ο περιούσιος λαός του πλανήτη. Ότι τα μπορούμε όλα και δεν σηκώνουμε και μύγα στο σπαθί μας».

ΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΥΝ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΚΗ ΜΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Ενώ στην πατρίδα τους οι ξένοι ακολουθούν τους κανόνες, έχει παρατηρηθεί ότι όταν έρχονται εδώ προσαρμόζουν την οδήγησή τους στη δική μας οδική συμπεριφορά. Ο κ. Λιονάκης επιβεβαιώνοντας ότι οι ξένοι προσαρμόζονται στο δικό μας τρόπο οδήγησης ανέφερε: «Ένας Βέλγος, παλαιότερα, έκανε αναστροφή στην Εθνική Οδό, λίγο έξω από το Ηράκλειο και σκότωσε έναν 20χρονο φοιτητή, επειδή κάτι είχε ξεχάσει στο ξενοδοχείο του και βιάστηκε να γυρίσει να το πάρει. Όταν ερωτήθηκε, γιατί το έκανε αυτό, είπε: «Είμαι τρεις μέρες στην Ελλάδα και βλέπω ότι αυτό το κάνουν όλοι». Ο πρόεδρος του Συλλόγου πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων υπογράμμισε: «Η οδήγηση είναι βαθιά συμπεριφορικό ζήτημα. Γι’ αυτό αναφέρθηκα σε συμπεριφορές και σε εικόνες από το σπίτι και την οικογένεια. Η κοινωνία της κυκλοφορίας θέλει ειδικές συμπεριφορές, συνθήκες και κανόνες.»

ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΜΕ ΓΕΡΑΣΜΕΝΑ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΑ

Όσον αφορά στο κακής ποιότητας οδικό δίκτυο και τις υποδομές της Κρήτης είπε μεταξύ άλλων: «Είμαστε η περιοχή εκείνη που η συμβολή των υποδομών και του οδικού δικτύου στο τροχαίο συμβάν είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Οι δρόμοι μας, αν το σκεφτούμε, θα δούμε ότι είναι μεταπολεμικοί. Τα οδοστρώματα είναι απίστευτα γερασμένα, ο δε βόρειος οδικός άξονας, ο ανολοκλήρωτος ακόμα από το 1960, εξακολουθεί να έχει αυτά τα μαύρα χάλια. Όταν παραδόθηκε στην Κρήτη, υπήρχαν περίπου 33 με 34 χιλιάδες οχήματα και αυτή την ώρα υπερβαίνουμε τις 400 χιλιάδες. Αυτός ο δεκαπλασιασμός των οχημάτων και ο υποδεκαπλασιασμός της ποιότητας και των δυνατοτήτων, κυρίως του ΒΟΑΚ, φέρνει αυτή την κατάρα. Αν δεν είχαμε την αστυνόμευση, κι αν δεν υπήρχαν και τα 41 χιλιόμετρα με διαχωριστικό στη μέση, σας δηλώνω μετά λόγου γνώσεως, ότι θα είχαμε πάνω από 50 νεκρούς κάθε χρόνο μόνο στο ΒΟΑΚ.»

ΣΚΑΛΕΤΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΕΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ

«Ασυζητητί τα προβλήματα είναι πολύ μεγάλα σε όλο το οδικό δίκτυο και για το Ρέθυμνο θα έπρεπε να υπάρχουν καλύτεροι  δρόμοι. Να έχει ένα καλύτερο ΒΟΑΚ, ιδιαίτερα στις παρυφές της πόλης προς την πλευρά της Σκαλέτας και του Πετρέ, που υπάρχουν πολύ σοβαρά προβλήματα. Αυτά τα πράγματα πρέπει κάποιος επιτέλους να τα δει με μεγαλύτερη σοβαρότητα γιατί δυστυχώς είμαστε κατώτεροι των συνελλήνων μας. Πέρασαν πολλά χρόνια χωρίς να γίνει κάτι, ελπίζουμε και περιμένουμε».

Αναφερόμενος στις ιδιαιτερότητες του Ρεθύμνου υπογράμμισε: «Το Ρέθυμνο τα τελευταία χρόνια έχει πρόβλημα στην πόλη τις μεταμεσονύκτιες ώρες, με μηχανές. Εστιάζουμε και αυτό είναι λογικό την προσοχή μας στους θανάτους, αλλά υπάρχουν και πάρα πολύ σοβαροί τραυματισμοί κυρίως νέων παιδιών.»

Ο «ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟΣ» ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ

Μιλώντας για τα τροχαία στο ΒΟΑΚ σε σχέση με το υπόλοιπο επαρχιακό δίκτυο ο ίδιος είπε: «Ο ΒΟΑΚ έχει πολλά τροχαία. Να θυμίσω ότι πριν την αστυνόμευση και μέχρι το 2006 είχαμε κατά μέσο όρο 28 νεκρούς το χρόνο. Από την αστυνόμευση και μετά, τα τελευταία χρόνια, ο μέσος όρος είναι 9 νεκροί το χρόνο. Σε αυτό το σημείο, θέλω να ευχαριστήσω τους άντρες του Βόρειου Οδικού Άξονα για τη δουλειά που κάνουν».

Και υπογράμμισε: «Είχα πει και παλαιότερα ότι το τροχαίο είναι μεταναστευτικό. Και όταν το έλεγα γελούσαν και αναρωτιόντουσαν πως γίνεται να «μεταναστεύσει» το τροχαίο ατύχημα. Ώσπου έγινε κι αυτό. Σήμερα το 70% των θανάτων από τροχαία, το έχουμε στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Το τροχαίο ατύχημα λοιπόν από το ΒΟΑΚ, μετανάστευσε στην επαρχία. Όσο περιορίζεις κάτι, είτε με αστυνόμευση είτε με κάτι άλλο, θα πάει εκεί που δεν υπάρχει ίδια η προσοχή». Και αναρωτήθηκε: «Μπορούμε να έχουμε αυτοκινητόδρομους παντού; Μπορούμε να έχουμε  αστυνομία παντού; Προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε. Εκείνο όμως που επιβάλλεται να έχουμε είναι μυαλό».

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΘΑ ΜΕΤΑΚΙΝΗΘΕΙ ΓΙΑΤΙ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ

Αναφερόμενος στο πόσο θα επηρεάσουν οι αυξήσεις των καυσίμων την οδική συμπεριφορά, είπε: «Προφανώς και σε ένα βαθμό θα αποτυπωθεί στις μετακινήσεις, θεωρώ ότι αυτό θα συμβεί μετά το φθινόπωρο, γιατί το καλοκαίρι ο κόσμος θα μετακινηθεί γιατί έχει ανάγκη να το κάνει. Και επειδή υπάρχει ένας βαθμός απασχόλησης στην Κρήτη με τον τουρισμό, δηλαδή θα υπάρχει μία βελτιωμένη εισοδηματική κατάσταση όσο είναι δυνατόν εξαιτίας αυτής της απασχόλησης, θεωρώ ότι ο κόσμος θα μετακινηθεί. Με προβληματίζει τι θα συμβεί από το Σεπτέμβριο Οκτώβριο και μετά».

Κλείνοντας ο κ. Λιονάκης τόνισε: «Ζώνη σε όλες τις θέσεις του αυτοκινήτου, κράνος σε όλους τους αναβάτες της μηχανής, τα παιδιά με ανεστραμμένο το καθισματάκι τους, μέχρι 4 ετών και σωστά δεμένα. Να βρίσκονται πάντα στο καθισματάκι και δεμένα, ώστε όταν μεγαλώσουν να εξακολουθήσουν να φορούν τη ζώνη. Αν προσέξουμε, ζώνη, κράνος και παιδικά καθίσματα θα έχουμε 68% λιγότερους θανάτους».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ